728 x 90

بودجه سال۱۴۰۱ رئیسی جلاد؛ «ضیافت برای نظامیان و ریاضت برای مردم»

رئیسی جلاد در مجلس ارتجاع
رئیسی جلاد در مجلس ارتجاع
  • بودجه سال۱۴۰۱ رئیسی جلاد «ضیافت برای نظامیان و ریاضت برای مردم»
  • در لایحه بودجه سال۱۴۰۱ دولت رئیسی جلاد، بودجه سپاه پاسداران از ۳۸هزار و ۵۶۴میلیارد تومان به ۹۳هزار میلیارد تومان افزایش یافته است

اولین بودجه ارائه شده از سوی رئیسی به مجلس آخوندی برای سال۱۴۰۱ به قدری ضدمردمی و نشاندهنده سرشکن کردن بار تورم و گرانی و فشارهای معیشتی بر گرده محرومان و به نفع سپاه پاسداران و سرکردگان نظام ولایت فقیه است که ناظران خارجی آن «ضیافت برای نظامیان و ریاضت برای مردم» توصیف کرده‌اند.

آش آن‌قدر شور است که روزنامه حکومتی همدلی نیز می‌نویسد: این بودجه، انقباضی برای مردم و انبساطی برای نهادهاست.

بر اساس گزارش رسانه‌های حکومتی، ارقام بودجه ۱۴۰۱ دولت رئیسی جلاد نشان می‌دهد که بودجه سپاه پاسداران با افزایش۲ و ۴دهم برابر از ۳۸هزار و ۵۶۴میلیارد تومان در سال گذشته به ۹۳هزار میلیارد بالغ شده است. بودجه رادیو تلویزیون حکومتی که تحت کنترل خامنه‌ایست ۵۸درصد افزایش یافته و بودجه نهاد ریاست‌جمهوری رژیم نیز سه برابر شده و به ۱۵۳۸میلیارد و ۴۶۴میلیون تومان رسیده است.

افزایش دو یا سه برابری نهادهای سرکوبگر حاکمیت در حالیست که بودجه آموزش و پرورش تنها ۱۴درصد نسبت به سال۱۴۰۰ افزایش یافته است.

خبرگزاری فرانسه روز ۲۱آذر درباره بودجه سال۱۴۰۱ آخوند رئیسی گزارش داد، رژیم ایران به‌خاطر تحریم‌ها و تهدید مرتبط با برنامه اتمی آن از جانب ایالات متحده و اسرائیل، در این صادرات نفتی را کاهش داده و به امور نظامی اولویت داده است.

این خبرگزاری می‌افزاید: حدود ۵میلیارد دلار برای تقویت «ظرفیتهای دفاعی و تحقیقات استراتژیک» اختصاص داده شده که نسبت به سال گذشته ۴میلیارد دلار افزایش یافته است.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به در نظر گرفتن تولید روزانه یک میلیون و ۲۰۰هزار بشکه با قیمت هر بشکه ۶۰دلار برای سال آینده می‌نویسد: متخصصان صنعتی می‌گویند، با توجه به این‌که رژیم ایران هم‌اکنون حدود ۶۰۰هزار بشکه در روز می‌فروشد، این برآورد خیلی بالا است. فروش نفت یک چهارم درآمدهای بودجه را تشکیل می‌دهد که ۲۵درصد دیگر ناشی از افزایش شدید مالیات است.

روزنامه حکومتی وطن امروز روز ۲۲آذر نوشت: در لایحه بودجه سال آینده، ۵/۴ میلیارد یورو برای تقویت بنیه دفاعی از طریق واگذاری نفت خام در نظر گرفته شده است. سهم سپاه پاسداران ۹۵۹میلیون یورو است که بیشترین ردیف آن با ۲۱۰میلیون یورو مربوط به طرح‌های (موشکی) توسعه تهرانی‌مقدم است. طرح شوشتری (مربوط به مرزها) با ۱۳۷میلیون یورو و طرح رودکی با ۱۴۹میلیون یورو از دیگر طرح‌های مهم مربوط به سپاه پاسداران است.

همین منبع سهم ناجا (نیروی سرکوبگر انتظامی) را ۲۰۵میلیون یورو، سهم وزارت دفاع رژیم را ۶۲۹میلیون یورو و سهم ارتش تحت‌امر ولایت را ۶۷۹میلیون یورو ذکر کرده است.

روزنامه دولت آخوند رئیسی درباره پیامدهای بودجه ۱۴۰۱ اذعان کرد که افزایش ۷۳درصدی مالیاتها رکود را افزایش خواهد داد و فشارهای معیشتی در سال آینده بیشتر خواهد شد. (روزنامه حکومتی ایران ۲۲آذر)

روزنامه حکومتی خراسان از باند خامنه‌ای ـ رئیسی روز ۲۲آذر نیز نوشت: اکنون دولت سیزدهم چاره‌ای جز سخت‌گیری بودجه‌ای ندارد. اگر بودجه انقباضی نشود، تورم سنگین‌تر از تورم فعلی و ونزوئلایی شدن، دور از دسترس نیست... تلخی افزایش حقوق کمتر از تورم و هم‌چنین افزایش سن بازنشستگی قابل کتمان نیست. هیچ راه‌حل ساده‌ای برای فرار از فشار سنگین کسری بودجه جز بودجه انقباضی وجود ندارد.

پاسدار محسن رضایی معاون اقتصادی رئیسی جلاد روز ۲۲آذر نیز اعتراف کرد که رژیم راهی جز جراحیهای عمیق و برداشتن گامهای بزرگ نداریم.

وی گفت: ما در این دولت تصمیم جدی به اصلاحات بزرگ و جراحیهای عمیقی داریم البته این اصلاحات و جراحیها باید دقیق فنی و با صبر و حوصله باید صورت بگیرد راهی جز برداشتن گام های بزرگ نداریم زمان ما هم زمان محدودی است باید در یک زمان محدود کارهای بزرگی انجام بدهیم ما در کنار اصلاحات تجاری الآن اصلاحات در یارانه‌های کشور را شروع کردیم در آینده ابعادش مشخص خواهد شد. (تلویزیون شبکه خبر رژیم ۲۲آذر)

سیاست روز روزنامه دیگر باند حاکم نیز روز ۲۲آذر به پیامدهای بودجه انقباضی و ریاضتی رئیسی و افزایش قیمتها اذعان کرد.

این منبع نوشت: هم‌اکنون تورم و افزایش قیمت کالاها و خدمات در اوج قرار دارد و اگر قرار باشد با اجرای حذف دلار ۴۲۰۰تومانی کشور شاهد افزایش قیمتها و تورم شود، غیرقابل تحمل خواهد بود حتی اگر به یارانه هر نفر ۲۵۰هزار تومان افزوده شود.

در لایحه بودجه آخوند رئیسی به‌طور رسمی جیب مردم هدف گرفته شده و از جمله تنها از محل تعویض پلاک خودروها ۱۰۰۰میلیارد تومان درآمده پیش‌بینی شده است. (اقتصادنیوز (رژیم) -۲۲آذر)

علاوه بر این، عوارض خروج از کشور در بودجه ۱۴۰۱ چهارده برابر افزایش یافته است. انتشار این خبر، با موجی از واکنش‌های مردمی مواجه شد به‌طوری که میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه رژیم مجبور شد که این رقم با اظهاراتی دو پهلو تکذیب کند. وی گفت: پیشنهاداتی مبنی بر افزایش عوارض خروج از کشور مطرح شد که هنوز وارد دولت نشده است. (سایت حکومتی رکنا ۲۲آذر)

به اعتراف رسانه‌های حکومتی در بودجه غیرشفاف ۱۴۰۱ راه برای دزدی و رانت‌خواری باز گذاشته شده است.

روزنامه حکومتی اطلاعات نوشت: در بودجه ۱۴۰۱ فاصله قیمت ۲۳هزار تومان ارز با بالای ۳۰هزار تومان بازار آزاد هم‌چنان پرونده رانت دسترسی به ارز دولتی را با شیب ملایم‌تر باز نگه می‌دارد. (روزنامه حکومتی اطلاعات ۲۲آذر)

سایت حکومتی آفتاب نیز نوشت: اقدام دولت رئیسی در خصوص حذف بخش اعظمی از ردیف‌های بودجه ۱۴۰۱ و لحاظ سرجمع اعتبارات ردیف‌ها، باعث کاهش نقش نظارتی مجلس و دیوان محاسبات و سایر دستگاههای نظارتی می‌شود. (روزنامه حکومتی آفتاب ۲۲آذر)

درباره تأثیر ارائه لایحه بودجه به مجلس رژیم در بازار بورس، رسانه‌های حکومتی آن را «شوک بودجه‌ای به بورس» توصیف کردند و نوشتند: بورس هم‌چنان روند ریزشی خود را حفظ کرده است. (سایت تجارت نیوز ۲۲آذر)

راغفر، اقتصاددان حکومتی هشدار داد: اگر این بودجه بخواهد توسط مجلس تصویب شود بی‌سابقه‌ترین تورم را در کشور رقم خواهد زد و به‌دنبال آن نابسامانیهای اجتماعی را عمیق‌تر خواهد کرد.

وی افزود: اصلی‌ترین منبع در آمد در بودجه ۱۴۰۱ فروش دلار سی هزار تومانی به مردم است. (روزنامه حکومتی ستاره صبح ۲۲آذر)

یک کارشناس حکومتی دیگر به‌نام ندری نیز گفت: برای اولین بار کمترین توجه به وضعیت رفاهی خانوار در برنامه مالی کشور شده... با حداقل دستمزدی که در نظر گرفته... سال آینده شاهد تعمیق شکاف طبقاتی بین دهک‌ها و افزایش فقر نسبی و فقر مطلق خواهیم بود. این تصمیمات طبقه متوسط را بسیار تحت فشار قرار می‌دهد و بخش عمده‌یی از این طبقه به دهک‌های کم‌درآمد سقوط می‌کنند.(روزنامه حکومتی ستاره صبح ۲۲آذر)

درباره پوشالی بودن ادعاهای ذکر شده در بودجه سال۱۴۰۱ آخوند رئیسی، روزنامه حکومتی آرمان روز ۲۲آذر می‌نویسد:

چطور می‌شود در شرایطی که رکود در کشور حاکم است انتظار مالیات داشت و وقتی نمی‌توان انتظار مالیات از کسب و کار و از درآمدها داشت چگونه می‌توان به جبران صادرات نفت و سایر اقلام دیگر امید حداکثری داشت. بنابراین این بودجه هم تفاوتی با بودجه سال قبل ندارد... این دست بودجه‌ها جز تغییر الفاظ و کلمات، احتمالاً تحولی دیگری در راه ندارد.

روزنامه حکومتی جهان صنعت ۲۲آذر نیز نوشت: در بخش درآمدها و هزینه‌ها دولت پیش‌بینی کرده که ۶۶۴/۴هزار میلیارد تومان درآمدزایی داشته باشد که در مقایسه با رقم ۹۶۵هزار میلیارد تومانی هزینه‌ها معادل ۳۰۰هزار میلیارد تومان کسری است.

روزنامه حکومتی مردم‌سالاری ۲۲آذر نیز با وحشت نوشت: با ارائه این لایحه مشخص شده که دولت تغییری در آنچه باعث نگرانی‌ها و اعتراضات شده بود، نداده است و اعتراضات به این موارد هم‌چنان باقی است...

دولت از فقرا هم مالیات می‌گیرد: دریافت مالیات از درآمد بالای ۵میلیون تومان در حالی در بودجه سال اینده گنجانده شده است که مهرماه اعلام شد که خط فقر یک خانواده چهارنفره به ١٠میلیون تومان رسیده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3e54187a-08d4-4900-a5b6-da7ef9a232f9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات