728 x 90

بالا‌گرفتن بحران انتخابات در آمریکا بین موافقان و مخالفان

شمارش آرا انتخابات آمریکا
شمارش آرا انتخابات آمریکا

بحران انتخابات در آمریکا بین موافقان و مخالفان بالا می‌گیرد. این موضوع در صدر اخبار آمریکا قرار دارد و رشته توئیتهای بی‌وقفه رئیس‌جمهور آمریکا در شبانه روز گذشته بر ابعاد آن افزوده است. در یک‌طرف کارزار انتخاباتی بایدن با بیش از ۷۷میلیون رأی و در طرف دیگر کارزار انتخاباتی ترامپ با بیش از ۷۲میلیون رأی قرار گرفته است.

ارسال پیامهای تبریک و تماسهای تلفنی با جو بایدن برای همکاری از سوی سران کشورهای مختلف به‌عنوان برنده انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ادامه دارد.

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه گفت امانوئل ماکرون روز سه‌شنبه در اولین تماس تلفنی با بایدن به او و معاونش کامیلا هریس تبریک گفت و آمادگی‌اش برای همکاری در زمینه‌های آب و هوا، بهداشت، مبارزه با تروریسم و دفاع از حقوق اساسی را اعلام کرد.

بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلستان در توئیتر خود نوشت: درتماس تلفنی با بایدن، انتخاب او را تبریک گفتم و در انتظار همکاری با او در مورد اولویتهای مشترکمان هستم.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان جزو رهبران کشورهای اروپایی بود که سه‌شنبه با بایدن تماس تلفنی داشت. سخنگوی مرکل گفت صدراعظم آلمان در تماسش با بایدن برای یک همکاری نزدیک در آینده اظهار امیدواری کرد.

مایکل مارتین نخست‌وزیر ایرلند در پیام توئیتری خود تماسش با جو بایدن را گرم و تأمل آمیز خواند و اظهار داشت به او انتخاب تاریخی‌اش را تبریک گفتم.

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا در یک پیام توئیتری گفت در صحبتی که با بایدن داشتم انتخاب او را مجدداً تبریک گفتم ما آماده همکاری در مورد چالشهای مشترک از جمله تغییرات آب و هوا و کووید۱۹ هستیم.

-آنتونیو گوترز، دبیرکل ملل متحد و ولکان بوزکر، رئیس مجمع عمومی ملل متحد پیروزی جو بایدن را تبریک گفتند.

-رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه به جو بایدن و کاملا هریس به‌خاطر پیروزی آنها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ تبریک گفت و تأکید کرد همکاری و اتحاد قوی بین دو کشور به صلح جهانی کمک خواهد کرد.

-رئیس کمیسیون اروپا گفت: ضروری است آمریکا و اتحادیه اروپا در ریاست‌جمهوری جو بایدن یک اتحاد جدید دو سوی آتلانتیک را در زمینه‌هایی مثل تغییر آب و هوا و اقتصاد دیجیتالی پیش ببرند. اروپا باید ابتکارعمل را به‌دست بگیرد، اما این بدان معنی نیست که به دستور کار ۵سال قبل بازگردیم.

-شهردار پاریس آنه هیدالگو انتخاب بایدن و هریس را در یک پیام توئیتری به آنها تبریک گفت و نسبت به پیوستن مجدد آمریکا به توافق تغییرات آب و هوای پاریس اظهار امیدواری کرد.

-جو بایدن نپذیرفتن شکست در انتخابات توسط پرزیدنت دونالد ترامپ را «مایه خجالت» دانست و گفت با این حال انتقال به‌خوبی در حال انجام است و او امیدوار است اسامی حداقل بعضی از مواضع کابینه را تا روز شکرگذاری اعلام کند.

-سی.ان.ان جمع آرای بایدن تا سه‌شنبه شب را بیش از ۷۷میلیون و ۳۲۰هزار و جمع آرای ترامپ را بیش از ۷۲میلیون و ۲۲۱هزار رأی اعلام کرد.

-چاک شومر رهبر دموکراتهای سنا گفت: جمهوریخواهان که بسیاری از آنها از دعوای حقوقی رئیس‌جمهور حمایت می‌کنند، هیچ مورد قانونی برای به‌چالش کشیدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ندارند و هیچ موفقیتی برای آنها در دادگاهها به‌وجود نمی‌آورد.

-از سوی دیگر مایک پنس، معاون ترامپ، در توئیتر خود نوشت: به اعضای جمهوریخواه در سنا گفتم ما به این جنگ ادامه می‌دهیم تا همه آرای قانونی پرزیدنت ترامپ شمارش شوند.

-سناتور مارکو روبیو از اعضای ارشد سنای آمریکا و کاندیدای پیشین ریاست جمهوری، روز چهارشنبه به فاکسنیوز گفت: شما نیمی از کشور را دارید که به صداقت این انتخابات شک دارند. هر دو جناح باید از گشوده شدن شفاف روند حقوقی که قانون به هر دو کاندید داده است استقبال کنند.

در تحولی دیگر در شامگاه سه‌شنبه رویترز گزارش کرد: مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در مغایرت با تبریک رهبران بریتانیا، فرانسه، آلمان، دور دوم دولت ترامپ را پیش‌بینی کرد.

خبرنگار سی.ان.ان نیز گفت: وقتی از پمپئو پرسیدند که آیا با تیم انتقال قدرت به بایدن مشغول انتقال خواهد شد. پمپئو گفت: یک انتقال آرام به سوی دور دوم در کار خواهد بود.

ما انتقال آرامی را به دولت دور دوم ترامپ خواهیم داشت. ما حاضریم. جهان ما را نظاره می‌کند و آنچه که در اینجا در جریان است. ما آرا را شمارش می‌کنیم وقتی پروسه تکمیل شد و الکتورها انتخاب شدند قانون اساسی ریل کار را روشن ساخته است و یک پروسه هست و جهان باید هر اعتمادی را داشته باشد که انتقال لازم جهت تضمین این‌که وزارت‌خارجه امروز کارش را انجام می‌دهد و امروز موفق بوده است و با رئیس جمهوری که در ۲۰ژانویه بر سر کار می‌آید نیز موفق خواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا در گفتگوهای خود با خبرنگاران به تحریم‌های جدید علیه حکومت آخوندی نیز اشاره کرد و گفت: تلاشهای ما برای حفاظت از مردم آمریکا از دست رژیم تهران متوقف نمی‌شود و آنها که با صنایع نظامی ایران کار می‌کنند باید مجازات مشابه را به‌جان بخرند.

فاکس نیوز: وقتی می‌گویید قرار است دولت بعدی ترامپ باشد و پرزیدنت توئیت کرده است که این یک انتخابات فاسد بوده است و دموکرات ها تلاش می‌کنند که انتخابات را از او به سرقت ببرند آیا اینکار را برای وزارت‌خارجه که با سایر کشورها کار می‌کند سخت‌تر نمی‌کند که ما تلاش کرده‌ایم بگوییم یک جمهوری دموکراتیک با شیوه‌های رأی‌گیری در آن، راه‌حل است؟

مایک پمپئو: این سؤال مهمی است فکر نمی‌کنم موضوع اصلاً این باشد. ما یک سیستم شفاف داریم که نیاز داریم بر آن پافشاری کنیم . ما نیاز داریم که اطمینان پیدا کنیم هر رایی که قانونی بوده شمارش شود و آرایی که قانونی نبوده شمارش نشوند و این چیزی است که ما از تمامی کشورهای سراسر جهان می‌خواهیم .

فکر می‌کنم آنها می‌بینند که ما این کار را خودمان انجام می‌دهیم و سایر کشورها عملاً نگاه می‌کنند که آیا ما این روند را طی می‌کنیم؟ و آنها از این واقعیت دلگرم می‌شوند که حکومت قانون است که در اینجا اهمیت دارد .

ترامپ طی روزهای سه‌شنبه و دوشنبه در رشته توئیتهایی از تحولات جدید در شمارش آرا خبر داد.

وی روز سه‌شنبه ۱۰نوامبر توئیت کرد: مواظب خلاف‌کاریهای عظیم در شمارش آرا باشید، درست مثل واکسن. یادتان باشد من این را به شما گفتم.

ترامپ در توئیت دیگری در روز سه‌شنبه نوشت: ما در حال پیشرفت بزرگی هستیم. نتایج از هفته آینده شروع به آمدن می‌کنند.

ترامپ روز دوشنبه نیز در توئیتر خود نوشته بود: پیروزی در جورجیا همان‌طوری که در شب انتخابات هم بود، از آن ماست. ویسکانسین به‌نظر خوب پیش می‌رود. فقط قدری زمان نیاز است. پیروزی به‌زودی خواهد بود.

در نوادا هم به‌نظر می‌رسد که مرکز فساد آرای تقلبی است. خبرهایی که می‌رسد واقعاً شوکه‌کننده است. مابه‌التفاوت و اختلافات بین آرا به‌نظر بسیار بیشتر از چیزی است که انتظارش را داشتیم.

ترامپ در توئیتهای دیگری نوشت: ما طی این دو هفته گذشته خیلی چیزها را فهمیدیم. اداره نظارت بر دارو و دموکراتها نمی‌خواستند که در دوره من و قبل از انتخابات واکسن تولید شود. به همین خاطر اعلام واکسن ۵روز بعد از انتخابات صورت گرفت.

من همیشه می‌گفتم که فایزر و شرکتهای داروسازی دیگر بعد از انتخابات تولید واکسن را اعلام می‌کنند. زیرا آنها شجاعت و جرأت اعلام آنرا قبل از انتخابات نداشتند. اداره نظارت بر دارو هم به همین صورت باید قبل از انتخابات اعلام می‌کرد. منظور برای اهداف سیاسی نیست، بلکه به‌خاطر نجات جانها می‌گویم.

اگر جو بایدن رئیس‌جمهور بود شما تا چهار سال دیگر هم واکسن نداشتید و اداره نظارت بر دارو هم به این زودیها این واکسن را تأیید نمی‌کرد. بروکراسی او باعث مرگ میلیونها نفر می‌شد.

دونالد ترامپ درباره عملکرد رسانه‌ها حتی فاکس نیوز در پروسه انتخابات انتقاد کرد و در تویتر خود نوشت: آنها آن‌قدر خارج از واقعیت در نظرسنجی و هم‌چنین تلاش برای سرکوب آرا بودند که باید آنها را به‌خاطر دخالت در انتخابات مورد حسابرسی قرار داد.

سناتور میچ مک کانل رهبر پر نفوذ اکثریت سنای آمریکا در دفاع از پیگیری کارزار حقوقی توسط ترامپ گفت: ... باید تأکید کرد که هنوز هیچ ایالتی نتایج انتخاباتی خود را تأیید نکرده است. ما الآن یک یا دو ایالت داریم که در مسیر بازشماری هستند. تصورم این است که رئیس‌جمهور حداقل در ۵ ایالت دعاوی قانونی دارد که در راه است. اصول کانونی اینجا موضوع پیچیده‌ایی نیست. در ایالات متحده آمریکا تمامی آرای قانونی باید شمارش شوند و هیچ رأی غیرقانونی نباید شمارش شود. روند شمارش باید شفاف، و قابل رویت توسط همه طرفها باشد و دادگاهها برای کار بر سر مشکلات و نگرانی‌ها حکم می‌کنند.

اگر دمکراتها مطمئن هستند که چنین تقلبی صورت نگرفته، هیچ دلیلی برای ترس از موشکافی بیشتر نباید در بین باشد. ما ابزار و نهاد مربوطه برای رسیدگی به هر گونه نگرانی را در اختیار داریم. رئیس‌جمهور به‌طور کامل حق دارد که بخواهد به هر گونه اتهامی رسیدگی شده و بر طبق قانون شمارش مجدد آرا صورت گیرد. به‌طور مشخص، قانون اساسی هیچ نقشی به کمپانیهای پولدار رسانه‌یی نمی‌دهد.

صدور دستور ویلیام بار وزیر دادگستری یا دادستان کل آمریکا خطاب به دادستانهای فدرال برای شروع تحقیقات درباره تقلبات نیز از تحولات مربوط به چالش حقوقی در انتخابات بود. البته وی در دستور خود تأکید کرد که نامه وی به دادستانهای ایالات متحده در سراسر این کشور دلیل بر این نیست که وزارت دادگستری شواهدی واقعی از تقلب در انتخابات دارد.

کیلی مک اینانی سخنگوی کاخ‌سفید روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت من از موضع مشاور تیم حقوقی ترامپ اعلام می‌کنم این انتخابات هنوز بسیار مانده که تمام شود ما تازه روند دستیابی به شمارش صادقانه آرا را شروع کردیم . ما خواستار شمارش صادقانه، دقیق و قانونی آرا هستیم. ما خواستار حداکثر روشنایی و شفافیت هستیم. ما می‌خواهیم هر رأی قانونی حساب شود و می‌خواهیم هر رأی غیرقانونی حذف شود.

هم‌چنین لیز هرینگتون سخنگوی کنوانسیون ملی جمهوریخواهان گفت: ما همه راههای قانونی را در دادگاه دنبال خواهیم کرد. زیرا آنچه اکنون در جریان است یک مضحکه شدید است. ما به‌تازگی گزارشی از نوادا دریافت کرده‌ایم که افراد مرده در انتخابات رأی داده‌اند. از یک محل یک کامیون پر از رأی به مرکز منتقل شده که معلوم نیست از کجاست. آنچه در پنسیلوانیا اتفاق افتاد کاملاً مخالف قانون اساسی است.

سناتور تد کروز عضو برجسته جمهوریخواه سنا و کاندیدای پیشین ریاست‌جمهوری در مصاحبه با فاکس نیوز درباره تقلبات گفت گفت: ما در کارولینای شمالی و میشیگان و پنسیلوانیا و ویسکانیسن جلودار بودیم و تمامی اخبار رسانه‌ها در آنزمان می‌گفتند دست نگهدارید! ما نمی‌دانیم چه کسی برنده شده است! و بعد اعداد بلافاصله به سود جو بایدن تغییر کرد! کل رسانه‌های خبری گفتند حالا انتخابات تمام است همگی خفه شوید و به خانه‌های خود بروید!؟

سناتور لیندزی گراهام در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: من اطلاعات دارم که ۲۵۰۰۰ ساکنان خانه سالمندان از اماکن متفاوت در همان زمان درخواست آرای پستی کرده بودند.اگر ما با رأی‌گیری به شیوه پستی در سال۲۰۲۰ مقابله نکنیم، هیچوقت دیگر نمی‌توانیم برنده کاخ‌سفید شویم . بگذارید وقتی با تقلب مواجه شدیم اعلام کنیم. بگذارید هر رایی را بشماریم، بگذارید به رسانه‌های اجتماعی بگوییم سانسور کردن قاره ما را متوقف کنید.

نیویت گینگریچ رئیس پیشین کنگره آمریکا هم به فاکس نیوز گفت:

فکر می‌کنم افشا کنندگان تقلبات بسیار جدی گرفته خواهند شد. زیرا برخی از موارد وقتی شما وارد شهری مانند فیلادلفیا یا پیتسبورگ یا دیترویت می‌شوید این افراد جان خود را بخطر انداخته‌اند یک افشاگر بودن چیز کمی نیست، وقتی شما با یک ماشین مواجهید! اینها به مانند ماشین هستند، گروه‌های بسیار خشن و بیرحمی هستند که کاملاً آماده‌اند تا به فرزندان شما و شما آسیب بزنند.

ما برای دونالد ترامپ نمی‌جنگیم ما برای حق رأی همه مردم آمریکا می‌جنگیم که انتظار دارند انتخاباتشان صادقانه باشد. و این نشان می‌دهد که این موضوع تا کجا جدی و اساسی است .

در خصوص تحولات مربوط به مجلس نمایندگان و سنای آمریکا، آسوشیتدپرس گزارش کرد که اواخر سه‌شنبه حزب دموکرات کنترل مجلس نمایندگان آمریکا را با ۲۱۸کرسی به‌دست آورده است

رویترز گزارش داد: سنارتور جمهوریخواه تام تیلیس در کارولینای شمالی بر رقیب دموکرات خود پیروز شد. به‌این ترتیب جمهوریخواهان در سنا ۴۹کرسی و دموکراتها ۴۸کرسی دارند. دو کرسی جورجیا هنوز تعیین‌تکلیف نشده است.

در تحولی دیگر در آمریکا، ترامپ روز دوشنبه مارک اسپر وزیر دفاع خود را برکنار کرد، متعاقباً درباره جایگزین وی نوشت: من خوشوقتم که اعلام کنم کریستوفر میلر، مدیر محترم مرکز ملی ضدتروریسم که به‌اتفاق آرا در سنا تأیید شد به‌عنوان جانشین وزیر دفاع پس از رفتن مارک سپر خواهد بود.

در این باره نیویورک تایمز که از رسانه‌های مخالف ترامپ است، روز ۱۹آبان نوشت: خروج مارک اسپر در حالیست که دونالد ترامپ بیش از دو ماه وقت ندارد که بر سر کار باشد و این ممکن است زمان قابل توجهی باشد و همان‌گونه که مقامات دفاع به‌طور خصوصی ابراز نگرانی کرده‌اند رئیس جمهور ممکن است عملیاتی را چه علنی و چه سری علیه رژیم ایران یا سایر دشمنان در روزهای آخر خود در کاخ‌سفید به اجرا درآورد.

نیویورک تایمز تأکید کرد: کارزار حقوقی و سیاسی دونالد ترامپ و حامیان او برای به‌چالش کشیدن نتایج انتخابات آمریکا گسترش یافته است.

رودی جولیانی وکیل ترامپ روز چهارشنبه ۲۱آبان در توئیتر خود نوشت: امروز کمپین مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ با (طرح) شکایت قانونی به‌دنبال این است که در ناحیه غربی میشیگان صدها هزار رأی تقلبی را باطل می‌کند. اول پنسلوانیا و سپس میشیگان به سود ترامپ خواهد شد. اسناد رسمی فردا منتشر خواهد شد. شما شوکه خواهید شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/be79371f-b77c-4fee-9b03-c074ee5a2519"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات