728 x 90

بحران و رویارویی در منطقه در پی ترور هنیه در تهران

اسماعیل هنیه
اسماعیل هنیه

وزرای خارجه هفت کشور بزرگ صنعتی جهان (گروه ۷) در اجلاس اضطراری خود خواستار خویشتن‌داری و کاهش تنش در منطقه خاورمیانه شدند. در بیانیه گروه ۷ که در سایت وزارت‌خارجه انگلستان انتشار یافت از جمله آمده است: «رویدادهای اخیر تهدید شعله‌ور شدن درگیری گسترده‌تری در منطقه را به‌همراه دارد».

این بیانیه از همه طرفهای درگیر می‌خواهد تا از تداوم چرخه مخرب تلافی‌جویی خشونت‌بار خودداری کنند، تنشها را کاهش دهند و به‌طور سازنده در جهت کاهش تنشها مشارکت نمایند.

 

به گزارش آکسیوس ۱۵مرداد، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که به‌طور آنلاین در اجلاس وزرای خارجه گروه ۷ شرکت داشت، گفت: آمریکا معتقد است رژیم ایران و حزب‌الله به‌طور مشترک دست به حمله علیه اسراییل می‌زنند، اما مشخص نیست این حمله به چه شکلی خواهد بود. وی افزود آمریکا زمان دقیق حملات را نمی‌داند اما تأکید کرد تهاجمات رژیم ایران و نیابتی‌هایش می‌تواند طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت از روز دوشنبه آغاز شوند. وی هم‌چنین گفت: محدود کردن حملات، بهترین فرصت برای جلوگیری از جنگ همه‌جانبه است.

 

این در حالی است که وزارت‌خارجه رژیم از برگزاری جلسه فوری و اضطراری شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی در روز چهارشنبه در جده خبر داد.

کنعانی سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم -۱۵مرداد: 

خبرنگار رژیم: آیا ایران پیگیر برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری کشورهای اسلامی هست یا نه؟‌

کنعانی: بله من در ابتدای عرایضم عرض کردم به‌عنوان یکی از اقدامات سیاسی و حقوقی ما در همان ابتدای امر دستگاه دیپلماسی به‌نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد برگزاری جلسه فوری و اضطراری شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی رو مطرح و در گفت و گوها و تماس‌های تلفنی با مقامات ذی‌ربط از جمله دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و وزرای خارجه کشورهای اسلامی مورد پیگیری و اهتمام قرار داده خوشبختانه این درخواست مورد موافقت کشورهای مختلف اسلامی قرار گرفته و با توافق و برنامه‌ریزی انجام شده این نشست انشاءالله در روز چهارشنبه در جده در مقر دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی به‌منظور بررسی اقدام جنایت‌کارانه رژیم غاصب صهیونیستی در ترور شهید شیخ اسماعیل هنیه برگزار خواهد شد.

 

از سوی دیگر به‌دنبال سفر وزیر خارجه اردن به تهران، وال استریت ژورنال با انتشار گزارشی نوشت: رژیم ایران به تلاشهای میانجیگرانه آمریکا و کشورهای عربی برای کاهش تنشها، جواب رد داد.

این منبع به‌نقل از افراد دست‌اندرکار مذاکرات نوشت: رهبران رژیم ایران به دیپلماتهای عرب گفتند اهمیتی نمی‌دهند که پاسخ نظامی ایران به گسترش جنگ در منطقه منجر شود.

وال استریت ژورنال در این گزارش می‌افزاید: آمریکا از دولتهای اروپایی و سایر شرکای خود خواست این پیام را به رژیم ایران برسانند که از تشدید تنشها خودداری کند و هشدار داد که هر گونه حمله قابل توجه، پاسخهایی را در پی خواهد داشت.

در عین‌حال اگر رژیم ایران از خود خویشتنداری نشان دهد، شانس بیشتری برای تلاشهای رئیس‌جمهور جدید آن در مسیر بهبود تعامل با غرب به‌وجود می‌آید.

 

تایمز اسراییل روز دوشنبه ۱۵مرداد نوشت ژاپن و ترکیه از اتباع خود خواستند هر چه زودتر خاک لبنان را ترک کنند.

خاطرنشان می‌شود پیش از این کشورهای دیگری از جمله فرانسه، انگلستان، آمریکا، سوئد، عربستان سعودی، اردن، ایتالیا و نیوزیلند به شهروندان خود اخطار دادند که به‌دلیل وخامت اوضاع نظامی و امنیتی، فوراً خاک لبنان را ترک کنند.

 

سناتور مارکوین مولین Markwayn Mullin از اعضای کمیتهٴ نیروهای مسلح سنای آمریکا در مصاحبه با سی.ان.ان ضمن اشاره به تنشهای موجود در منطقه و نقش رژیم آخوندی در افزایش این تنشها گفت: آنچه دولت آمریکا باید بداند این است که صلح از طریق مماشات به دست نمی‌آید، بلکه با قدرت ایجاد می‌شود... . اکنون سر مار که همانا رژیم تهران است، بر همه آشکار شده و این سر باید قطع شود.

 

در همین حال ایرنا خبرگزاری رسمی رژیم درباره دیدار پزشکیان با «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن در تهران نوشت: رئیس‌جمهور ترور مهمان جمهوری اسلامی ایران را اقدامی برخلاف تمام قوانین بین‌المللی و اشتباه بزرگ صهیونیستها دانست و تأکید کرد که این گستاخی صهیونیستها بی‌پاسخ نخواهد ماند.

 

پاسدار سلامی سرکرده سپاه پاسداران خامنه‌ای طی سخنانی درباره پاسخ رژیم به ترور هنیه، ضمن تهدید اسراییل گفت: وقتی پاسخ محکمی دریافت کنند می‌فهمند که اشتباه کرده‌اند.

وی افزود: همین امسال حوادث را مرور کنید. ما در سیزدهم فروردین با یک پدیده نادر یک اتفاق غیرقابل پیش‌بینی روبه‌رو بودیم و اون حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ما بود و شهید کردن فرماندهان ما. این حادثه می‌تواند هر چند مقیاسی تاکتیکی دارد ولی متوجه شدید یک پیآمد راهبردی دارد... ... . شهادت شهید زاهدی ما را به وعده صادق هدایت کرد و این در نوع خود یکی از استثنایی‌ترین و بی‌نظیرترین حملات بود. به قلب سیاسی یک قدرت جهانی خب همین حادثه می‌توانست پیامدهای بازگشتی مجددی را داشته باشد و رفت و برگشتها به تصاعد درگیریها منجر شود... ... . از ماجرای وعده صادق جدا شدیم بلافاصله در فضای شهادت رئیس‌جمهور مون قرار گرفتیم این ماجرا را پشت سر گذاشته‌ایم به انتخابات رسیدیم از انتخابات عبور کردیم به ماجرای شهادت شهید هنیه رسیده‌ایم یعنی زمان در اشباع و در تسخیر حوادث است... ... . این رژیم صهیونیستی در ترور متولد شده است. در گهواره ترور رشد یافته است. در کشت و کشتار شکل گرفته است. هیچ‌یک از عناصر تشکیل دهنده یک ملت را در اختیار نداره. نه سابقه نه فرهنگ نه هویت نه فضیلت هیچ چیزی. گردابی از آتش را پیرامون خود درست کرده و فکر می‌کنه که می‌تواند کشورها را با ترور، دانشمندان هسته‌یی را در خیابان‌ها ترور کنند تا یک کشور از دستیابی به انرژی هسته‌یی باز بماند. این مضحک‌ترین استراتژیست برای دستیابی به یک هدف سیاسی. یا رهبر یک جریان انقلابی و مبارز و آزادیخواه که به‌دنبال احیای حق تعیین سرنوشت خود است و به‌دنبال باز پس گرفتن سرزمینهای غصب شده است او را در سرزمین دیگری مورد هدف قرار دهند و احساس کنند که با این اقدامات توفیقاتی برای بقای خود به دست می‌آورند. اینها حفر گودال‌هایی است به وسعت و حجم خودشان که به تدریج خود را در درون این باتلاقها و گودال‌ها دفن خواهند کرد. وقتی پاسخ محکمی دریافت کنند می‌فهمند که اشتباه کرده‌اند مدام اشتباه در محاسبه می‌کنند و این بار همین اشتباه را تکرار کردند باز هم خواهند چشید خواهند یافت کی کجا و چگونه مبهم است نا معین است.

 

هم‌چنین سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم گفت که رژیم «حتماً اقدام جدی و بازدارنده خود را با قدرت با قاطعیت انجام خواهد داد».

کنعانی: جمهوری اسلامی ایران در استفاده از حق ذاتی خود مبتنی بر اصول و قواعد و قوانین و مقررات حقوق بین‌الملل در تأمین امنیت خود و تنبیه متجاوز حتماً اقدام جدی و بازدارنده خود رو با قوت و قدرت با قاطعیت و باصلابت انجام خواهد داد من تأکید می‌کنم کسی نباید در اراده و عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی در مقابل رفتارهای جنایت‌آمیز و ماجراجویانه رژیم غاصب صهیونیستی تردیدی به خود راه بدهد... ... ... . بنابراین جمهوری اسلامی ایران نه تنها به‌دنبال تشدید تنش در منطقه نیست بلکه به‌دنبال تثبیت و ثبات در منطقه است اما معتقد است تثبیت ثبات و امنیت در منطقه با تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی در مقابل رفتارهای ماجراجویانه و تروریسم فراسرزمینی رژیم غاصب صهیونیستی ایجاد و در واقع به‌دست خواهد آمد. فلذا جمهوری اسلامی ایران معتقد است که می‌بایست جامعه بین‌المللی در مسیر بازگرداندن ثبات به منطقه عمل بکنند و از تنبیه متجاوز به دست جمهوری اسلامی ایران حمایت بکنند. ما در جهت تقویت ثبات و امنیت در منطقه تلاش خواهیم کرد و اقدامات خود رو در چارچوب منشور و در چارچوب مقررات و حقوق بین‌الملل ملل در تنبیه متجاوز تنظیم و در این چارچوب عمل خواهیم کرد انشاءالله... ... .

خبرنگار رژیم: سؤال من این هست این‌که به‌نظر میرسه که بایدن و غرب کشورهای غربی آرام آرام متوجه خسارتی که اسراییل داره وارد می‌کنه و خطراتی که متوجه منطقه می‌کند شدند آیا فکر می‌کنید که راهی وجود داره که بتواند روی ایران تأثیر بگذاره؟ که جلوی یک جنگ احتمالی گرفته بشه و ایران بتواند راضی بشه که یک ذره آرام‌تر عمل بکنه یا در نهایت جنگی اتفاق نیفته... ... .

کنعانی: ما به‌عنوان جمهوری اسلامی ایران و کشوری که حاکمیت و تمامیت سرزمینی ما و امنیت ملی ما مورد تعدی و تجاوز یک رژیم ماجراجو قرار گرفته نمی‌توانیم منتظر اقداماتی باشیم که تاکنون شورای امنیت سازمان ملل متحد یا کشورهای مؤثر در آن انجام ندادند فلذا جمهوری اسلامی ایران با وصف در واقع این‌که حق خود رو برای پاسخگویی و تأمین امنیت و تنبیه متجاوز محفوظ می‌داند.

(تلویزیون شبکه خبر رژیم: ۱۵مرداد)

 

ظهره‌وند عضو کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع گفت: در داخل تهران و ایران شبکه نفوذ دارند؛ زیرا ایران کشور بزرگی است و اسرائیلی‌ها عناصر شروری در ایران دارند که با آنها همکاری دارند و در شبکه موساد خودشان را تعریف کرده‌اند.

وی افزود: آن طوری که گفته می‌شود یک ریز پرنده حامل موشک بوده که به سمت اتاق هنیه شلیک شد... این کار حتی با کاری که با حشدالشعبی کردند و یا علیه حزب‌الله کردند، خیلی فرق دارد.

(خبرگزاری ایلنا رژیم: ۱۴مرداد)

 

از سوی دیگر رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس رژیم گفت: نشست کمیسیون با حضور معاون اطلاعات سپاه قدس، معاون امنیت وزارت اطلاعات، معاون امور مجلس سپاه پاسداران و معاون حقوقی و مجلس وزارت اطلاعات و با دستور کار بررسی ابعاد مختلف ترور هنیه برگزار شد. معاون اطلاعات سپاه قدس گفت ترور اسماعیل هنیه در تهران حاصل نفوذ نبوده و در این حادثه موضوع نفوذ مطرح نیست.

(روزنامه جمهوری اسلامی رژیم: ۱۴مرداد)

 

روزنامه حکومتی هم‌میهن درباره جنگ‌وجدال باندهای رژیم بر سر حمله به اسراییل نوشت: در اصل پاسخ اختلاف‌نظری میان نیروهای سیاسی داخلی وجود ندارد. اما در این میان، خط تندرو با قدرت بر طبل جنگ می‌کوبد و پاسخ هم‌زمان به آمریکا را نیز طلب می‌کند.

مدیرمسئول کیهان اولین فردی بود که بحث حمله به پایگاه دریایی آمریکا در بحرین و دیگر اهداف متعلق به این کشور در خلیج‌فارس را مطرح کرد و پشت سر او نیز امام جمعه مشهد در خطبه‌های جمعه گذشته، خواستار حمله به همین پایگاه شد.

منطق آنان، حمله به عین‌الاسد است. در حالی که حمله به عین‌الاسد خسارت جانی برای آمریکایی‌ها نداشت و در پاسخ به اقدام تروریستی آنان بود؛ پس از آن نیز به طرز مشکوکی هواپیمای مسافربری بر فراز تهران هدف قرار گرفت.

(روزنامه هم‌میهن رژیم:  ۱۵مرداد)

 

محبعلی، مدیرکل سابق وزرات خارجه رژیم از حمله به اسراییل پرهیز داد و گفت: رقم‌زنندگان ترور اخیر به‌دنبال جلوگیری از عادیسازی مناسبات خارجی ما هستند. واکنش ما باید مدبرانه، عاقلانه و متناسب با منافع ملی باشد. مفهوم بازدارندگی در دنیای امروز، صرفاً بازدارندگی نظامی نیست.

وی افزود: این ترور، نشانگر آن است که عاملان از محل استقرار، رفت و آمد و جزئیات حضور مهمانها اطلاعات کافی داشته‌اند.

(سایت امتدادنیوز رژیم:  ۱۵مرداد)

 

امتدادنیوز ۱۵مرداد تحت عنوان مشکلات ایران در وعده صادق ۲ نوشت: در موضوع حمله اسراییل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، فضای بین‌المللی مناسبی برای تغییر موازنه قدرت به نفع ایران ایجاد شده بود. فضایی که امروز شاهد آن نیستیم. عدم پذیرش مسئولیت این ترور هم راه را برای کنش انتقامی ایران سخت می‌کند.

سؤال مهم این است که آیا انجام عملیاتی نظیر عملیات وعده صادق در فروردین ۱۴۰۳ می‌تواند موازنه قوا را بار دیگر برقرار کند؟ به نظر می‌رسد پاسخ به این سؤال منفی باشد.

از روشهای احتمالی انتقام می‌تواند ترور یکی از شخصیتهای اسراییل باشد. اما سؤال این است که چنین اتفاقی می‌تواند به نفع ایران تمام شود؟ به نظر می‌رسد پاسخ این سؤال هم منفی است.

نتیجه این‌که: نظام برای انجام یک عملیات انتقام‌گیرانه که با مسئولیت خودش انجام شود، شرایط دشواری را پیش رو دارد.

 

علی مطهری، نایب‌رئیس سابق مجلس ر‌ژیم گفت که ترور هنیه نشان می‌دهد که پاسخهای قبلی نظام به اندازه کافی بازدارنده نبوده بهترین پاسخ، بازپس‌گیری بلندیهای جولان که دنیا قبول دارد متعلق به سوریه است به کمک نیروهای زمینی محور مقاومت باشد.

(تلگرام روزنامه هم‌میهن رژیم:  ۱۵مرداد)

 

به گزارش خبرگزاری رادیو تلویزیون رژیم، عثمانی عضو مجلس ارتجاع نیز گفت: ما به کشته شدن کمتر از نتانیاهو راضی نمی‌شویم.

عثمانی مجلس ارتجاع:

اسراییل غاصب و رژیم صهیونیستی این قدر پررو شده که در میهن اسلامی ما و در خاک ایران مهمان ما را شهید کرد. ما به کشته شدن کمتر از نتانیاهو راضی نمی‌شیم. باید خونخواهی کنیم و سران مستکبر سران قاتل و کودک کش رژیم صهیونیستی را باید لگدمال کنیم تا نفس راحتی در این کشور بکشیم و ما لحظه‌شماری می‌کنیم برای این اتفاق و ما آماده‌ایم هر یک از ما مجلسیان در صف اول انتحار برای این موضوع باشیم.

(خبرگزاری صدا و سیما رژیم:  ۱۴مرداد)

 

روزنامه حکومتی ستاره صبح وابسته به اصلاحاتی‌های رژیم روز ۱۵مرداد درباره تهدیدهای باند غالب حاکمیت مبنی بر حمله به اسراییل نوشت: دولت مسعود پزشکیان هنوز شکل نگرفته و سیاست‌ها همان سیاست‌های قبلی است. در واکنش ایران نسبت به ترور اسماعیل هنیه، سیاست‌های کلی نظام به کار گرفته می‌شود و دولت اختیار عمل چندانی ندارد.

روزنامه اصلاح گران حکومتی آسمان و ریسمان را به هم بافته تا شاید به باند غالب دهنه بزند و مهمتر از آن راه مذاکره با آمریکا را باز کند و در مورد اسماعیل هنیه هم به‌جای پاسخگویی به مقوله نفوذ پرداخته شود.

این روزنامه می‌نویسد: ایران می‌تواند در فرصتی مقتضی به‌صورت غافلگیرانه‌ای به ترور اخیر و هر اقدام دیگری از سوی اسراییل پاسخ دهد، اما نباید با واکنشی که اسراییل انتظارش را دارد به طرف تله نتانیاهو برویم.

رفع مشکلات هسته‌یی ایران با آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها امری است که اسراییل از آن وحشت دارد. کارشکنی، خرابکاری و ترور در آستانه یا حین هر مذاکره‌ای شیوه اسرائیلی‌ها برای برهم زدن میز مذاکره ایران و غرب است. ما چند بار در این تله افتاده‌ایم.

اگر می‌خواهیم با اسراییل مقابله کنیم نباید گفتگو با آمریکا و اروپا را فراموش کنیم یا آن را کنار بگذاریم، زیرا نتایج چنین مذاکراتی به نفع ایران و به ضرر اسراییل است.

ایران قصد دارد قدرت اقتصادی‌اش را احیا کند و این مهم جز با مذاکره و از میان برداشتن تحریم‌ها میسر نمی‌شود.

در مورد این ترور نکته مهمی که در حیطه اختیارات دولت است پرداختن به مقوله "نفوذ" است.

ترور هنیه در شمال تهران آن هم در یکی از مهمترین روزهای دولت و در شرایطی که کشور آمادگی میزبانی از مهمانان خارجی‌اش را دارد و تیم‌های امنیتی و حفاظتی در چنین روزهایی فعال‌تر از هر زمان دیگری هستند، نشان‌دهنده نقص امنیتی است.

(روزنامه ستاره صبح رژیم:  ۱۵مرداد)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/53ad2134-ed16-419e-a806-ac0644d52038"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات