728 x 90

بلوف خروج از NPT

بلوف خروج از NPT
بلوف خروج از NPT

قیام قهرمانانه مردم و جوانان شورشی در آبان ۹۸ نه تنها زمینه‌ساز به حرکت درآمدن چرخهای تحولات جدیدی رو به جلو شد، بلکه تاثیر به‌سزایی بر تصمیمات طرف‌های بین‌المللی رژیم به‌خصوص اروپا نیز گذاشت و بیش‌از‌پیش نشان داد که عنصر اصلی در تعادل‌قوای منطقه‌ای و بین‌المللی مردم و جوانان انقلابی و کانون‌های شورشی هستند. تداوم قیام در کیفیتی نوین در دیماه و به آتش کشیدن تصاویر هایدریش نظام ولایت قاسم سلیمانی در تمامی زد و بندها و باج‌خواهی‌های بین‌المللی نیز تأثیر گذاشت و تحولات بعدی را شتاب بخشید.

 

مکانیزم ماشه و فاصله گرفتن اروپا از سیاست مماشات

۳کشور اروپایی طرف‌حساب برجام در پاسخ به‌گام پنجم رژیم آخوندی در کاهش تعهدات برجامی، مکانیزم ماشه را فعال کردند.

فاصله گرفتن اروپا از مماشات با رژیم و نزدیک شدن به‌ سیاست آمریکا خود را در موضع تند دولت انگلستان و اظهارات نخست‌وزیر این کشور نشان می‌دهد. بوریس جانسون تصریح کرد: «ما باید از شر این توافق خلاص شویم و آن را با یک توافق دیگر با ترامپ جایگزین کنیم».

 

یک تهدید بدون پشتوانه

رژیم درگل‌مانده آخوندی که در باتلاق بحرانهای خودساخته داخلی و بین‌المللی در حال غرق شدن است و در بن‌بست کامل قرار دارد، در مقابل این تحولات، هیچ راه دیگری به‌جز بلوف توخالی ندارد. وزیر امورخارجهٔ رژیم، محمدجواد ظریف، در تاریخ ۳۰دی ۹۸ در اقدامی تبلیغاتی و پرهیاهو و برای مصرف داخلی اعلام کرد اگر کشورهای اروپایی پرونده رژیم را به شورای امنیت سازمان ملل بفرستند، نظام از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای(NPT) خارج خواهد شد.

 

روحانی نیز در قبال سخنان تند رئیس‌جمهور فرانسه که گفت: «فرانسه نسبت به جاه‌طلبی‌های هسته‌ای رژیم ایران انعطاف نخواهد داشت» و تأکید کرد «مصمم هستیم رژیم ایران هرگز تسلیحات هسته‌ ای را به دست نیاورد» تاکتیک فرار به جلو را اتخاذ کرد و تهدید به خروج از NPT نمود.

 

ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم!

روحانی به‌خوبی می‌داند که اگر مکانیسم ماشه بکار بیفتد و پرونده اتمی رژیم یک بار دیگر به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شود تمامی تحریم‌های گذشته اتومات باز خواهد گشت. این آخوند شیاد برای این‌که از تبعات این لاف و گزافش بکاهد در یک فقره عقب‌نشینی مفتضح در قبال این تهدید پوشالی چنین گفت: «مسئول تبعات شما هستید من در اینجا باز تأکید می‌کنم ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم ما دنبال سلاح هسته‌ای نبودیم باز هم دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. برجام از بین هم برود ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. پادمان هم از بین برود ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. روابط ما خوب باشد یا بد باشد با آژانس دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم، رهبری ما فتوا داده».

 

اختاپوس ولایت خوب می‌داند که با از دست دادن عنصر اصلی برای حفظ عمق استراتژیکش اکنون دیگر زبان باج‌خواهی‌اش کوتاه شده و هر قدمی که به عقب بردارد باید جام‌زهری دیگری را سر کشد.

واقعیت این است که رژیم آخوندی در سراشیبی سقوط محتوم چاره‌ای جز بلوف‌زدن و قدرت‌نمایی پوشالی ندارد. زیرا ضعف و ناتوانی نظام به حدی است که خامنه‌ای برای بازسازی روانی پاسداران و جلوگیری از ریزش آنها در نمایش جمعه ۲۷دی ۹۸ مجبور شد خود به صحنه بیاید. یک روزنامه حکومتی هدف از حضور خامنه‌ای را جلوگیری از ریزش و بازسازی روانی پاسداران بعد از هلاکت پاسدار سلیمانی توصیف کرد و نوشت: «تاثیری که حضور رهبری در نماز جمعه داشت در واقع تلاش برای بازسازی روانی جامعه بود. بازسازی روانی هدف اصلی رهبری بود».(جهان صنعت ۲۸دی ۹۸)

 

از طرف دیگر آنچه قابل‌ توجه است ترس رژیم از بلوف‌زدن توخالی خودش است. برای همین آخوند شیاد در هراس از انزوای بیشتر بین‌المللی، به‌نحوی مسخره‌ در یک جمله ۶بار از هسته‌ای ندامت می‌کند. او هم‌چنین برای شل کردن طناب تحریم‌ها و ماله‌کشی بر صحبت‌های خامنه‌ای در جمعه بازار ولایت چنین گفت: «وقتی رهبری به ما دستور میده قدرت این قدرت این‌جوری حاصل میشه. قدرت با حضور مردم حاصل میشه. قدرت با تلاش برای اقتصاد حاصل میشه. قدرت با تعامل با جهان برای ما حاصل میشه والا قدرت برای ما حاصل نمیشه».(آخوند روحانی ۲بهمن ۹۸)

 

بازی با کارت سوخته!

تهدید به خروج از NPT به‌عنوان یک باجگیری در برابر فعال شدن مکانیزم ماشه، نه تنها از طرف بازیگران بین‌المللی جدی گرفته نشد،‌ بلکه در داخل نظام نیز بازتابهایی داشت.

روزنامه حکومتی عصر ایران(۴بهمن ۹۸) در این‌باره نوشت: «خروج از NPT اگر چه ممکنست این پیام را به قدرتهای بزرگ عضو برجام مخابره کند که ایران تندترین راه‌ها را نیز می‌تواند انتخاب نماید، لیکن از یک‌سو می‌تواند سبب‌ساز نزدیکی بیشتر اروپا و آمریکا و اسراییل در برابر ایران گردد و از سوی دیگر برای "فشار حداکثری" آمریکا علیه ایران توجیه ارزشی فراهم سازد».

 

این روزنامه در جایی دیگر می‌نویسد:

«اگر چه بازی با تاکتیک خروج از پیمان منع گسترش سلاحهای هسته‌ای را می‌توان بخشی از خط مشی سیاست خارجی ایران برای کسب امتیاز و ممانعت از بازگشت دوباره پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل دانست اما بازی با این کارت در زمان نامناسب و به شکلی کاملاً مستقیم و‌ واضح می‌تواند نه تنها اثر این کارت را بسوزاند بلکه آن را به ضد خودش تبدیل کند و مخاطرات و هزینه‌های بیشتری را برای ایران پرچالش امروز فراهم آورد».

یعنی می‌خواهد بگوید که زمان طاقچه‌بالا گذاشتن، مرعوب کردن جامعهٔ بین‌المللی و باجگیری گذشته است. این اقدام فقط حلقهٔ محاصره را تنگ‌تر خواهد کرد.

 

حرف مردم ایران

بدیهی است که این صحبت‌ها دردی از رژیم ولایت فقیه دوا نخواهد کرد. بحرانهای دست‌به‌گریبان رژیم آخوندی عمیق‌تر از آن هستند که با این لاف و گزافه‌گویی‌ها علاج شوند. تهدید به خروج از NPT برای روحیه دادن به ریزشی‌های نظام است و مانند گام‌های برداشته شده برای کاهش تعهدات برجام،‌ در حقیقت محاصره را بر گرداگرد آخوندها تنگ‌تر خواهد کرد.

 

همان‌طور که قیامهای آبانماه و دی ۹۸ و تاثیرات مشخص آن نشان داد، عنصر اصلی و تعیین‌کننده در صفحه مختصات ایران، مردم، جوانان و کانون‌های شورشی هستند که معادله تعادل‌قوا را تعیین‌تکلیف می‌کنند این معادله‌ای است که به یمن خیزش و قیامهای مستمر، روزبه‌روز به نفع مردم ایران در حال تغییر است. چه با برجام، چه بی‌برجام، در فرجام، باید این رژیم ضدایرانی سرنگون شود. پاسخ مردم ایران و کانون‌های شورشی یکی بیش نیست: «مرگ بر اصل ولایت فقیه»، «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه»!

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b162eaff-5daf-43b4-b38d-8ac38b55eff2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات