728 x 90

بلومبرگ: آمریکا و ایران پس از پایان مذاکرات هسته‌یی بدون توافق با ضرب‌الاجل روبه‌رو هستند

مذاکرات برجام
مذاکرات برجام

بنا به گزارش بلومبرگ دوشنبه ۱۷مرداد مذاکره‌کنندگان انتظار دارند که رهبران ظرف چند هفته تصمیم بگیرند. این توافق می‌تواند باعث افزایش عمده در فروش نفت ایران شود. پس از آن که دیپلمات‌های اتحادیه اروپا پیش‌نویس نهایی توافقی را که می‌تواند گسترش عمده صادرات نفت ایران را به بازارهای جهانی ارائه کند، به طرف‌ها ارائه کردند، ایالات متحده و ایران تنها چند هفته فرصت دارند تا تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند توافق هسته‌یی خود را احیا کنند یا خیر.
به گفته دو دیپلمات اتحادیه اروپا که با این روند آشنا هستند، و خواستار ناشناس ماندن به‌خاطر بحث بر سر موضوعات حساس شدند، مذاکره‌کنندگان روز دوشنبه بیش از ۱۵ماه مذاکرات را در وین با طرحی به پایان رساندند که مستلزم امضای جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و ابراهیم رئیسی، همتای ایرانی وی است... .
توافق احتمالی روی میز، گام‌هایی را که رژیم ایران و آمریکا هر کدام برمی‌دارند، با حذف ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در ازای امتیازات اقتصادی از طرف آمریکا را مشخص می‌کند.
به گفته مقامات، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ارسال پیامی به رهبران می‌گوید که اکنون چند هفته فرصت دارند تا تصمیم بگیرند که آیا دوباره وارد توافق شوند یا نه. به‌گفته مقامات، انتظار می‌رود رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا و مذاکره‌کننده ارشد ایران ظرف یک روز آینده به پایتخت‌های خود بازگردند.
اصرار تهران بر این‌که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تحقیقات خود در مورد فعالیت‌های هسته‌یی با قدمت چند دهه پایان دهند، هم‌چنان یک مشکل کلیدی است که مذاکرات نتوانست آن را حل کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سال‌هاست که در حال بررسی آثار اورانیوم یافت شده در چندین مکان اعلام‌نشده است و هیأت مدیره آژانس مستقر در وین در ماه ژوئن رسماً ایران را به‌دلیل عدم همکاری این کشور محکوم کرد.
دیپلمات‌های چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و آمریکا در تلاش برای حل و فصل این تحقیقات در مذاکرات بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران میانجیگری می‌کنند. اما این گفتگوها در مسیر جداگانه‌ای ادامه دارد و هیچ تضمینی وجود ندارد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی - که به‌عنوان یک حسابرس مستقل هسته‌یی عمل می‌کند - با مصالحه موافقت کند... .
به گفته مقامات اتحادیه اروپا، ذخایر فزاینده اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰درصد ایران - سطحی که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را از نظر فنی از درجه تسلیحاتی غیرقابل تفکیک می‌دانند - نشان می‌دهد که چرا طرف‌ها باید فوراً اکنون به توافق برسند نه این‌که اجازه دهند توافق در بلاتکلیفی بماند. اما سیاست ممکن است هر یک از طرفین را از پذیرش پیشنهادات اتحادیه اروپا باز دارد.
دیپلماتها می‌گویند که ایران کاملاً آگاه است که دست کشیدن از دست‌آوردهای هسته‌یی خود به‌معنای قربانی کردن اهرم های مذاکره‌ای است که در طول سالها ایجاد شده است.
در ایالات متحده - جایی که مخالفت با توافق هسته‌یی در هر دو طرف قوی است - توافق با ایران برای دولت بایدن که دمکرات‌هایش در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر در معرض خطر از دست دادن کنترل کنگره هستند، می‌تواند سخت باشد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ff419c2c-5b51-4c2b-8713-54f50929260d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات