728 x 90

بحران مسکن از دیدگاهی دیگر

بحران مسکن
بحران مسکن

طبق آماری که بانک مرکزی منتشر کرده از حدود سی سال گذشته تاکنون قیمت مسکن در تهران بیش از هزار برابر افزایش پیدا کرده است! (رادیو فرهنگ رژیم دوم خرداد ۱۴۰۲)

روز ۲۹بهمن ۱۴۰۱ سایت حکومتی اقتصاد بازار اعلام کرد در دو سال اخیر قیمت مسکن ۶۰۰درصد رشد کرده است!

طبق آماری که تسنیم منتشر کرده، روند افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن و اجاره آن در تهران، از سال۸۰ به بعد سیری نامتعارف به خود گرفته است.

بحران مسکن از دیدگاهی دیگر

همین واقعیت را یک رسانه دیگر به اسم «آدرس» اینگونه تصویر کرده است.

بحران مسکن از دیدگاهی دیگر

تمامی این فاجعه در شرایطی جریان دارد که به‌نوشته سایت حکومتی اقتصاد آنلاین، ما فقط ۶میلیون مستاجر داریم! یعنی ۶میلیون خانوار. (اقتصاد آنلاین ۱۸خرداد ۹۸).

روزنامه حکومتی رسالت روز ۲مرداد ۱۴۰۱ نوشت در ۸ماه اخیر قیمت ملک در تهران ۱۰برابر شده است!

بحران مسکن از دیدگاهی دیگر

در ۴۰سال اخیر قیمت مسکن بیش از ۶هزار برابر و قیمت سکه بیش از ۱۰هزار برابر افزایش یافته است.

در چنین شرایطی یک کارشناس حکومتی به اسم فرهاد بیضایی در تلویزیون افق رژیم روز ۱۸اسفند ۱۴۰۱ هشدار داد که آقایان (؟!) در حال تغییر کاربری زمینهای شهری غیرمسکونی تهران هستند تا در آن زمین‌ها، منازل مسکونی انبوه بسازند... یعنی زمین‌خواری حکومتی و ساخت و ساز خانه هم‌چنان ادامه دارد بدون این‌که مسکنی به دست مردم برسد!

 

از سوی دیگر وقتی به تعداد خانه‌های خالی (آنهم طبق آمار رژیم) نگاه می‌کنیم با دنیای دیگری روبه‌رو می‌شویم:

به‌عنوان نمونه احمد وحیدی وزیر کشور رژیم، روز ۱۵دی ۱۴۰۱ گفته بود ۶۰هزار منطقه مسکونی خالی از سکنه در کشور داریم! (سایت انتخاب۱۵ دی ۱۴۰۱) یعنی مناطق مسکونی‌ای که آب و برق و گاز و دیگر خدمات شهری دارند اما اکنون خالی از سکنه‌اند! آن‌هم درست در شرایطی که آمار رسمی نشان می‌دهد دست‌کم ۱۹میلیون ایرانی حاشیه‌نشین و بدمسکن هستند (روزنامه شرق ۲۸فروردین ۱۴۰۲)

در چنین شرایطی که اگر کسی بخواهد دنبال ساخت و ساز مسکن آن‌هم با وام دولتی برود باید فاتحه خود و دو نسل بعدش را بخواند چرا که به‌نوشته روزنامه حکومتی اعتماد، وام مسکن آخوندها با اعمال شاقه است! ۵۵۰میلیون تومان وام بگیر و در اقساط ۲۰ساله ۲میلیارد و ۵۵۶میلیون تومان پس بده! یعنی از هستی ساقط شو!

آن‌هم در حوزه‌ای که تأمین زمین و مصالح و نیروی کار آن در دسترس است! پس چرا بحران مسکن حل نمی‌شود؟

شاید یک پاسخ این باشد که ما فراموش کرده‌ایم در نظام استثمارگری هم‌چون دیکتاتوری فاسد آخوندها، «مسکن» هم یک «کالا» است، کالایی که واجد «ارزش اضافه» است، (ارزش اضافه به‌مثابه سود)!

سودی که بدون انجام هیچ «کار» ی، پیوسته به «مقدار» آن افزوده می‌شود.

آخوندها با مسکن همان‌کاری را می‌کنند که با ارز خارجی و بورس و سپرده‌های بانکی مردم و صندوق‌های قرض‌الحسنه و بازار ارز و سکه کرده و می‌کنند! مبادله‌گری و دلالی و حتی سرقت از این دارایی‌ها برای پر کردن جیب خود و تأمین هزینه‌های سرکوب و تروریسم.

روندی که اگر مردم آن را متوقف نکنند تا سرقت آخرین ریال ته جیب کودکان توسط آخوندهای حاکم ادامه خواهد یافت.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/442ce2b5-cb6c-4af9-8b93-b69b07b47605"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات