728 x 90

باندهای مخفی، پشت انتصاب‌های فامیلی

انتصابات فامیلی در دولت رئیسی
انتصابات فامیلی در دولت رئیسی

در رسانه‌ها این بحث مرتب تکرار می‌شود که تقسیم مناصب در میان اقوام و خانواده‌های نزدیک به حلقه‌ٔ قدرت، تکرار رویه چهل ساله در این حکومت است. یکی از این موارد فرستادن سعید محمد سرکرده سابق چپاول‌خانه‌یی به‌نام قرارگاه ضد خاتم سپاه بود که پس از انتصاب رئیسی، به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور در امور مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی منصوب شد و مشغول طرح خرید و فروش نفت و پول‌شویی و دیگر کسب و کارهای آموخته در سمت قبلی است.

وی دست به یک کار جالب هم زده است و با فروش ویلاهای ریاست‌جمهوری در جنوب کشور از جمله جزیره هرمز به دوستان و اقوام و پاسداران هم ریش باعث مطرح شدن مجدد موضوع غارت اموال عمومی شده است. حالا کارآگاهان باندهای دیگر، مشغول ردیابی مشتریها و خریداران این ویلاها و املاک پر زرق و برق هستند تا از این اطلاعات پر سود، خود را در غنائم شریک سازند. اینان به گلایه مطرح می‌کنند: «اگر قرار است اموال دولتی به همان معتمدین دولتی فروخته شود مسلماً اتفاقی بدتر از اشرافی‌گری به‌وقوع پیوسته و آن رانت و دلالی از منابع دولتی است؛ زیرا زمانی که ملک و کارخانه و کالایی به نام دولت باشد نقل و انتقال آن باید با شفافیت باشد» (روزنامه حکومتی مستقل۲۶دی۱۴۰۰).

 

اینان به رقبای فعلی خود، رفتار دولت احمدی‌نژاد را یادآوری می‌کنند که این نوع حاتم‌بخشیها چنان باب شد که هنوز انبوهی پرونده اختلاس و کلاهبرداری و پولشویی روی دست قوه قضاییه خامنه‌ای گذاشته است که نه می‌توان باز کرد و نه می‌توان بست! هم‌چنین ادامه این کار با مساعدتهای باند حسن روحانی و با مباشرت برادر کلاهبرداراش تداوم یافت تا این‌که به آخوند رئیسی رسیده است.

حسن کنعانی مقدم که خود را اصول‌گرا معرفی می‌کند در این باره می‌گوید: «در جناحی که الآن دولت در اختیار آن است و با قوه قضاییه و قوه مجریه هماهنگ است احتمال این‌که این روابط بر ضوابط مسلط شود وجود دارد. دستگاههای نظارتی باید در این زمینه دقت داشته باشند به‌خصوص در حوزه استخدام فامیلی و واگذاری اموال دولتی به کسانی‌که از دل آنها خصولتی‌هایی در می‌آید که مفاسد اقتصادی را گسترش می‌دهند» (مستقل آنلاین۲۶دی۱۴۰۰).

وی در مورد انتصاب‌های بی‌پایه و اساس نظیر انتصاب علی عسگری به مدیریت یک هلدینگ پتروشیمی می‌گوید: «تعجب من این است که کسانی که سال‌ها مسئولیت داشته‌اند و در مسئولیت خود نیز نتوانستند به وظایف خود عمل کنند سمت‌های حساس‌تر می‌گیرند. آیا اصل بازنشستگی در این زمینه مدنظر قرار گرفته است؟» او نگرانی و ترس خود را از بازتاب چنین یارکشیهای حلقه قدرت، در جامعه را از زاویه بی‌اعتماد شدن هر چه بیشتر مردم ستم‌زده به نظام ابراز می‌کند.

 

با این حال هنوز علی عسگری در دفترش مستقر نشده صدای اعتراضها از این نوع انتصابات بلندتر شده است. عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید با توجه به جایگاه صنعت پتروشیمی، فردی باید در رأس بزرگترین هلدینگ این صنعت قرار بگیرد که دانش و تخصص کافی را داشته باشد.

این عضو مجلس می‌گوید: «امروز پرسش اساسی کارشناسان و افکار عمومی آن است که آیا در کشور یک مدیر متخصص تربیت نشده است که در رأس هرم مدیریتی هلدینگ خلیج‌فارس منصوب شود؟ بیش از ۳۶درصد از مالکیت کل واحدهای پتروشیمی کشور در اختیار هلدینگ خلیج‌فارس است، هر اشتباهی می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری برای اقتصاد کشور داشته باشد» (اقتصادآنلاین۲۶دی۱۴۰۰).

 

جنجال فامیل‌بازی در دولت رئیسی

این فامیل بازیها و سر سفره اموال مردم نشستن و خوردن و بردن و به هم نان قرض دادنها البته چهره کمدی و مبتذلی هم دارد که تشت رسوایی آن از بام فرصت‌طلبان به زمین بی‌احتیاطی پرتاب می‌شود. شهردار بجنورد هم در قدردانی از مادر زن خود، ادای دینی می‌کند اما هدیه داماد به مادر زن که انتصاب وی به شغل مشاور شهردار است، در بین اهالی شهر زبان به زبان می‌گردد.

«انتشار خبر حکم مشاور امور بانوان شهردار بجنورد که از قضا مادر همسر شهردار بجنورد نیز هستند در فضای مجازی واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است. دلیل شهردار برای این انتصاب این بوده که مشاور امور بانوان وی باید یکی از محارم شهردار باشد. هر چند چنین دلایلی مضحک به‌نظر می‌رسند اما اگر نگرانی چنین موضوعاتی وجود دارد بهتر است تیم مشورتی ایجاد شود» (فارس۲۶دی۱۴۰۰). خنده‌دار آن که مادر همسر شهردار، ساکن شهر دیگری است و باید چند روز در هفته به بجنورد سفر کنند... !

 

در همین رابطه روزنامه حکومتی شرق ۲۶دی در مطلبی با عنوان «هشدار به سهم‌خواه نه سهم‌ده» به پدیده مافیای هزار فامیل غارت و چپاول «تحت عنوان انتصابات سیاسی، فامیلی و حتی محفلی» اعتراف می‌کند می‌نویسد: «پدیده‌یی که تحت عنوان انتصابات سیاسی، فامیلی و حتی محفلی در حال رخ‌دادن است و گویا تمامی هم ندارد. آش آن‌قدر شور شده که کار به تریبونهای عمومی و حتی مجلس هم می‌کشد و یک نماینده رسماً می‌گوید استاندار از ما خواسته که برای پست فرمانداری حتماً کسی از اعضای ستاد انتخاباتی را معرفی کنیم! هر روز یک نام یا یک نسبت فامیلی حتی در سطوح پایین مدیریتی روی خط خبر می‌رود و شگفتی‌ساز می‌شود. اگر انتصابات فامیلی که این روزها به داماد و مادر زن رسیده است، انتصابات عجیب و غیرمرتبط مانند مورد مشهور علی‌عسگری، رئیس سابق صدا و سیما، بر مدیریت بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی، حضور پررنگ فارغ‌التحصیلان یک دانشگاه خاص و سمت‌های مهم سیاسی مدیریتی که رقبا، یک به یک پس از پایان کارزار انتخابات گرفتند، نامش تقسیم غنائم نیست، پس چیست؟».

 

واقعیت این است که رویه و مرام رژیم آخوندی از ابتدای تأسیس تاکنون بر فامیل بازی وباندبازی کارگزاران و مهره‌های ریز و درشت سوار بوده است. قشری به اعتراف پاسدار قالیباف ۴درصدی که همه چیز را در انحصار خود گرفته‌اند. اما واقعیتی هم در کنار این حاکمیت انحصاری قرار دارد که این روزها به ناگزیر رسانه‌ها و مهره‌های رژیم به آن هشدار می‌دهند. واقعیت به پایان رسیدن تاب‌آوری مردم و خشم و تنفر عمیقی که در جامعه نسبت به حاکمیت پلید آخوندی وجود دارد و بی‌تردید محصول این خشم‌وکین مقدس جارو شدن نظام قتل و غارت آخوندی به دست مردم و مقاومت مردم ایران است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e438c684-ba69-4694-8f0b-bc9cf9ac22d5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات