728 x 90

برکناری پاسدار شمخانی از منصب دبیر شورایعالی امنیت رژیم

پاسدار شمخانی
پاسدار شمخانی

پس از گذشت چند ماه از انتشار اخبار مربوط به قریب‌الوقوع بودن برکناری پاسدار شمخانی از سمت دبیری شورای عالی امنیت رژیم، رئیسی جلاد امروز اول خرداد ۱۴۰۲ طی حکمی پاسدار احمدیان را به این سمت منصوب کرد.

سایت رئیسی جلاد اول خرداد نوشت: احمدیان پیش از این مسئولیت ریاست مرکز راهبردی سپاه پاسداران را برعهده داشت و با حکم رهبر، از اعضای حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. فرماندهی نیروی دریایی سپاه پاسداران و ریاست ستاد مشترک سپاه نیز از دیگر سوابق مدیریتی وی به‌شمار می‌آید.

حقیقت‌پور عضو سابق مجلس ارتجاع درباره علت برکناری پاسدار شمخانی گفت: رئیسی از سال۱۴۰۰ دنبال این بود که شمخانی را عوض کند. این دو سال هم تحمل کرد و شاید آدم مناسب پیدا نکرده نبود که زودتر این کار را انجام دهد. البته افرادیکه کاندیدا شده بودند در این ابعاد نبودند که دبیر شورای عالی امنیت ملی باشند. تحمل رئیسی هم در این جهت بود که آدم مناسب پیدا نکرده بود (خبرگزاری انتخاب رژیم اول خرداد).

 

اخبار مربوط به برکناری پاسدار شمخانی در دیماه گذشته پس از افشای ماجرای جاسوسی اکبری، معاون شمخانی در وزارت دفاع قوت گرفت.

روزنامه حکومتی آرمان در روز ۲۴دی نوشته بود، با علنی شدن ماجرای علی‏‌رضا اکبری بعید است دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در سمتش دوام بیاورد... پیش از اکبری، یک معاون دیگر شمخانی (علیرضا عسگری، معاون وزیر دفاع در دولت محمد خاتمی) خبرساز شده بود. علیرضا عسگری در سال۲۰۰۷ پس از اخراج از ترکیه از سوی دولت جورج دبلیوبوش پناهندگی گرفته بود.

سایت حکومتی رویداد۲۴ در همان زمان نوشت: از زمان یکدستی قدرت، شمخانی تنها گزینه‌یی است که از تیم خاتمی و روحانی در دولت باقی مانده است و این واقعیت وجود دارد که گروهی در دولت و دیگر نهادهای قدرت تمایلی به ادامه حضور او ندارند.(سایت رویداد۲۴ - ۲۲دی۱۴۰۱)

 

آخوند رسایی ۱۹آبان ۱۴۰۱ نیز گفته بود: 

آقای شمخانی از جمله مسببین وضع موجوده همه ثابت شده که آقا دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در برخورد کسانی که توی این چهل روز دبیرخانه ناکارآمده

آقای شمخانی واقعا ناکارآمده در برخورد با این‌ها. دیگه اینجای مردم رسیده. شما به مدیرانتون توصیه کردید که آقا هر کس مسبب وضع موجوده باید تغییر پیدا بکنه بعد خودتون سه دبیرخانه مهم کشور رو سه دبیرخانه عالی کشور رو شوراهای عالی کشور رو تغییر ندادید.

(سایت آپارات رژیم: ۱۹آبان ۱۴۰۱)    

 

پاسدار احمدیان از اعضای قدیمی سپاه پاسداران است. او از سال۱۳۸۶ تاکنون ریاست مرکز راهبردی سپاه پاسداران را برعهده داشته و از اعضای مجمع تشخیص مصلحت رژیم است. این پاسدار از سال۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ سرکردگی نیروی دریایی سپاه پاسداران و در فاصله ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ نیز ریاست مشترک سپاه پاسداران را به‌عهده داشته است.

پاسدار شمخانی به‌مدت ۱۰ سال عهده‌دار منصب دبیر شورای عالی امنیت رژیم آخوندی و یکی از عوامل کشتار و صحنه‌گردانان اصلی قیام آبان ۹۸مردم ایران بود. پاسدار شمخانی توسط خامنه‌ای در ماههای اخیر برای برقراری با عربستان سعودی بکار گرفته شد و این در حالی بود که شایعات در درون رژیم حاکی از اختلافات شدید این پاسدار با آخوند جلاد رئیسی است. پاسدار شمخانی با شعر معناداری از محتشم کاشانی در صفحه توئیتری خود دربارهٔ برکناری‌اش درج کرد و نوشت: «حرفی که در حجاب ز گفت و شنود بود آخر به رمز گفت و به ایما شنود و رفت» (سایت حکومتی انتخاب اول خرداد).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/034a17b7-d72b-410d-810f-f93211554c48"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات