728 x 90

بازار ایران، بازار مهمی برای همسایگان محسوب نمی‌شود

کشورهای حوزه خلیج فارس
کشورهای حوزه خلیج فارس

اتاق بازرگانی رژیم در جدیدترین گزارش تحقیقی خود بر وخامت مناسبات اقتصادی رژیم ایران با همسایگان خود اعتراف کرد و نوشت:

«از منظر عوامل کارگزاری و نگرش همسایگان به روابط اقتصادی و تجاری با ایران می‌توان گفت که کشورهایی همچون ترکیه، پاکستان، امارات عربی متحده و سایر اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس چشم‌اندازهای بلندمدتی را برای شکل‌دهی برای ارتقاء جایگاه خود در اقتصاد جهانی تعریف کردند. در هیچ یک از چشم‌اندازهای طراحی شده توسط طیفی از همسایگان ایران، منطقه، در اولویت نخست قرار ندارد. بلکه نقش‌آفرینی در زنجیره‌های جهانی ارزش و ارتقای موقعیت این کشورها در این زنجیره‌ها در کانون توجه قرار دارد. داده‌های آماری نیز نشان می‌دهند، ایران در میان شرکای تجاری کلیدی اغلب کشورهای همسایه قرار ندارد؛ به دیگر سخن ایران بازار صادراتی و وارداتی مهمی برای اغلب همسایگان محسوب نمی‌شود. موقعیت ضعیف ایران در بازارهای همسایه، یکی دیگر از عواملی است که بر نگرش آن‌ها در قبال ایران تأثیر می‌گذارد».

خبرگزاری حکومتی ایسنا ۱۵بهمن نوشت: در صورتی که چین را به عنوان اصلی‌ترین شریک تجاری ایران از بررسی‌ها کنار بگذاریم، بخش مهمی از کل تجارت ایران با کشورهای منطقه و همسایه شکل گرفته است. در میان ۱۰شریک اصلی تجاری، جز آلمان و سوییس که تنها در واردات برخی کالاها به ایران نقش دارند، دیگر کشورها از همسایگان تشکیل شده که در کنار اثرات مثبت، می‌تواند تبعات منفی مخصوص به خود را نیز داشته باشد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/de491068-8569-4f9b-a074-98122fdc2954"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات