728 x 90

بختک ولایت، خوزستان را به مرگ نزدیک کرده است

آتش‌سوزی و خشکاندن هورالعظیم توسط حکومت آخوندی
آتش‌سوزی و خشکاندن هورالعظیم توسط حکومت آخوندی

در سایه حاکمیت غارت و چپاول آخوندها بعد از گذشت ۴دهه از سرقت انقلاب ضدسلطنتی، خوزستان این استان قدیمی و زرخیز، تا آستانه مرگ کامل فرو رفته است. در کنار تمامی فجایع آخوند‌ساخته پیشین در این استان از جنگ ۸ساله ضدمیهنی خمینی دین‌فروش گرفته تا فجایع زیست‌محیطی و هجوم بی‌وقفه ریزگردها، این روزها خطه زرخیز خوزستان با بحران مرگبار دیگری روبه‌رو گشته است که رسانه‌های رژیم تحت عنوان ابربحران از آن یاد می‌کنند.

سایت حکومتی جماران ۶شهریور ۹۷ تحت عنوان «هورالعظیم ۲ماه است در آتش می‌سوزد» به‌نقل از یکی اعضای مجلس ارتجاع این چنین اعتراف می‌کند: «این تالاب بین‌المللی ۲ماه است که در آتش می‌سوزد و هنوز اقدامی برای مهار آن صورت نگرفته است».

ابعاد عظیم این بحران و بی‌عملی و ناتوانی حاکمیت فاسد آخوندی در حل این بحران خشم مردم خوزستان را تا آنجا برانگیخته است که کارگزاران حکومتی به آخوند روحانی شیاد هشدار می‌دهند: «دستگاههای مسئول از طریق وزارت امور خارجه و با کمک سازمانهای بین‌المللی نسبت به اقدام فوری‌تر و موثرتر برای اطفاء حریق اقدام کنند».

این در حالی است که اکنون بیشتر از ۲ماه است شهرهای خوزستان در هاله‌ای از دود محو شده‌اند. تحت‌تاثیر غلظت دود این آتش‌سوزی که زندگی را برای ساکنان شهرهای اطراف از جمله هویزه، رفیع، اهواز، حمیدیه، دشت آزادگان، ماهشهر و خور موسی بسیار سخت کرده است، بسیاری از مردم در حالت خفگی به بیمارستانهای این شهرها مراجعه می‌کنند اما به‌دلیل کمبود جا برای پذیرش، بیماران به شهرهای دیگر اعزام می‌شوند.

سایت حکومتی رویداد ۲۴ در تاریخ ۲۸مرداد ۹۷ تحت عنوان «این‌که مسائل پشت‌پرده را علنی می‌کنیم، به‌نقل از یکی از اعضای مجلس ارتجاع در این باره این‌گونه اعتراف می‌کند: «مردم در این منطقه با بیماریهای بسیاری که ناشی از ریزگردها است دست و پنجه نرم می‌کنند و حال این دود ناشی از آتش‌سوزی مزید بر علت شده است، اورژانس‌ بیمارستانها هر شب مملو از مراجعه‌کنندگانی است که به‌خاطر این دودها مریض می‌شوند و حتی برخی از آنها به بیمارستانهای شهر اهواز منتقل و بستری می‎شوند و دچار تشنج می‌شوند».

این در حالی است که خوزستان پیش از این به‌دلیل معضل ریزگردهایش با داشتن رکورد آلودگی ۶۰برابر حد مجاز از سوی سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان آلوده‌ترین شهر جهان شناخته شده است.

ابعاد عظیم این بحران جدید زیست‌محیطی و گستردگی ابعاد حریق را هم‌چنین می‌توان از انتشار تصاویر دردناک دام‌های سوخته اهالی و کاهش دید افقی تا ۵۰متر در برخی از مناطق این استان توسط رسانه‌های حکومتی به‌خوبی دریافت؛ آنجا که اعتراف می‌کنند: «صبح امروز هم اهواز و سایر شهرهای خوزستان در هاله‌ای از دود محو شده‌اند و رنگ خاکستری گرد و غبار این بار جای خود را به رنگ سفید دود غلیظ داده است تا برای خوزستانی‌ها ثابت شود باید با این معضل جدید و حل‌نشدنی هم‌چون گرما، گرد و غبار، خشک شدن رودخانه و تلف شدن نخلها هم کنار بیایند».(خبرگزاری حکومتی مهر ۲۳مرداد ۹۷)

در یک نمونه دیگر سایت حکومتی اعتماد آنلاین ۲۴مرداد ۹۷ تحت عنوان هورالعظیم در آتش و خشکسالی در ارتباط با درد و رنج بیکران مردم محروم خوزستان در این روزها می‌نویسد: «بیش از یک ماه است که آتش‌سوزی‌ در هورالعظیم ادامه دارد. آتشی که دود غلیظ آن در کنار آلودگی هوا و آب خوزستان شرایط سختی را در منطقه ایجاد کرده است. البته نه فقط دود غلیظ بلکه شوری آب کارون و بدتر از آن بیماری دام و طیور این منطقه به‌خاطر تماس با آب‌ و هوای حوالی هورالعظیم هویزه باعث شده تا خسارت‌های مالی مردم این منطقه نیز به‌صورت چشمگیری افزایش پیدا کند».

شایان یادآوری است که صرف‌نظر از تخریب گسترده این تالاب در جنگ ۸ساله، گسترش سد‌سازی‌های بی‌رویه و کاهش شدید حق‌آبه تالاب همراه با سیاست‌های ضدملی و خانمانسوز حاکمیت غارت و چپاول آخوندی در واگذاری ۷هزار هکتار از مساحت تالاب به شرکت نفت برای عملیات اکتشاف نفت در بستر تالاب هورالعظیم اثرات مرگبار و جبران‌ناپذیر خود را تا آنجا گسترده کرد که امروز این تالاب را هم مانند دهها تالاب دیگر در ایران بسوی نابودی کامل پیش برده است.

در این باره ارگان تروریستی سپاه قدس ۱۱بهمن ۹۶ تحت عنوان تالاب‌خواری شرکتهای حفاری به‌نقل از به‌اصطلاح مدیرکل محیط‌زیست استان خوزستان چنین اعتراف می‌کند: «درگذشته شرکتهای ملی حفاری ۶۰هزار هکتار از تالاب هورالعظیم را برای احداث جاده و تأسیسات خود خشک کردند اما اکنون چیزی حدود ۴۰هزار هکتار از این مقدار در زیر آب است و تنها بخشی از آن که در حوزه جنوب تالاب قرار دارد باقی مانده و ۱۶۰هکتار از قسمت‌های خشک‌شده در دست شرکتهای حفاری است».

این اقدامات ضدملی و ضدایرانی رژیم آخوندی در حالی صورت می‌گیرد که کارگزاران رژیم درباره نابودی این تالاب از سالها پیش هشدار داده بودند اما نادیده گرفتن این هشدارها توسط باندهای مافیای غارت آخوندی این مناطق را به مرکزی برای انتشار ریزگردها با غلظت بیش از ۲۱برابر حد مجاز و حوادثی این چنین برای شهرهای خوزستان تبدیل نموده است.

در چنین شرایطی رژیم آخوندی برای رهایی خود از خشم فروخورده مردم خوزستان با یک فرار به جلو احمقانه برای خلاصی از این بحران به‌صورت رسمی دولت عراق را عامل آتش‌سوزی معرفی کرد. عیسی کلانتری، وزیر محیط‌زیست دولت آخوند روحانی، در این باره به خبرگزاری حکومتی ایسنا ۱۸مرداد ۹۷ گفت: «بی‌تردید صددرصد این آتش‌سوزی‌ها عمدی بوده است و مردم هویزه، سوسنگرد و اهواز باید امروز قربانی‌های آتش‌سوزی‌های عراق باشند. ۱۳روز طول کشید تا دولت عراق اجازه ورود هواپیماهای ایران را برای مهار آتش داد. این در شرایطی است که این منطقه به‌دلیل این‌که مین‌روبی نشده بود، امکان بردن ماشین‌آلات به آنجا وجود نداشت».

نعل وارونه توسط رژیم آخوندی در این رابطه در حالی صورت می‌گیرد که کارشناسان رژیم پیش از آن بارها بر غیرعمدی بودن این آتش‌سوزی‌ها تأکید کرده‌اند.

به‌عنوان نمونه رسانه حکومتی اعتماد آنلاین ۲۴مرداد ۹۷ تحت عنوان هورالعظیم در آتش و خشکسالی با تشبیه وضعیت فعلی هورالهویزه به انباری از باروت این چنین اعتراف می‌کند: «تغییرات و تحولات در بافت گیاهی و زیست‌محیطی هورالعظیم باعث شده تا تالاب هویزه عملاً ساختار سابق را نداشته باشد و حتی بالگردها هم نتوانند آتش را خاموش کنند. این روند امروز تا جایی پیش رفته که نیزارها در پی عدم تخصیص حقآبه تالاب و خشک شدن بستر آن، انباری از باروت باشند».

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران رژیم ۶شهریور ۹۷ با اذعان به این‌که در بخش ایرانی هورالعظیم ۲۱۰۰هکتار و در بخش عراقی نیز بالای ۲۵هزار هکتار دچار آتش‎سوزی شده است به‌نقل از مدیرکل محیط‌زیست خوزستان اعتراف می‌کند: «هورالعظیم غنی از مواد آلی انباشته شده و مستعد واکنش‌های شیمیایی است لذا خشکی بخش‌های زیادی از مساحت آن، بالا بودن دمای هوا و وجود گازهای مستعد، به آتش‌سوزی تالاب می‌انجامد».

این منبع در ادامه هم‌چنین با تأکید به این‌که در این فصل به‌علت خشکی بخش‌های وسیعی از این تالاب مستعد آتش‌سوزی است اضافه می‌کند: «طی مشاهدات هوایی ما، دهها و شاید صدها نقطه کوچک یا وسیع از هورالعظیم دچار آتش‌سوزی است و واقعاً خاموش کردن آنها شاید بتوانیم بگوییم غیرممکن است».

نتیجه چنین دعاوی مسخره‌ای در نهایت باعث اعتراض دولت عراق شد و سخنگوی وزارت کشاورزی عراق در پاسخ جواب داد: «بیشتر اظهارات روزهای اخیر مقامات ایرانی در رابطه با آتش‌سوزی هورالعظیم در راستای ایجاد فشار سیاسی بر عراق است. همان‌طور که روشن است، آتش‌‌سوزی یک موضوع امنیتی است و کار ما در رابطه با کشاورزی است، اما طرف ایرانی باید ابتدا از طریق تحقیقات ثابت کند که عراق مسئول آتش‌سوزی هورالعظیم است سپس اقدام به اعتراض کند».(خبرگزاری حکومتی ایسنا ۵شهریور ۹۷)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/13152a70-dd3d-4b0c-a8bd-27cc95d746df"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات