728 x 90

باب بلکمن به وزیر مشاور در امور خارجی انگلستان: با من موافق هستید باید به فکر بستن سفارت خود در ایران باشیم؟

باب بلکمن
باب بلکمن

سایت مجلس عوام انگلستان روز سه‌شنبه ۳آبان خبری مربوط به سؤال فوری نمایندگان پارلمان از وزارت‌خارجه انگلستان در مورد بحران کنونی در ایران را منعکس کرد.

گیلیان کیگان، وزیر مشاور در وزارت‌خارجه انگلستان: ما همه از شجاعت مردم ایران از زمان کشته شدن مهسا امینی بیش از پنج هفته پیش شگفت‌زده شدیم. مردم ایران به خیابان‌ها آمدند تا نظراتشان را با اطمینان ابراز کنند که سرکوب حقوق آنها توسط رژیم ایران باید خاتمه یابد. زنان به‌دلیل پوششی که دارند یا رفتاری که انظار عمومی دارند، نباید با بازداشت و دستگیری مواجه شوند. استفاده رژیم ایران از مهمات جنگی و سلاحهای ساچمه‌ای علیه معترضان وحشیانه است. گزارشاتی وجود داشته است که حداقل ۲۳کودک کشته شده‌اند. و سازمانهای غیردولتی گزارش می‌کنند که بیش از ۲۰۰نفر کشته شده‌اند.

وی در ادامه افزود: دستگیریهای گسترده معترضان و محدودیت بر دسترسی اینترنت متأسفانه روش جاری این رژیمهای سرکوبگر است که بی‌توجهی آشکار به حقوق‌بشر است. این موارد اقدامات دولتی مشروعی نیست که به خواسته‌های مشروع مردم خود برای احترام بیشتر به حقوق آنها گوش می‌دهد. اصلاً تعجب برانگیز نیست که مردم ایران صبرشان لبریز شده‌اند. آنها شاهد افزایش چشمگیر حکم اعدام، حمله مستمر به حقوق زنان، تشدید اذیت و آزار بهائیان و سرکوب بیشتر علیه آزادی بیان و نظر در اینترنت بودند. انگلستان با قاطعیت به پاسخ بین‌المللی پیوسته است تا ایران را به‌خاطر نقض حقوق‌بشر آن مورد حسابرسی قرار دهد. وزیر خارجه، ارشدترین مقام سفارت رژیم ایران در انگلستان را در روز دوشنبه سوم اکتبر احضار کرد تا نگرانیهای ما نسبت به رفتار با معترضان را ابراز کند. در تاریخ ۱۰اکتبر انگلستان تحریم‌هایی علیه به‌اصطلاح گشت ارشاد و هفت فرد مسئول نقض جدی حقوق‌بشر در ایران اعمال کرد.

وزیر مشاور اضافه کرد: انگلستان موضوع ایران را به‌طور مستمر در شورای حقوق‌بشر و در سایر مجامع چند جانبه مطرح کرد. در تاریخ ۱۳اکتبر انگلستان بیانیه مشترکی با شرکای اروپایی صادر کرد و کشته شدن مهسا امینی را محکوم کرد و از ایران خواست خشونت را متوقف کند و به نگرانی‌های مردم کشورش گوش فرا دهد... . .

وی افزود: ما به کار با شرکای بین‌المللی‌مان ادامه می‌دهیم تا همه گزینه‌ها برای برخورد با نقض حقوق‌بشر توسط ایران را بررسی کنیم. ما از طریق تحریم‌های انگلستان و مواضع قاطع به همراه شرکای بین‌المللی‌مان پیام روشنی فرستادیم: مقامات ایران به‌خاطر سرکوب زنان و دختران و خشونت شوکه‌کننده‌ای که به مردم تحمیل کرده‌اند، مورد حسابرسی قرار خواهند گرفت.

 

باب بلکمن عضو مجلس عوام انگلستان: می‌خواهم از وزیر مشاور در امور خارجی به‌خاطر نامه دیروزش که به من اطلاع داد که توسط رژیم ایران تحریم شده‌ام تشکر کنم. اکنون پس از قتل وحشیانه مهسا امینی توسط گشت ارشاد، خیزش سراسری در ایران به راه افتاده است. برخلاف آنچه وزیر ابراز کرده است، شورای ملی مقاومت ایران گفته است که طی تظاهرات سراسری در ۳۹روز گذشته، بیش از چهارصد معترض عمدتاً زن به‌قتل رسیده و بیش از بیست هزار نفر دستگیر شده‌اند.

پس آیا دوست بزرگوارم (منظور وزیر است) با من موافق است که ما باید شدیدترین محکومیت را برای این کشتارها صادر کنیم و برای این کار آیا درست نیست که سفیر خود را از تهران فرا بخوانیم و حتی به فکر بستن سفارت خود در ایران باشیم تا به ایران نشان دهیم که این اقدامات غیرقابل قبول است. آیا شما هم‌چنین با من موافق هستید که ما باید حق دفاع از خود و مقاومت مردم ایران را در مواجهه با این سرکوب مرگبار که به‌ویژه زنان و حقوق آنها برای ایجاد یک جمهوری دمکراتیک را هدف قرار می‌دهد، به‌رسمیت بشناسیم؟

و متوجه تحریم‌هایی شده‌ام که توسط دولت ما علیه افراد خاصی در ایران صادر شده است، اما آیا او با من موافق نیست که اکنون زمان کاملاً اشتباهی برای تمدید توافق‌نامه‌های برجام و دادن توانایی به ایران برای ایجاد سلاح هسته‌یی است؟ آیا او هم‌چنین با من موافق است که اکنون وقت آن رسیده است که سپاه پاسداران رژیم ایران را برای قربانی کردن داراییهای او در انگلستان در دستور کار قرار دهیم؟

 

بامبوس چارالامبوس: در شش هفته گذشته، ایران شاهد تظاهرات گسترده پس از کشته شدن مهسا امینی به دست گشت ارشاد وحشی به‌دلیل نقض قوانین حجاب بوده است. ایرانیان بسیار زیادی شجاعانه گفته‌اند که دیگر این را نمی‌پذیرند. دختران و زنان جان خود را برای رهبری جنبش‌های توده‌یی به خطر می‌اندازند که چیزی بیش از حقوق اولیه بشر و آزادی‌های مدنی را نمی‌خواهد.

وی در ادامه افزود: با وجود سرکوب شدید دولتی، صدها هزار ایرانی به تظاهرات پیوسته‌اند. بیش از ۱۲۵۰۰نفر دستگیر شده‌اند و متأسفانه بیش از ۲۵۰نفر به دست نیروهای امنیتی جان خود را از دست داده‌اند. انگلستان باید از همه کسانی که از آزادیهای اساسی دفاع می‌کنند حمایت کند. آزادی عقیده و مذهب و آزادی زندگی کردن به شیوه دلخواه خود. رژیم ایران در تلاش برای سرکوب این اعتراضات اطلاعات را محدود می‌کند. دسترسی به اینترنت به‌طور نوبه‌ای در این کشور مسدود شده است، به این معنی که جزئیات نقض حقوق‌بشر نمی‌تواند به اشتراک گذاشته شود و معترضان نمی‌توانند سازماندهی کنند. جریان آزاد اطلاعات یک بخش جدایی ناپذیر برای موفقیت هر جنبش سیاسی ضروری است. انگلستان می‌تواند و باید نقشی قوی در حمایت از مطبوعات مستقل در ایران ایفا کند. گزارشگران بدون مرز، ایران را یکی از بدترین کشورهای جهان برای آزادی مطبوعات اعلام کرده است. روزنامه‌نگاران به‌طور معمول با آزار، بازداشت و تهدید خانواده‌های خود مواجه می‌شوند. و بنابراین از وزیر می‌پرسم که دولت انگلستان برای تشویق آزادی مطبوعات در ایران چه می‌کند و انگلستان چه فشاری بر ایران برای حمایت از حقوق پایه‌یی بشر و آزادی بیان وارد می‌کند؟ انگلستان می‌تواند و باید باعث شود شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد فوراً یک سازمان بین‌المللی و تحقیقاتی، و یک مکانیسم پاسخگویی برای جمع‌آوری ادغام، حفظ و تجزیه و تحلیل شواهد جدی‌ترین جنایات در ایران تحت قوانین بین‌المللی ایجاد کند. بنابراین وزیر می‌تواند به من اطمینان دهد که انگلستان این کار را انجام خواهد داد؟

 

یکی از نمایندگان پارلمان انگلستان در این جلسه گفت: قتل و سرکوب داخلی، حمایت از تروریسم در خارج کشور، فروش پهپادهای مرگبار که غیرنظامیان را می‌کشد به ارتش روسیه. فهرست جنایتهای رژیم ایران بسیار طولانی است. و وقتی به تک به تک این فعالیت‌ها نگاه می‌کنید، بارها و بارها نقش سپاه پاسداران برجسته می‌شود. من انتظار ندارم که خانم وزیر در مورد تحریم‌های مشخص اظهارنظر کند ولی آیا شما می‌توانید حداقل به این مجلس تعهد بدهید که پیام قوی این مکان را به وزیر خارجه و همکارانتان در وزارت‌خارجه منتقل کنید که این دیدگاه قوی این مجلس است که سپاه پاسداران در تمامیت‌اش باید به‌عنوان یک سازمان تروریستی لیست‌گذاری شود.

 

خانم گیلیان کیگان، وزیر مشاور در وزارت‌خارجه انگلستان: از شما تشکر می‌کنم و هم‌چنین به وی تبریک می‌گویم یکی از هفت فردی است که [رژیم ایران] آنها را تحریم کرده است به‌دلیل این‌که بارها و بارها نگرانی‌ها را مطرح کرده‌اید. ما با صراحت نگرانی هایمان را در مورد فعالیت‌های مستمر بی‌ثبات کننده سپاه پاسداران در سراسر منطقه ابراز کردیم. انگلستان طیفی از تحریم‌ها را برای مهار فعالیت‌های بی‌ثبات کننده سپاه پاسداران حفظ می‌کند. فهرست سازمانهای لیست‌گذاری شده مستمر مورد بررسی قرار می‌گیرد و من پیام شما را به وزارت‌خارجه منتقل می‌کنم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/beb64cfa-066f-45de-b58a-cbcd0df3d5a6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات