728 x 90

بازداشت سه عضو خانواده نوید افکاری در دومین سالگرد شهادت او

مزار نوید افکاری - عکس از آرشیو
مزار نوید افکاری - عکس از آرشیو

همزمان با دومین سالروز اعدام قهرمان نوید افکاری امروز سه‌شنبه ۲۲شهریورماه، سه تن از اعضای خانواده او، از جمله الهام افکاری خواهر وی، حبیب افکاری برادر وی و همسرش فاطمه نامجو، در مسیر رفتن به مزار جهت شرکت در مراسم سالگرد نوید بازداشت شدند.

مادر شهید نوید افکاری، با وجود دستگیری خواهر و برادر نوید (وحید و حبیب و الهام) بهمراه  تعدادی از مردم توانستند از پلیس‌راه رد شوند و بر سر مزار قهرمان ملی در دومین سالگرد شهادتش را گرامی بدارند.

پیش از این نیز سعید افکاری، دیگر برادر نوید افکاری، در توئیتی خبر داده بود که «راه‌های ورودی به سنگر، مکان مزار برادرم نوید، در روز سالگردش از هر دو طرف، توسط نیروهای حکومتی بسته شده است».

لازم به ذکر است، سال گذشته نیز در آستانه سالروز اعدام نوید افکاری، سعید افکاری برادر وی، در ورودی شهر شیراز توسط نیروهای لباس‌شخصی همراه با ضرب و شتم بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود.

هم‌چنین در تاریخ ۷آبان ماه ۱۴۰۰، پدر و مادر نوید افکاری، همزمان با روز بزرگداشت کوروش، در مسیر مزار نوید، توسط ۱۵نیروهای امنیتی بازداشت و ساعاتی بعد آزاد شدند. نیروهای امنیتی هنگام بازداشت اقدام به ضبط عکس‌های نوید افکاری، کیک و ماشین پدر نوید افکاری کرده بودند.

نوید افکاری و وحید افکاری در تاریخ ۲۶شهریورماه ۱۳۹۷ و حبیب افکاری در تاریخ ۲۲آذر ۱۳۹۷ در رابطه با اعتراضات سراسری مرداد ۹۷ بازداشت شدند. این افراد در جریان بازجویی‌ها برای گرفتن اعتراف اجباری بارها مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته‌اند.

نوید و برادرانش در بیدادگاه ارتجاع خامنه‌ای محاکمه و نوید افکاری به ۲بار اعدام، ۶سال و ۶ماه حبس و ۷۴ضربه شلاق، وحید افکاری به ۵۴سال و ۶ماه حبس و ۷۴ضربه شلاق، حبیب افکاری به ۲۷سال و ۳ماه حبس و ۷۴ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

نوید افکاری، قهرمان کشتی‌گیر ایران در نهایت سحرگاه روز شنبه ۲۲شهریورماه ۹۹ به‌رغم موج جهانی حمایت از وی در زندان عادل‌آباد شیراز توسط دژخیمان خامنه‌ای اعدام شد.

در آستانه دومین سالروز اعدام نوید افکاری، سعید و الهام، برادر و خواهر وی، در حساب‌های کاربری خود در توئیتر، فایل صوتی تازه‌ای از دادگاه نوید منتشر کردند.

در این فایل صوتی، نوید افکاری خطاب به قاضی دادگاه می‌گوید: «چرا این‌طور خیره‌سرانه خلاف قانون عمل می‌کنید و نمی‌گذارید من از خودم دفاع کنم؟»

اظهارات نوید افکاری در این فایل صوتی با واکنش‌های گسترده‌ای در فضای مجازی روبرو شده است و کاربران سخنان وی در دادگاه در شرایطی که تحت فشار شدید قرار داشت را «شجاعانه» توصیف کرده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1434cb8d-9acf-4b3c-a4b2-9ee31dc0d83a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات