728 x 90

برندگان جایزه نوبل پزشکی سال ۲۰۲۰

برندگان جایزه نوبل پزشکی سال ۲۰۲۰
برندگان جایزه نوبل پزشکی سال ۲۰۲۰

کمیته نوبل روز دوشنبه ۱۴مهرماهدر بیانیه‌یی اعلام کرد که جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۰ به هاروی آلتر و چارلز رایس از آمریکا و مایکل هاوتن، پژوهشگر بریتانیایی به‌دلیل اکتشافات‌شان در زمینه ویروس هپاتیت سی تعلق گرفت.

کمیته نوبل یادآور شده که تلاش‌های این سه تن، به تشریح منشأ عمده هپاتیت سی، که پیش‌تر با تکیه بر مطالعات در مورد هپاتیت آ و بی‌ قابل توضیح نبود، کمک کرده است.

تلاش این پژوهشگران امکان بهره‌گیری از آزمایش خون و نیز داروهای جدیدی را فراهم کرده که به حفظ جان میلیون‌ها تن کمک می‌کند.

در بیانیه کمیته نوبل آمده است: «آزمایش‌های بسیار حساس خون، اکنون امکان‌پذیر است و این تلاش‌ها به برچیده شدت این بیماری در نقاطی از جهان پس از اقدام به تزریق منجر شده و بهداشت جهانی را ارتقا داده است».

تلاش این پژوهشگران هم‌چنین باعث شده است: «زمینه‌ساز پیشرفت سریع در داروهای مربوط به هپاتیت سی بوده، و برای اولین بار در تاریخ، این بیماری امکان درمان یافته و امیدها برای ریشه‌کنی این بیماری در جهان افزایش یافته است».

بر اساس برآورد سازمان بهداشت جهانی بیش از ۷۰میلیون نفر در سراسر جهان به هپاتیت مبتلا هستند و این بیماری سالانه به مرگ چهار هزار تن منجر می‌شود. این بیماری مزمن، از عوامل اصلی التهاب کبد و سرطان است.

گفتنی است که این جایزه یکی از جوایز شش‌گانه نوبل است که اعلام آنها تا ۱۲اکتبر ادامه خواهد داشت. دیگر جوایز نوبل، حوزه‌های فیزیک، شیمی، ادبیات، صلح، و اقتصاد را در بر می‌گیرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/52c66a76-91a3-44c4-a4c6-b11f2041fd5c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات