728 x 90

بنیاد دفاع از دموکراسی ها: تداوم اعتراضات در ایران در هشتمین ماه

قیام ایران
قیام ایران

بنیاد دفاع از دموکراسیها (واشنگتن) – چهارشنبه ۲۷اردیبهشت درباره تداوم قیام سراسری مردم ایران نوشت: ۲۶ اردیبهشت هشتمین ماه قتل مهسا امینی ۲۲ساله در ایران به‌دلیل عدم رعایت حجاب مناسب در ایران بود که اعتراضات سراسری را برانگیخت که تا امروز ادامه دارد. یک ردیاب بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها تخمین می‌زند که حداقل ۳۳۶۶ تظاهرات اعتراضی از ۱۶سپتامبر ۲۰۲۲ رخ داده است. فقط هفته گذشته، این بنیاد ۵۸ اعتراض را ردیابی کرد. در ماه آوریل، بنیاد ۲۳۸ اعتراض را پیگیری کرد. علاوه بر این، رژیم حداقل ۵۵۲ تظاهر کننده ایرانی از جمله ۷۳نوجوان را کشته و حدود ۲۱۱۰۰نفر را دستگیر کرده است. تهران هم‌چنین به تلاش‌های خود برای اجرای قوانین حجاب اجباری خود ادامه می‌دهد و زنان زیادی را دستگیر می‌کند که از این قوانین سرپیچی می‌کنند. در هفته‌های اخیر، رژیم در تلاش برای سرکوب مخالفان، دهها ایرانی از جمله معترضان بی‌گناه را اعدام یا به اعدام محکوم کرده است.

تحلیل تخصصی

تزاوی‌خان Tzvi Khan، تحلیلگر ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و سردبیر ارشد: «اگر چه ممکن است اعتراضات ایران از پوشش خبری آمریکا محو شده باشد، اما از خیابانهای ایران محو نشده است. مردم شجاع ایران ساکت نخواهند شد. دولت بایدن باید تلاشهای خود را افزایش دهد و روشن کند که فشارهای آمریکا بر تهران تا زمانی که ایران رهبران جدیدی متعهد به حقوق‌بشر و دموکراسی نداشته باشد، تسلیم نخواهد شد».

ریچارد گلدبرگ، مشاور ارشد بنیاد: «واضح است که دولت بایدن هم‌چنان به‌دنبال سیاست طرح B ایران است. با وجود یک جنبش اعتراضی که هنوز در سراسر ایران پر جنب و جوش است، طرح B باید با حداکثر حمایت از مردم ایران هدایت شود».

 

ایران موج اعدامها را ادامه می‌دهد

طبق گزارش سازمان غیرانتفاعی حقوق‌بشر ایران مستقر در اسلو، تهران تاکنون حداقل ۲۴۳نفر را در سال جاری اعدام کرده است، از جمله بیش از ۶۰نفر از اواخر آوریل. حقوق‌بشر ایران گفت، در مقابل، رژیم در سال۲۰۲۲، ۵۸نفر را اعدام کرد که این رقم در سال۲۰۲۱، ۳۳۱نفر بود. فولکر ترک، کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل متحد، در ۹مه گفت: «این یک سابقه شنیع است. برای مثال، در ۸مه، ایران دو مرد، یوسف مهراد و صدرالله فاضلی زارع را به جرم توهین به مقدسات به‌دار آویخته شدند. .

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d235fc4c-13b6-4967-81c2-055812b8a730"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات