728 x 90

بحران درون نظام بر سر پیوستن به کنوانسیونهای FATF

FATF
FATF

بحران بر سر پیوستن به کنوانسیونهای اف.ای.تی.اف و توقف نقض برجام با نزدیک شدن به زمانبندیهای تصمیم‌گیری در این زمینه درون نظام بالا گرفته است.

در ادامه اقدامات مقابله‌جویانه رژیم، حکومت آخوندی روز دوشنبه ۲دیماه اعلام کرد رآکتور تحقیقاتی آب سنگین مدرن شده خنداب اراک وارد مرحله نصب و راه‌اندازی شده است.

در تلویزیون شبکه خبر رژیم گفته شد: ما می‌توانیم بگوییم از ۵۲سیستم حدوداً پنجاه و دو سیستم ۲۰تا کامل ۱۸تا در دست طراحی و اقدامات لازم و بقیه آن هم عقد قرارداد شده که امیدواریم تا سال ۱۳۹۹بقیه هم انجام بگیرد اما امروز ما چه اقدامی خواهیم کرد امروز بخش قابل توجهی از رأکتور را ما در حقیقت راه‌اندازی می‌کنیم.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: راه‌اندازی مدار ثانویه رأکتور آب سنگین اراک موجب نقض برجام نیست. اما این برنامه، این رژیم را به سطوح درجه تسلیحاتی نزدیکتر می‌کند.

آسوشیتدپرس افزود: این اقدام به‌منظور تشدید فشار بر اروپا برای یافتن راهی مؤثر در مورد تحریم‌های آمریکا که از فروش نفت رژیم ایران به خارج ممانعت به‌عمل می‌آورد، طراحی شده است.

پاسدار شمخانی دبیر شورایعالی امنیت رژیم روز یکشنبه گفته بود: اگر کشورهای اروپایی عضو توافق هسته‌یی به تعهدات خود عمل نکنند ایران گام پنجم کاهش تعهدات برجامی را بر خواهد داشت

در همین حال، بحران بر سر تن‌دادن کنوانسیونهای مربوط به اف.ای.تی.اف و اخبار متناقضی درباره آن منتشر می‌شود.

رسانه‌های رژیم از نامه چندتن از اعضای مجلس ارتجاع به خامنه‌ای خبر دادند که در آن هشدار داده شده که «در صورت قرار گرفتن رژیم در لیست FATF شعبات بانک‌هایشان در خارج کشور بایکوت خواهند شد، حساب‌های بانکی کلیه کسانی که پاسپورت ایرانی دارند، بسته خواهند شد، مبادلات تجاری با روسیه مختل خواهد شد و دلار گران خواهد شد و تاثیر تورمی روی قیمت سایر کالاها خواهد گذاشت.

فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت مجلس رژیم نیز گفت: چند ملاقات با مسئولان کشورهای روسیه، عراق و ترکیه داشتم که آنها خواستار برقراری رابطه با FATF است. دلیل آن است که تنها تعداد محدودی از بانکها با جمهوری اسلامی کار می‌کنند و دنبال بهانه‌یی هستند که با نظام، دیگر کار نکنند و قطع ارتباط با FATF این بهانه را به آنها می‌دهد.

وی افزود: البته که در حال حاضر هم روابط تأسف‌برانگیزی با بانک‌های کشورهای همکار داریم. مثلا در بانک‌های کشورهایی هم‌چون ترکیه و هند مأموران وزارت خزانه‌داری آمریکا مستقر هستند».

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ارتجاع گفت: با نپذیرفتن شروط FATF، بانک‌های دیگر کشورها با ما کار نمی‌کنند.

وی افزود: باید مقداری موضوع FATF را از قالب تنگی که برای آن تعریف شده در بیاوریم و آن را تعریف کنیم. FATF معروف است به مبادلات بانکی. الآن در دنیا، شبکه‌یی هست که شبکه گسترده‌یی از امور مالی و بانکی به یکدیگر متصل هستند و کشورها در آن فعالیت می‌کنند.

فلاحت‌پیشه اضافه کرد: هر چند FATF سازوکاری برای مقابله با پولشویی در دنیاست و روزبه‌روز از قدرت فزاینده‌یی برخوردار می‌شود ولی کشورها هم از این موضوع بهره می‌برند. برخی از کشورها برای مقابله با فساد و پولشویی که اقتصاد کشورشان را تهدید می‌کند از آن استفاده کرده و برخی دیگر از کشورها هم‌چون آمریکا از این موضوع برای فشار به کشورهای دیگر بهره می‌برند یعنی کشورهایی که در محدوده تحریم آنها مثل ایران هستند، لذا موضوع FATF در ایران بیش از آنچه در دنیا است، سیاسی شده چون این موضوع با تحریم‌ها همزمان شده است.

 

از سوی دیگر خبر تصویب لوایح مربوط به اف.ای.تی.اف که به‌طور گسترده‌یی در رسانه‌های حکومتی منتشر شده بود، از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام آخوندی تکذیب شد. پاسدار محسن رضایی، دبیر تشخیص مصلحت رژیم گفت: این موضوع در مجمع تشخیص در حال بررسی است و هنوز چیزی نمی‌توانم درباره آن بگویم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/da00500b-42b1-47ca-b552-fa4b4d3769a6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات