728 x 90

باقری کنی: مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا با وساطت انگلیسی‌ها شکل گرفت

باقری کنی
باقری کنی

باقری کنی، رئیس هیأت مذاکره‌کننده اتمی و معاون وزارت‌خارجه رژیم برای نخستین بار اعلام کرد که آزادسازی پول‌های ایران در کره جنوبی با واسطگی انگلیس بین رژیم و آمریکا انجام شده است.

وی در تلویزیون رژیم به صراحت اذعان کرد آزادی پولها در یک مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا با وساطت انگلیسی‌ها شکل گرفت. برخی ناظران رونمایی و لجن‌پراکنی‌های مأموران وزارت اطلاعات در بخش فارسی بی‌بی‌سی علیه مجاهدین و مقاومت ایران را از مشوق‌های همین واسطه‌گری که باقری کنی گفته بود، می‌دانند. معاون وزارت‌خارجه و مذاکره‌کننده اتمی رژیم در عین‌حال در مورد برجام گفت: توافق برجام برای ما از نظر شرایط داخلی امکان ندارد. وی اضافه کرد که طرف آمریکایی می‌گفت من پول‌ها را به شما نخواهم داد تا زمانی که زندانی‌هایی که مد نظرم هستند در ایران آنها آزاد بشوند.

باقری کنی، رئیس هیأت مذاکره‌کننده اتمی رژیم ۲شهریور ۱۴۰۲: ما در نیمه دوم سال یک‌هزار و چهارصد تقریباً از حدود آذر ماه تا اوایل اسفند ماه مذاکراتی رو داشتیم با چهار به‌علاوه یک با هدف در واقع رفع تحریم‌ها یا احیای برجام در کنار این مذاکرات ما دنبال می‌کردیم بحث رفع انسداد از پول‌های خودمون رو در کره جنوبی آمریکایی‌ها بحثی که مطرح می‌کردند این بود که رفع انسداد پول‌های ایران از پول‌هایی که ایران در کره جنوبی دارد باید هنگامی صورت بگیره که توافق انجام بشه و قبل از توافق این امر امکان ندارد.

مجری: توافق برجام منظورتان است

علی باقری: توافق برجام بله و این کار امکان نداره و برای ما مثلاً از نظر شرایط داخلی نمی‌تونیم این کار رو انجام بدهیم آزادسازی پول‌های ایران در کره جنوبی یک مذاکرات غیرمستقیمی بین ایران و آمریکا در آنجا شکل گرفت با وساطت انگلیسی‌ها. رویکرد انگلیسی‌ها خودشان یک فرآیندی تو این موضوع با ما داشتند و به همین جهت چون عضو چهار به‌علاوه یک هم بودند اینها واسطه ما و آمریکایی‌ها شدند این مذاکرات در واقع ادامه پیدا کرد و ما به یک توافقی در مورد آزادسازی پول‌های‌مان رسیدیم اما نکتهٔ مهمی که وجود داشت این بود که طرف آمریکایی می‌گفت من پول‌ها را به شما نخواهم داد تا زمانی که زندانی‌هایی که مد نظرم هستند در ایران اونها آزاد بشوند.

غربی‌ها کشورهای اروپایی هم همین‌طور یعنی سه کشور اروپایی هم این موضوع را دنبال می‌کردند در مذاکرات رفع تحریم‌ها یا احیای برجام اینها یکی از خواسته‌ها و مطالبات‌شان این بود که در به‌اصطلاح این توافق بندی گنجانده بشه که مذاکرات آتی به تعبیر اونها بعد از احیای برجام شکل بگیرد منظورشان از مذاکراتی آتی این بود که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در کنار کشورهای منطقه با جمهوری اسلامی ایران در مورد موضوعات منطقه‌یی مذاکره بکنند

مجری: یعنی برجام دو برجام سه

باقری: احسنت احسنت یک خواسته‌ای بود که البته دوره اوباما به‌طور به‌اصطلاح تلویحی دنبال می‌شد ولی خوب توفیقی پیدا نکردند در دوره ترامپ به‌طور جدی دنبال شد اصلاً ترامپ یکی از شروطی که برای ایران در اون زمان گذاشت همین بود بحث محدودیت اعمال محدودیت بر توانمندی‌های دفاعی و به‌ویژه موشکی ایران بوده یک هم بحث مذاکره منطقه‌ای بود در این دوره هم با این‌که دولت ترامپ رفته بود از کاخ‌سفید ولی بالاخره اینها اون سیاست را تعقیب می‌کردند اروپاییها هم این موضوع را تعقیب می‌کردند... . (تلویزیون شبکه خبر رژیم ۲ شهریور )

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e4c5854f-f0ea-430a-a838-6970653dbc5e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات