728 x 90

بحران فرو نشست

فرو نشست در کمین شهرها و زمینهای مناطق مرکزی ایران نشسته است! اما فرو نشست چرا و چگونه ایجاد شده است؟

مکش آب‌های زیرزمینی، باعث تخلیه‌ٔ سفره‌های آبی شده و فرو نشست نتیجه‌ٔ آن است. حفر چاه‌های عمیق که در شروع کار حکومت آخوندی ۷۰هزار حلقه چاه بود الآن از ۷۰۰هزار هم گذشته است. یعنی تعداد چاه‌های عمیق ۱۰برابر شده، در حالی‌که بارندگی کاهش داشته و با سال‌های خشک مواجه هستیم.

اکنون که سفره‌های آب در ژرفای زمین تخلیه‌شده‌اند. تنها بحث زمان است که چه زمانی فرو نشست اتفاق بیفتد! اما چه کسی این کار را کرده است؟

روزنامه حکومتی رسالت در اعترافی به نقش حکومت نوشته است: «سال ۱۳۸۸ مجلس مصوب کرد، تمام چاه‌های غیرمجازی که تا سال۱۳۸۵ حفرشده‌اند، مجوز بگیرند که به‌یک‌باره تعداد چاه‌های مجوزدار ما چندین برابر شد. وقتی چنین بلاهایی را بر سر سرزمین می‌آوریم، معلوم است که امروز به چنین نقطه‌ای می‌رسیم»

فقط به همین اعتراف توجه کنید. چند‌ صدهزار چاه آب غیرمجاز حفرشده، قانون این است که هر چاه غیرمجازی باید پر شود! اما رژیم مصوب می‌کند که بیایند و مجوز بگیرند؛ یعنی برای چاه‌های عمیق غیرمجاز پول بگیرد و مجوز صادر کند. این دقیقاً به‌معنی فروش آب سفره‌های زیرزمینی است. اصفهان، شیراز و یزد با خطر فروشست قریب‌الوقوع مواجه هستند و البته بحث فرو نشست تنها تهدید نیست. فرو نشست می‌تواند یک زلزلة ۲ریشتری را تا ۶ریشتر خطرناک کند. فرو نشست اکنون به کلان‌شهرها رسیده و هر لحظه خطر فرو رفتن بخش‌هایی از این شهرها وجود دارد.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/600fc717-997e-4394-bc81-1cd3112e6217"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات