728 x 90

برنج حکم طلا پیدا کرده و قیمت آن به مرز صد هزار تومان رسید!

گرانی برنج
گرانی برنج

رشد فزاینده قیمت برنج که یکی از پرمصرف‌ترین محصولات مورد استفاده در وعده‌های غذایی ایرانیان است باعث شده تا قیمت این محصول پرمصرف به هر کیلو گرم ۸۰ تا ۹۵هزار تومان برسد. این در حالیست که برخی، از تلاش گروه‌های پشت‌پرده برای رساندن قیمت برنج به ۱۰۰هزار تومان و بیشتر برای افزایش مصرف برنج خارجی خبر می‌دهند.
روزنامه حکومتی مردم‌سالاری روز شنبه ۳۰بهمن طی گزارشی نوشت: یکی از محصولات کشاورزی اصلی ایران برنج است و افزایش قیمت برنج هم همیشه به‌گونه‌یی بوده که هر خانواده ایرانی با هر توان مالی می‌توانست در ماه تا ۲۰کیلو گرم برنج تهیه کند. در گذر زمان قیمت برنج هم مانند سایر کالاها افزایش یافت ولی نکته قابل توجه این است که رشد فزاینده قیمت در هفته‌ها و ماه‌های اخیر شتابی بی‌سابقه و چشمگیر گرفته به شکلی که خرید این محصول برای بسیاری از خانوارها ناممکن شده است.


بر اساس گزارش مرکز حکومتی آمار رژیم، متوسط قیمت برنج ایرانی درجه یک در دیماه امسال ۵۶هزار و ۹۳۱تومان بوده و برنج در بازار حداقل هر کیلو ۴۷هزار تومان و حداکثر ۶۴هزار و ۱۱۷تومان قیمت داشته است. این اعداد نشان می‌دهد که برنج فقط در دی ماه ۱۰.۲درصد رشد قیمت داشته است. گزارشهای میدانی حکایت از آن دارد که هم‌اکنون هر کیلو گرم برنج ایرانی در بازار از ۵۵ تا ۹۸هزار تومان به فروش می‌رسد.
فروشندگان برنج در همین رابطه می‌گویند، قیمت یک گونی ۱۰کیلویی برنج مرغوب ایرانی، یک میلیون تومان بفروش می‌رسد. گرچه این عدد در گزارش مرکز آمار ایران دیده نمی‌شود، اما نگاهی به گزارش اخیر این نهاد آماری به‌خوبی از گرانی عجیب برنج روایت می‌کند! این گرانی کار را به جایی رسانده که خرید و مصرف برنج به‌شدت کاهش داشته است.


قاسمعلی حسنی، کارگزار حکومتی اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران با تأیید این موضوع گفته است، در سبد مصرفی خانوارها، ماکارونی جایگزین مصرف برنج شده است. نسبت به دو سال پیش برنج ۲۰۰درصد گران شده است و این ۲۰۰درصد در خرید اقشار آسیب‌پذیر خیلی تأثیرگذار بوده است.
جمیل علیزاده شایق، دیگر کارگزار حکومتی انجمن برنج هم ضمن تأیید کاهش خرید و مصرف برنج از سوی مردم گفته است که بر اساس آمارهای موجود هر ایرانی سالانه بین ۳۶ تا ۳۶.۵ کیلوگرم برنج مصرف می‌کند که البته این رقم با توجه به افزایش قیمت فزاینده و هم‌چنین کاهش قدرت خرید، این ارقام کم شده است.
این در حالی است که در ۱۸استان کشور برنج کشت می‌کنند و بر اساس آمارهای سالانه و وضعیت آب و هوایی و بارندگی در کشور، بین ۲.۲ تا ۲.۸میلیون تن برنج کشت می‌شود، این‌که دولت مدعی شده واردات برنج به کشور برای متعادل سازی بازار این محصول در حال انجام است و به‌زودی این بازار متعادل می‌شود، اما هم‌چنان رشد قیمت برنج ایرانی ادامه دارد به حدی که هر روز قیمتها تغییر و مصرف‌کننده‌ها را دچار شوک می‌کند!
در حقیقت افزایش قیمت برنج در هفته‌های اخیر به حدی بوده که به‌گفته فعالان بازار، این محصول حکم طلا به خود گرفته و از این رو هم دلالان به این بازار ورود کرده‌اند و از تلاطم بازار به نفع خود بهره می‌برند. این در حالیست که کمترین سود به کشاورزان می‌رسد

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bca40004-c624-4307-ad09-a9d15fd85350"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات