728 x 90

بریفینگ مطبوعاتی وزارت دفاع در مورد عملیات در منطقه تحت مسئولیت فرماندهی مرکزی (سنتکام)

جوزف ووتل فرمانده سنتکام
جوزف ووتل فرمانده سنتکام

ژنرال جوزف ووتل در بریفینگ مطبوعاتی وزارت دفاع در مورد عملیاتها در منطقه تحت مسئولیت فرماندهی مرکزی (سنتکام) گفت: من اخیراً یک سفر ۱۹روزه به سراسر منطقه سنتکام را به پایان رساندم، با رهبران خارجی، شخصیتهای مدنی و نظامی، نمایندگان آژانسهای دولتی و غیردولتی، فرماندهان آمریکایی و شرکای ائتلاف و مهمتر از همه مردان و زنان خوب جوان خودمان در یونیفرم دیدار و صحبت کردم.

ووتل درباره عراق می‌گوید: در عراق، نیروهای امنیتی عراق به‌صورت موفقیت‌آمیزی عملیاتهای تهاجمی مستقل علیه باقی مانده‌های داعش طراحی می‌کنند و انجام می‌دهند. در عین‌حال در سوریه شرکای ما به پیشرفت مستمر در آزاد کردن آخرین باقی مانده‌های خلافت فیزیکی داعش ادامه می‌دهند.

 

آمریکا در سوریه خواهند ماند

وی همچنین در رابطه با سوریه افزود: در سوریه ما در کنار شرکایمان باقی خواهیم ماند تا از شکست داعش اطمینان حاصل کنیم و یک فرصتی برای راه‌حل سیاسی مذاکره شده برای جنگ سوریه و بحران انسان‌دوستانه مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴شورای امنیت ملل ‌متحد فراهم کنیم.

ژنرا جوزف ووتل در ادامه می‌افزاید: برخلاف این (کمکهای انساندوستانه) روسیه و ایران به تشدید جنگ داخلی هفت‌ ساله در سوریه با سر پا نگه‌داشتن رژیم اسدی که به سرکوب مردم خودش از جمله از طریق بکارگیری تسلیحات شیمیایی بند است، ادامه می‌دهند.

 

نقش مخرب رژیم ایران در منطقه

ژنرال جوزف ووتل با اشاره به رژیم ایران تأکید می‌کند: ایران، که اصلی‌ترین کشوری حامی تروریسم جهان است، به نفوذ شرورانه خود ادامه می‌دهد و فعالیتها در سراسر منطقه را بی‌ثبات می‌کند. هیچ‌کدام از این فعالیتها کمک کننده به یا حمایت کننده از صلح و ثبات نیستند و همه آنها ریسک بزرگتری برای یک محیط هم‌اکنون پیچیده و بی‌ثبات به‌وجود می‌آورند.

ووتل می‌گوید: من برای این هدف اخیراً توانستم زمانی که در سفر بودم با همه رؤسای ستاد ارتش شورای همکاری خلیج به‌علاوه رؤسای ستاد ارتش از مصر و اردن دیدار کنم تا همکاری و همآهنگی افزایش یابنده خودمان در زمینه دفاع هوایی و موشکی یکپارچه، امنیت دریایی و مبارزه با تروریسم را مورد بحث و گفتگو قرار دهم. و ما همه متعهد شدیم که در این سه زمینه با هم پیش برویم.

 

وی درباره یمن نیز گفت: من در این سفر این فرصت را هم داشتم که از یمن بازدید کنم. یمن از یک ترکیب زهرآگین از جنگ داخلی، تروریسم و نفوذ بدخواهانه رنج می‌برد که نه فقط موجودیت مردم آن را تهدید می‌کند بلکه همچنین به بی‌ثباتی در این منطقه می‌افزاید و منافع ملی ما را تهدید می‌کند.

 

دخالتهای رژیم در یمن

ژنرال ووتل به دخالتهای رژیم ایران در یمن هم اشاره کرد و گفت: اما ایران به صدور موشک، راکت و پهبادها برای حوثیها ادامه می‌دهد که جنگ را طولانی می‌کند و آن را گسترش می‌دهد و درد و رنج و فاجعه انسانی را افزایش می‌دهد و آبراههای حیاتی را تهدید می‌کند و روند صلح را مختل می‌کند. اینها اقدامات یک همسایه خوب نیست بلکه یک کشوری که صلح و ثبات منطقه را تهدید می‌کند.

ژنرال ووتل در مقابل سؤال خبرنگار سی.ان.ان که گفت از آنجایی که ایران نفوذ خود را گسترش می‌دهد به‌خصوص در جاهایی مانند سوریه و عراق، آیا شما نگرانیهایی دارید که نیروهای آمریکایی ممکن است در وسط برخی از عملیاتهای آنها گیر بیفتند، عملیاتهای ادعایی آنها برای تعقیب داعش؟ آیا شما نگرانیهایی دارید که نیروهای شما در وسط این چیزها بیفتند؟

 

وی در پاسخ گفت: ما طبعاً نگران تأثیرات برخی از فعالیتهای آنها بر پرسنل، بر تأسیسات و بر فعالیتهایمان در آنجا هستیم. و همان‌طور که شما دیدید برخی پیامهای بسیار قوی از دولت ما به دولت ایران داده شد که ما آنها را مسئول خواهیم شناخت اگر یک حمله علیه پرسنل، تأسیسات یا فعالیتهای آمریکا انجام شود.

بنابراین ما این را خیلی جدی می‌گیریم. و طبعاً ما بسیار هوشیار باقی می‌مانیم و برای چنین احتمالی آمادگی داریم.

رژیم ایران موشکها را بشکل قطعه قطعه به سوریه ارسال می‌کند

خبرنگار در سؤال دیگرش می‌پرسد: من می‌خواهم از شما در رابطه با تسلیحات آنها بپرسم و به‌طور مشخص نقل و انتقال موشک آنها به مکانهایی مانند عراق و سوریه. آیا شما الآن می‌بینید که آنها به‌خصوص در سوریه موشکها را قطعه قطعه منتقل می‌کنند که مونتاژ شوند در تلاشی برای پرهیز از کشف شدن که آنها در حال انتقال موشکهای کامل به این مناطق هستند؟ به عبارت دیگر آیا آنها وارد عملیاتهای مونتاژ در سوریه و احتمالاً حتی عراق می‌شوند؟

ژنرال جوزف ووتل در توضیح می‌گوید: در رابطه با تسهیل کردن رساندن تسلیحات و چیزهای دیگری مانند این، ما قطعاً برخی علائم این را دیده‌ایم و تلاشهای ما این بود که این را افشا کنیم و این را به توجه نیروهای مناسب برسانیم که با آن برخورد می‌کنند مشخصاً در عراق.

خب ما این مأموریت را نداریم مأموریت ما کاملا متمرکز شکست دادن داعش است. ولی ما در رابطه با این‌که آنها این نوع قابلیتها را به سوریه منتقل می‌کنند، نگرانیم.

خبرنگار می‌گوید آیا من حرف شما را درست فهمیدم که ایران موشکهای بالستیک به داخل عراق منتقل کرده است؟ آیا شما می‌گویید که ایران قطعات موشک برای مونتاژ به سوریهمی‌فرستند؟

ووتل گفت: من فقط می‌گویم که آنها در حالی منتقل کردن قابلیتهای مرگبار به داخل سوریه هستند که همسایگان در منطقه را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

 

روسیه سیستم موشکی اس ۳۰۰ به سوریه منتقل کرده است

در این قسمت خبرنگار الحره از وی می‌پرسد: ژنرال وتل نظر شما در رابطه با اعلام روسیه که سیستم دفاع موشکی اس ۳۰۰ را به سوریه می‌فرستد چیست؟

آیا شما شواهدی دیده‌اید که این سیستم فرستاده شده است؟ و در صورتی که جواب مثبت است آیا شما می‌دانید که مکانهایی که سیستم مستقر خواهد شد، کجاست؟

وی می‌گوید: خب من فکر می‌کنم که ما طبعاً آن چه در رسانه‌ها هست را دیده‌ایم و ما بر این باوریم که این سیستم به سوریه منتقل شده است.

من در مورد هر گونه مکان مشخص یا چیزی مانند این اظهارنظر نخواهم کرد چرا که این موضوع در جریان است.

ولی در پاسخ به بخش اول سؤالتان دیدگاه شخصی من این است که من این انتقال تسلیحات را یک افزایش تنش غیرضروری می‌بینم.....

این هیچ ربطی به شکست دادن داعش ندارد که مأموریت ادعایی و هدف روسیه برای ماندن در سوریه می‌باشد. این به‌نظر می‌آید که یک تلاش برای فراهم کردن پوشش برای فعالیتهای نابکارانه ایران و رژیم سوریه باشد.

خبرنگار دیگری از میلیتاری تایمز می‌پرسد در سوریه از آنجایی که یک تغییر مأموریت دیپلماتیک وجود دارد و آمریکا قصد دارد برای مقابله با نیروهای ایران آنجا باشد، چه نوع تغییر طراحی شما شروع کردید که برای نیروهای آمریکا در سوریه انجام دهید تا در طولانی‌مدت آنجا باشند؟

ووتل می‌گوید: شما می‌دانید که ما در تمام مدت هوشیار باقی می‌مانیم. من فقط برای شما برجسته می‌کنم که ما هم‌چنان در قبال تغییر وضعیت روی زمین هوشیار هستیم.

در پاسخ به سؤال دیگر که می‌پرسد در رابطه با پشتیبانی از اهداف دیپلماتیک فشار وارد کردن به ایران و مقابله با ایران برای طولانی‌مدت چی؟ نقش ارتش در این موضوع چیست؟

وی می‌گوید: فکر کنم مهمترین چیزی که من به شما می‌گویم این است که در سوریه روی زمین مأموریت ما هم‌چنان شکست دادن داعش و با ثبات کردن سرزمین آزاد شده تا از یک تجدید حیات داعش جلوگیری کنیم.

خب، ما طبعاً از تلاشهای بسیار چشمگیر در جریان در اینجا برای اعمال فشار به ایران برای تغییر رفتارشان مطلعیم. و در حالیکه ما هیچ وظیفه نظامی مستقیم که به ما در این رابطه داده شده باشد، نداریم ولی ما تشخیص می‌دهیم که حضور ما در صحنه، ساختن شرکای خوب در صحنه طبعاً تأثیری بر فعالیتهای ایران دارد.

همان‌طور که من اغلب به شیوه‌های زیاد درباره آن صحبت می‌کنم، یکی از مهمترین کارهایی که ما انجام می‌دهیم تا با نفوذ ایران مقابله کنیم برقراری روابط بسیار قوی در منطقه است.

شما می‌دانید که فراتر از این ما این توانایی را داریم که صحنه را مانیتور کنیم و موارد را افشا کنیم. ما با حضورمان اینجا یک تأثیر بازدارندگی ارائه می‌دهیم. بنابراین در حالیکه ما هیچ وظیفه نظامی مشخص نداریم همین الآن تمرکز ما هم‌چنان کاملا روی شکست دادن داعش است. من فکر می‌کنم که ما یک نقش غیرمستقیم در حمایت از کارزار فشار گستردهترمان علیه ایران بازی می‌کنیم.

نوبت به خبرنگار فاکس‌ نیوز می‌رسد و می‌پرسد: شما گفتید که ایران در حال انتقال تسلیحات به عراق و سوریه است. سؤال من این است که آیا این کار طی چند هفته گذشته در مقایسه با زمانی که شما اول فرمانده سنتکام شدید، افزایش یافته است؟

 

ووتل می‌گوید: من مطمئن نیستم که می‌توانم کل این مسأله را توصیف کنم. من فکر می‌کنم که واقعیت مسأله این است که ایران از این تاکتیک در سراسر منطقه استفاده می‌کند جایی که آنها قابلیتهای مرگبار برای نیروهای نیابتی خودشان تأمین می‌کنند که ثبات را تهدید می‌کند و همسایگان در سراسر منطقه را تهدید می‌کند. و بنابراین این یک تاکتیک به‌خوبی توسعه یافته و ریل کاری برای آنها است و کاری است که آنها انجام می‌دهند.

من در رابطه با درجه افزایش یا چیزهای دیگری مانند این اظهارنظر نخواهم کرد. این چیزها طی زمان انجام می‌شود.

ولی من فقط روی این تأکید می‌کنم که طبعاً این یک تاکتیک به‌خوبی برقرار شده است که ایران در سراسر منطقه از آن استفاده می‌کند و این فوق‌العاده بی‌ثبات کننده است.

خبرنگار وال استریت ژورنال می‌پرسد که جان بولتون وقتی که در سازمان ملل بود گفت که ایالات متحده می‌خواهد تغییرات اساسی در رفتار ایران در منطقه ببیند و اما شما درباره این واقعیت صحبت کردید که نیروهای آمریکایی که وی گفت آنجا خواهند ماند تا زمانی که ایران آنجا را ترک کند وظیفه نظامی مشخص مربوط به ایران ندارند.

آیا شما فکر می‌کنید که نیروهای نظامی آمریکا بدون هیچ مأموریت مشخص مربوط به تغییر رفتار ایران به‌علاوه کاهش حضور گروه ضربت یک ناو هواپیمابر و (نامفهوم) دفاعی – آیا ایالات متحده در زمینه نظامی در یک موضعی هست که تغییر اساسی در رفتار ایران را محقق کند؟

 

کارزار اصلی فشار که به ایران اعمال می‌شود در اساس دیپلماتیک و اقتصادی است

ژنرال ووتل: من فکر می‌کنم که ما به‌خوبی آماده این هستیم.

همان‌طور که من اشاره کردم کارزار اصلی فشار که به ایران اعمال می‌شود در اساس دیپلماتیک و اقتصادی است و این کارزار الزاماً شامل وظایف نظامی مشخص که با آن باشد، نمی‌شود.

ولی ما درک می‌کنیم که بسیاری از کارهایی که ما انجام می‌دهیم به موازات هم هستند و آنها از مقابله با نفوذ شرورانه ایران نه فقط در سوریه بلکه همچنین در سراسر منطقه حمایت می‌کنند.

در رابطه با آنچه شما اشاره کردید، بدون ناو هواپیمابر و چیزهایی مانند این در اینجا، من فقط به شما این را می‌گویم که فکر می‌کنم که ما هم‌چنان در منطقه درگیر هستیم ما به منطقه بسیار متعهدیم و ما آماده باقی می‌مانیم که سریعاً و شدیداً واکنش نشان دهیم در صورتی که وضعیت آن فراهم شود.

بنابراین من هم‌چنان در رابطه با موضع خودمان اینجا نسبت به ایران در منطقه کاملا اطمینان دارم.

در اینجا خبرنگار خبرگزاری فرانسه از ژنرال ووتل می‌پرسد: آیا شما این را می‌بینید که آمریکا در مسیر جنگ با ایران است؟

وی در جواب می‌گوید: نه من فکر نمی‌کنم که ما به‌دنبال جنگ با ایران باشیم. و من فکر نمی‌کنم که این چیزی است که ما روی آن متمرکزیم.

رئیس‌جمهور این را کاملا روشن ساخت که رژیم ایران باید رفتار و سیاست‌های بی‌ثبات کننده خود را که خشونت و مصیبت انسانی در سراسر خاورمیانه را گسترش می‌دهد، متوقف کند.

و روش اصلی که ما این را همین الآن پیش می‌بریم از طریق فشار دیپلماتیک و اقتصادی است. و من از این حمایت می‌کند. من این را لزوما نمی‌بینم که ما در مسیر جنگ با ایران باشیم. من فکر نمی‌کنیم که در این مسیر هستیم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7a972236-15d1-457e-957f-4751c7962970"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات