728 x 90

بروس مک کولم: پسر دیکتاتور مخلوع چگونه می‌تواند ادعا کند که نیرویی برای تغییر است؟

بروس مک کولم رئیس موسسه راهبردهای دموکراتیک و مدیر اجرایی سابق خانه آزادی
بروس مک کولم رئیس موسسه راهبردهای دموکراتیک و مدیر اجرایی سابق خانه آزادی

اینترنشنال بیزنس تایمز روز یکشنبه ۱۴اسفند با درج مطلبی از آر. بروس مک کولم با عنوان «چرا پسر دیکتاتور مخلوع پاسخی نیست» نوشت: پسر شاه چگونه می‌تواند ادعا کند که نیرویی برای تغییر است در حالی که از افرادی حمایت می‌کند که وضعیت موجود را حفظ می‌کنند؟

 آر. بروس مک کولم رئیس موسسه راهبردهای دموکراتیک و مدیر اجرایی سابق خانه آزادی می‌نویسد: من به‌عنوان فردی که فعالیت سیاسی‌اش با سقوط شاه آغاز شد، نمی‌توانم از ادعاهای اخیر درباره ارتباط سیاسی رضا پهلوی، پسر دیکتاتور مخلوع محمدرضا پهلوی، سرم را تکان ندهم. رژیم پهلوی ظالم، فاسد و سرکوبگر بود و میراث آن هنوز هم مردم ایران را تا به امروز درگیر کرده است.

بحث فقط این نیست که پسر شاه هیچ تجربه یا صلاحیت واقعی برای رهبری جنبش تغییر در ایران ندارد. بدتر از آن، پسر شاه رسماً گفته است تا جایی که به تغییر در ایران مربوط می‌شود، روی عناصری از سپاه پاسداران و بسیج شبه‌نظامی، همان نیروهایی که ستون فقرات رژیم را تشکیل می‌دهند است و مردم ایران را هر بار که قیام کرده‌اند وحشیانه سرکوب کرده‌اند، حساب باز کرده است. او چگونه می‌تواند ادعا کند که نیرویی برای تغییر است در حالی که از افرادی حمایت می‌کند که وضعیت موجود را حفظ می‌کنند؟

اخیراً رضا پهلوی و چند تن از هوادارانش به کنفرانس امنیتی مونیخ دعوت شده بودند و در آنجا تریبونی برای صحبت درباره آینده ایران به آنها داده شد. این یک اشتباه بزرگ بود و فقط به تقویت ماشین تبلیغاتی رژیم کمک کرد. مسیح علی‌نژاد یکی از همفکرانش از این فرصت استفاده کرد و از حمایت پایدار و گسترده مجاهدین خلق و سازمان مادر آن یعنی شورای ملی مقاومت ایران در میان نمایندگان مجلس در هر دو سوی اقیانوس اطلس گلایه کرد. از قضا، جواد ظریف، وزیر امور خارجه وقت ایران، در همان محل در سال۲۰۱۸ نیز همین ناامیدی را تکرار کرد!

شکی نیست که رضا پهلوی و امثال او به‌دنبال چیدن ثمره زحمات دیگران هستند و ادعاهایی نسبت به موضوع سیاسی دارند که به دست نیاورده‌اند. مثل این است که فردی یک شرکت را به ارث برده و ادعا کند که یک کارآفرین موفق است.

حقیقت این است که اپوزیسیون سازمان‌یافته رژیم ایران، به رهبری شورای ملی مقاومت، دهها سال برای دموکراسی، حقوق‌بشر و ایران آزاد مبارزه کرده است. آنها جنبشی ساخته‌اند که چندین نسل را در بر می‌گیرد و هرگز اصول خود را فراموش نکرده‌اند. آنها موفق شده‌اند نگرشهای سیاسی را در ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، اروپا و خاورمیانه تغییر بدهند. آنها هرگز نگذاشتند مردم جنایات رژیم، از جمله قتل‌عام بیش از ۳۰۰۰۰ زندانی سیاسی در تابستان ۱۹۸۸، که بیشتر آنها اعضای سازمان مجاهدین خلق بودند را فراموش کنند

باد تاریخ نیز به نفع آنها می‌وزد. اقتدارگرایان در سراسر جهان در حال از دست دادن قدرت هستند و حتی روسیه و چین در حال تجربه فروپاشی جمعیتی هستند. پیروزیهای اخیر اوکراین بر روسیه نشان می‌دهد که حتی قدرتمندترین رژیمها را می‌توان شکست داد.

شورای ملی مقاومت در تغییر روایت پیرامون مخالفان ایرانی موفق بوده است. رژیم ایران سال‌ها تلاش کرده بود تا مخالفان را به‌عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کند، اما شورای ملی مقاومت به‌طور مؤثری این تبلیغات را پس رانده است. آنها با دولتها و مقامات سراسر جهان که اکنون شورای ملی مقاومت را به‌عنوان صدای مشروع مردم ایران می‌شناسند، رابطه ایجاد کرده‌اند.

این شناخت به سختی به دست آمده است. شورا با آزار و اذیت، سوء قصدها، کمپینهای شیطان‌سازی و حملات تروریستی توسط رژیم مواجه بوده است. اما بر پایبندی خود به اصول خود ثابت قدم مانده است و تلاش هایش نتیجه می‌دهد.

اعتراضات اخیر در ایران گواهی بر موفقیت شورای ملی مقاومت است. مردم ایران از فساد، سرکوب و وحشیگری رژیم خسته شده‌اند. آنها خواستار تغییر هستند و هر شکلی از دیکتاتوری را رد کرده‌اند، چه حکومت دینی حاکم و چه سلطنت.

در مقابل، پسر دیکتاتور مخلوع فاقد تجربه، بینش و رهبری لازم برای رهبری جنبش تغییر در ایران است. ادعاهای او درباره ارتباط سیاسی بر اساس چیزی جز نام خانوادگی و نوستالژی دوران گذشته نیست.

زمان آن فرا رسیده است که جامعه جهانی در کنار شورای ملی مقاومت و مردم ایران در مبارزه برای دموکراسی و آزادی بایستد. این به‌معنای حمایت از درخواست شورای ملی مقاومت برای قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سیاه و پاسخگویی مقامات رژیم به‌خاطر جنایات علیه بشریت است.

مبارزه برای یک ایران آزاد تمام نشده است، اما شورای ملی مقاومت و رئیس‌جمهور منتخب آن مریم رجوی نشان داده‌اند که شجاعت، بینش و حمایت برای ایجاد تغییر واقعی را دارند. آنها با چندین دهه تلاش، فداکاری و رهبری اصولی جایگاه خود را در چشم‌انداز سیاسی ایران به دست آورده‌اند. آنها سزاوار حمایت و شناسایی ما هستند.

 

آر. بروس مک کولم، رئیس مؤسسه راهبردهای دموکراتیک و مدیر اجرایی سابق خانه آزادی است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/28f2ae33-d7ec-41c9-98a6-ed03fbc057ad"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات