728 x 90

بریتانیا، فرانسه و آلمان خواهان گزارش کامل سازمان ملل از فعالیت موشکی رژیم ایران

موشک ماهواره بر سیمرغ
موشک ماهواره بر سیمرغ

خبرگزاری فرانسه سیزدهم فروردین ۹۷نوشت بر اساس نامه‌یی که امروز منتشر شد نوشت بریتانیا، فرانسه و آلمان رژیم ایران را متهم به توسعه فناوری موشکی می‌کنند و می‌گویند که مغایر با قطعنامه سازمان ملل ‌متحد است و خواهان گزارش کامل سازمان ملل در این رابطه هستند.

این سه کشور اروپایی در نامه ارسالی به دبیرکل ملل متحد، آنتونیو گوترش تأکید داشتند که اقدام ایران در پرتاب موشک ماهواره‌بر و رونمایی از دو موشک بالستیک گویای افزایش فعالیت‌های رژیم ایران است که در مغایرت با قطعنامه شورای امنیت قرار دارد.

قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت سازمان ملل ‌متحد که پیرو توافق هسته‌یی قدرتهای جهانی با رژیم ایران در سال ۲۰۱۵میلادی صادر شد، از رژیم حاکم بر ایران می‌خواهد که از هر گونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌یی خودداری کند. مقامات رژیم ایران اما مدعی هستند که برنامه موشکی‌شان دفاعی است و قصد تولید کلاهک هسته‌یی ندارد.

 

انتظار می‌رود گزارش دبیرکل ملل ‌متحد در تیرماه سال جاری منتشر شود

لذا سه کشور اروپایی یاد شده از گوترش خواسته‌اند که در گزارش بعدی خود جزئیات کاملی از برنامه موشکی رژیم ایران ارائه دهد. انتطار می‌رود که این گزارش در ماه ژوئن منتشر شود.

نامه‌این سه کشور که خود از امضاءکنندگان توافق هسته‌یی با رژیم ایران هستند، یک ماه پس از آن منتشر می‌شود که آمریکا نیز درخواست مشابهی را از شورای امنیت مطرح کرد و گفت که اکنون زمان آن رسیده تا محدودیتهای بین‌المللی شدیدتری علیه رژیم حاکم بر تهران وضع شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اردیبهشت سال گذشته (۱۳۶۷) واشنگتن را از توافق هسته‌یی خارج ساخت و تحریم‌های سختی را علیه این رژیم فعال کرد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز زمستان گذشته در نشست شورای امنیت سازمان ملل خواستار تشدید سخت گیریها بر علیه رژیم ایران به‌منظور توقف برنامه موشکی آن شد، اما روسیه با آن مخالفت کرد و گفت مستنداتی که نشان دهد موشک‌های ایران از قابلیت حمل سلاح هسته‌یی برخوردار باشند وجود ندارد.

سه کشور اروپایی در نامه خود نوشته‌اند که ایران در طراحی ماهواره‌بر «سفیر» از دو موشک دیگر و فناوری مشابه تولید موشک‌های بالستیک دوربرد و قاره‌پیما استفاده کرده است.

اوسط بهمن‌ماه نیز سپاه پاسداران از موشک زمین به زمین دزفول و موشک بالستیک خرمشهر رونمایی کرد.

 

بیشتر بخوانید:

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2adcf4aa-2b1b-4dc1-ad76-3abd1d546c63"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات