728 x 90

بررسی علل قطعی برق در ایران – گزارش خبری

بحران شدید برق و صدور آن
بحران شدید برق و صدور آن

این روزها شاهد خاموشی‌های نامنظم و زیادی در مناطق مختلف تهران و شهرهای دیگر هستیم. بخصوص شهرهای جنوبی کشور با افزایش دمای هوا دچار مشکلات بیشتری هستند. اما علت چیست؟ مگر آخوندها وعده آب و برق مجانی ندادند:

خمینی، بهشت زهرا بهمن۵۷: «شما فقط به این دلخوش نباشید که مسکن فقط می‌سازیم، آب و برق را مجانی می‌کنیم، اتوبوس را مجانی کنیم، دلخوش به این مقدار نباشید، ما هم دنیا را آباد می‌کنیم و هم آخرت را».

یکی از اعضای مجلس ارتجاع هم اینچنین شرایط را توصیف کرد:

هادی بیگی‌نژاد (دنیای اقتصاد - ۲خرداد): «کمبود برق در کشور نگران‌کننده هست و اگر این اصطلاح را به کار ببریم که یک بمب ساعتی است که سال‌های آینده انفجار خواهد داشت این را اغراق نکردیم».

اما وعده‌های خمینی و آخوندهای حاکم در این زمینه هم با شکست سختی مواجه شده است. ولی دلیل این وضعیت چیست؟

 

مصرف روزانه برق در ایران

به گزارش خبرگزاری حکومتی ایرنا (۲۶خرداد۹۹): «نیروگاههای کشور توان تولید ۵۸ هزار و۵۰۰ هزار مگاوات برق را دارند و در صورتی که مصرف به بیش از این مقدار افزایش یابد، با محدودیت‌هایی مواجه خواهیم شد که در این شرایط برای تأمین برق پایدار، به‌خصوص در استانهای گرمسیر کشور، بیش از هر زمان دیگر به مدیریت مصرف برق نیاز خواهد بود». این گزارش مصرف روزانه برق کشور را ۵۶هزار مگاوات گزارش کرده است.

بر اساس گزارش وزارت نیرو، در دو ماه اول امسال، مصرف برق "حدود ۹۰۰۰ مگاوات (معادل ۲۰درصد) " بیشتر از دو ماه اول سال۹۹ بوده است. علت اصلی آن هم استخراج غیرقانونی رمزارزها عنوان شده است.

وزارت نیروی رژیم گفت در مدت ۱۰ماه، از تیر پارسال تا اردیبهشت امسال، "۱۷۵هزار ماینر" و ۲۶۶۱مرکز غیرمجاز استخراج رمزارز کشف و جمع‌آوری شده‌اند.

محمد درویش، کنشگر محیط‌زیست در سایت الف (۲۲دی۹۹) نوشته بود: « «کارگاههایی که زراعت بیت‌کوین می‌کنند، برق بسیار زیادی مصرف می‌کنند. اخیراً وزارت نیرو اعلام کرد که توانسته‌اند ۳۰۰مگاوات از این کارگاههای غیرقانونی کشف کنند، اما چگونه است که این‌ها هم‌چنان می‌توانند به فعالیت خود ادامه بدهند؟ امسال ظاهراً استخراج بیت کوین‌ها بیشتر شده و می‌خواهند تحریم‌ها را دور بزنند یا خود دولت به‌دنبال تولید این‌هاست تا بتواند وابستگی‌اش را به دلار کم کند».

علی بخشی، رئیس هیأت مدیره سندیکای برق رژیم با اشاره به مصرف جدی برق توسط واحدهای استخراج رمز ارز گفت: «تراز مصرفی برق این واحدها بر میزان کل مصرف برق کشور حقیقتاً اثرگذار است… وی میزان حدودی مصرف برق واحدهای استخراج ارزرمزها ۶ تا ۷هزار مگاوات است.

وی افزود: «این رقم مصرف برق، میزان کمی نیست؛ چنان‌چه بارها شاهد بودیم که با از دست دادن ظرفیت نیروگاههای برق آبی به میزان ۵هزار مگاوات به‌دلیل کاهش بارش‌ها، در تابستان به مشکل می‌خوریم».

 

بر اساس آمار غیررسمی، در حال حاضر حدود ۱۸۰هزار دستگاه ماینر در ایران وجود دارد که اکثر آن در اختیار شرکتها و نهادهای وابسته به سپاه است. البته این به جز مواردی است که از راه قاچاق و بدون ثبت شدن وارد کشور شده است. دور زدن تحریم‌ها، پولشویی و فرار از سیستم بانکی از جمله عواملی است که استخراج بیت کوین را برای سپاه پاسداران جذاب کرده است.

 

چنان‌چه ملاحظه می‌کنید آخوندها برای دور زدن تحریم‌ها از طریق شرکتهای وابسته به سپاه دست به استخراج رمزارز می‌زنند. این پدیده باعث افزایش مصرف ۶الی۷هزارمگاواتی در کشور می‌شود و به‌دلیل عدم سرمایه‌گذاری در صنعت برق و فرسودگی این سیستم دود آن به چشم مردم رفته و باید خاموشیهای مستمر را تحمل کنند.

 

 

آهنگ کند سرمایه‌گذاری در صنعت برق

علاوه بر استخراج رمزارزها به‌دلیل تحریم‌ها رژیم آخوندی هیچ سرمایه‌گذاری جدی در امر صنعت برق نیز انجام نداده است و این مشکل هم مزید بر علت شده است.

مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس ارتجاع (ایسنا - ۲خرداد) ارتباط استخراج رمز ارزها با قطع برق را اشتباه توصیف کرد و علت آن را فرسودگی شبکه تولید و توزیع دانسته است وی گفت: "ظرفیت اسمی تولید برق در ایران ۸۵هزار وات است اما ظرفیت واقعی تولید فقط ۶۰هزار مگاوات است. "

روزنامهٔ حکومتی وطن امروز در مورد رشد ظرفیت تولید برق نوشت (۳خرداد): اصلی‌ترین دلایل قطع برق کاهش ۲۸درصدی رشد ظرفیت تولید برق و فرسودگی شبکه توزیع است. و اکنون نتیجه ناکارآمدی دولت در این حوزه را در قطعی‌های مکرر برق مشاهده می‌کنیم.

 

صادرات برق به کشورهای همسایه

سایت تحلیل بازار در تاریخ ۲۹ آذر۱۳۹۹ در این خصوص نوشت: «در حال حاضر صادرات برق ایران کمتر از ۲هزار مگاوات است که عراق بیشترین سهم از آن را دارد».

تجارت نیوز هم (۳۱ اردیبهشت) نوشت: «صادرات برق ما به عراق ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰مگاوات است و البته این مقدار به‌صورت فصلی تغییر می‌کند».

 

هم‌چنانکه از خلال این گزارش می‌توان فهمید، عدم سرمایه‌گذاری در صنعت برق توسط رژیم و تلاش برای دور زدن تحریم‌ها از طریق استخراج رمزارزها و صادرات برق از مهمترین عوامل خاموشیها در شهرهای کشور است. امری که آخوندها از مدتها قبل برایشان قابل پیش‌بینی بود اما هیچ اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته است و در تابستان داغی که در پیش رو است مردم میهنمان باید بهای آن را با رنج و مشقت تحمل کنند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/681f1319-3957-49b3-9ab2-50ec0f570e5b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات