728 x 90

بازتابهای پیروزی امانوئل ماکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه

پیروزی امانوئل ماکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه
پیروزی امانوئل ماکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه

پیروزی امانوئل ماکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز یکشنبه به‌راحتی رقیب راست افراطی خود مارین لوپن را شکست داد و پیروزی او در فرانسه و اروپا و در سطح بین‌المللی مورد استقبال قرار گرفت.

مارین لوپن شکست خود را در برابر امانوئل ماکرون، اولین رئیس‌جمهور فرانسوی که از سال۲۰۰۲ برای دومین بار انتخاب شده است، پذیرفت.

به گزارش رویترز هنگامی که نتایج نهایی و پیروزی ماکرون بر روی یک صفحه غول پیکر در پارک شام دمارس Champ de Mars در کنار برج ایفل ظاهر شد، فریاد شادی و هلهله هواداران فضا را پر کرده بود.

با این‌که آرای ۵۸.۵ درصد پیروزی قاطع ماکرون را نشان می‌داد، ولی او در سخنرانی خود قول داد به احساس بسیاری از فرانسوی‌ها که استانداردهای زندگی‌شان روبه سقوط است، رسیدگی کند.

ماکرون گفت: «بسیاری در این کشور به من رأی دادند نه به این دلیل که از ایده‌های من حمایت می‌کنند، بلکه برای این‌که از ایده‌های راست افراطی دوری کنند. من می‌خواهم از آنها تشکر کنم و می‌دانم که در سالهای آینده به آنها مدیونم».

 

همزمان با سخنرانی پیروزی ماکرون، مارین لوپن از راست افراطی و ژان لوک ملانشون رهبر حزب چپ‌گرای «فرانسه تسلیم ناپذیر» که در دور اول انتخابات در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته بودند نیز سخنرانی کردند و طرفداران خود را به فعالیت فشرده در انتخابات مجلس ملی فرانسه در ماه ژوئن فراخواندند.

اگر چه لوپن به دور دوم راه یافت، ولی در انتخابات امسال فرانسه، ملانشون پیشروی بی‌سابقه‌یی داشت و از همین رو در سخنرانیش در روز یکشنبه، با تأکید بر شکست لوپن، ابراز امیدواری کرد که با پیروزی حزبش در مجلس ملی فرانسه بتواند نخست‌وزیر ماکرون شود.

لوپن در سالهای گذشته ملانشون را به‌خاطر شرکت در گردهمایی سالگرد ۱۷ژوئن مورد حمله قرارداده و با تکرار دعاوی رژیم آخوندی گفته بود: «ملانشون به‌طور ایدئولوژیک به مجاهدین خلق ایران نزدیک است که توسط اروپا و آمریکا یک سازمان تروریستی ارزیابی می‌شود». اظهارات لوپن در حالی بود که هم اروپا و هم آمریکا مجاهدین را از لیستهای خود خارج کرده بودند (رویترز۴ اردیبهشت).

 

خبرگزاریها استقبال رهبران سیاسی در برلین، بروکسل، لندن و دیگر کشورها از شکست مارین لوپن و پیروزی ماکرون، را برجسته کردند.

به گزارش نیویورک تایمز: پس از پیروزی امانوئل ماکرون، اورسولا فون‌در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت ما به همراه فرانسه، در پیشرفت خود فرانسه و اروپا تلاش خواهیم کرد.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا نوشت «ما می‌توانیم پنج سال دیگر روی فرانسه حساب کنیم».

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان گفت انتخاب مجدد آقای ماکرون «رای اعتماد به اروپا» بود.

دفتر ماکرون روز یکشنبه گفت صدراعظم آلمان با ماکرون تماس گرفته و به او تبریک گفته است. (روزنامه نیویورک تایمز۴ اردیبهشت)

 

به گزارش آسوشیتدپرس، زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین ضمن تبریک پیروزی ماکرون، وی را یک دوست حقیقی برای اوکراین خواند و گفت: «من بر این باورم که ما با هم بسوی پیروزیهای مشترک و بسوی اروپایی قدرتمند و متحد پیش خواهیم رفت»

نخست وزیر اسپانیا پیروزی ماکرون را پیروزی دموکراسی و اروپا خواند

نخست وزیر ژاپن با ابراز «تبریکات صمیمانه» بر نقش تعیین‌کننده رهبری فرانسه در وحدت هفت کشور صنعتی بزرگ جهان جی-۷ تأکید کرد و افزود ما به همکاری نزدیک با فرانسه به رهبری رئیس‌جمهور ماکرون ادامه می‌دهیم».

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا انتخاب مجدد ماکرون را «تجلی بزرگی از دموکراسی» خواند. (آسوشیتدپرس: ۵اردیبهشت)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f8ca4873-1f61-4e79-b82c-ca9277bd744f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات