728 x 90

بلومبرگ: اتحادیه اروپا و آمریکا رژیم ایران را به همکاری با آژانس فراخواندند

اتمی رژیم ایران
اتمی رژیم ایران

بلومبرگ روز ۲۰خرداد در مطلبی درباره فعالیت‌های مخفی اتمی رژیم ایران و ممانعت از مانیتور سایتها توسط آژانس انرژی اتمی نوشت: اتحادیه اروپا و ایالات متحده اظهار داشتند که آنها به‌شدت نگران عدم شفافیت رژیم ایران نسبت به پیدا شدن ذرات اورانیوم در چند تأسیسات (هسته‌ای) اعلام نشده (این کشور) هستند و تهران را فراخواندند با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌طور کامل همکاری کند.

بلومبرگ افزود: این توبیخ می‌تواند روی دور ششم گفتگوها با هدف بازگرداندن توافق هسته‌یی سال۲۰۱۵ که فعالیت اتمی ایران را محدود می‌کند و به‌زودی در وین آغاز می‌شود سایه بیندازد و آن را تحت‌الشعاع قرار دهد.

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌یی در وب سایت این اتحادیه تأسف عمیق اتحادیه اروپا به‌دلیل این‌که رژیم ایران توضیحی در مورد فعالیت اتمی در مکانهای اعلام نشده به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی ارائه نداده است، را اعلام کرد.

خبرگزاری بلومبرگ درباره سؤالات آژانس از رژیم ایران درباره ذرات اورانیوم کشف شده نوشت: آژانس مستقر در وین پس از آن‌که بازرسانش ذرات اورانیوم با منشأ انسانی با چند دهه قدمت در سایتهای مشکوک به میزبانی فعالیت‌های هسته‌یی پیدا کردند، در ماه جاری تکرار کرد که در مورد صحت و کامل بودن بیانیه‌های ایران سؤالاتی دارد.

لوئیس بونو نماینده آمریکا در آژانس: اقدامات (رژیم) ایران در محدود کردن فعالیت‌های تأیید و نظارت آژانس... از جمله در پروتکل الحاقی، فقط برقراری دوبارهٔ دیپلماسی و رسیدن به‌نتیجه‌یی را که (رژیم) ایران می‌گوید به‌دنبال آن است، سخت‌تر می‌کند.

نمایندهٔ آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنرانی خود در اجلاس شورای حکام، بر لزوم دسترسی بدون مانع آژانس به‌تأسیسات و فعالیت‌های اتمی رژیم تأکید کرد و دیکتاتوری آخوندی را به‌اجرای کامل پروتکل الحاقی فراخواند.

لوئیس بونو گفت: «اقدامات (رژیم) ایران در محدود کردن فعالیت‌های تأیید و نظارت آژانس... از جمله در پروتکل الحاقی، فقط برقراری دوبارهٔ دیپلوماسی و رسیدن به‌نتیجه‌یی را که (رژیم) ایران می‌گوید به‌دنبال آن است، سخت‌تر می‌کند.

وی با اشاره به‌موارد متعدد نقض برجام توسط رژیم که در گزارش آژانس مورد تأکید قرار گرفته، افزود: «به‌طور خاص (رژیم) ایران تعدادی از انواع سانتریفیوژها را فراتر از محدودیت‌های برجام نصب و راه‌اندازی کرده و سطح غنی‌سازی اورانیوم و تولید فلز اورانیوم نیز فراتر از سطح توافق برجام است. از زمان آخرین جلسه این هیأت، (رژیم) ایران هم‌چنین با غنی‌سازی اورانیوم تا غلظت ۶۰درصد از محدودیت‌های برجام فراتر رفته است.

همهٔ این مراحل و کاهش دسترسی آژانس... توسط (رژیم) ایران، نگرانی‌های قابل توجهی را نسبت به‌گسترش تسلیحات اتمی ایجاد می‌کند». (سایت نمایندگی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ۱۸خرداد۱۴۰۰)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/55655b13-3959-4f1a-85e9-ebfadc4325fd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات