728 x 90

ایی یو رپورتر: پیشینه رئیسی با سابقه جنایات، اعدامها و قتل‌عام در هم تنیده است

رئیسی جلاد
رئیسی جلاد

آیا اتحادیه اروپا ارزشهای حقوق‌بشر و دموکراسی خودش را فدای مذاکره با دولت جدید در ایران می‌کند؟

وبسایت ایی یو رپورتر روز ۲۱مرداد در مطلبی درباره آمدن رئیسی جلاد به‌عنوان رئیس‌جمهور رژیم آخوندی و آینده مذاکرات اتمی نوشت: توهم اعتدال در رژیم ایران از بین رفته است. در حال حاضر رئیسی رئیس‌جمهور است و چالشهای جدیدی که باید بین ایران و جامعه بین‌المللی حل و فصل شوند، اضافه شده است. قبل از انتصاب رئیسی توافق هسته‌یی، برنامه موشکهای بالستیک، بی‌ثبات سازی منطقه و تروریسم موضوعات بزرگی برای ایالات متحده و اتحادیه اروپا بود، که هنوز در حال تلاش برای مذاکره درباره آنها با رژیم ایران هستند. به‌هرحال آخوندها حاضر به بحث در مورد چیزی بیشتر از توافق هسته‌یی نیستند.

در بخشهای دیگری از مطلب ایی یو ریپورتر آمده است:

سابقه حقوق بشر

پیشینه رئیسی با سابقه جنایات، اعدامها و قتل‌عام درهم تنیده است. وی در سن ۱۹ سالگی به دستگاه قضایی رژیم ایران پیوست. وی پس از انقلاب ضدسلطنتی در سال۱۹۷۹ هنگامی که دادگاههای انقلاب در اعدام مقامات رژیم سابق و اعدام مخالفان ایرانی مشارکت داشتند، به‌عنوان دادستان در استانهای مختلف ایران کار کرد.

عفو بین‌الملل و سایر سازمانهای حقوق‌بشری نقش او به‌عنوان عضو کمیسیون مرگ در کشتار ۱۹۸۸ را افشاء کرده‌اند. در جریان این کشتار ۳۰هزار زندانی سیاسی عمدتاً وابسته به مجاهدین خلق، جنبش اپوزیسیون ایران، در دادگاههای فراقضایی اعدام شدند...

واکنش‌های سازمان حقوق بشر

انتصاب رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور یک سیلی به‌صورت مدافعان حقوق‌بشر بود. سازمان عفو بین‌الملل بلافاصله پس از اعلام پیروزی رئیسی، با انتشار بیانیه‌یی سازمان ملل متحد را فراخواند تا کمیته‌های تحقیق، درباره جنایات رئیسی علیه بشریت را تشکیل دهد.

در روز مراسم تحلیف (آخوند رئیسی) عفو بین‌الملل در توئیتی نوشت: با ما همراه شوید تا از رهبران جهان از جمله انریکو مورا (از رهبران) اتحادیه اروپا بخواهیم تا علیه مصونیت برای جنایات علیه بشریت مربوط به قتل‌عام سال۱۹۸۸ صحبت کنند و از سازمان ملل متحد بخواهند تا یک مکانیسم تحقیق و پاسخگویی برای جلوگیری از خون‌ریزی بیشتر و برقراری عدالت برای قربانیان، ایجاد کند.

اگر چه رژیم ایران ادعا می‌کند که برخی از رهبران کشورهای اتحادیه اروپا، پیامهای خودشان را به رئیس‌جمهور جدید در ایران ارسال کرده‌اند، اما هیچ‌یک به‌طور رسمی این خبر را تأیید نکرده است.

از سوی دیگر شورای ملی مقاومت ایران، کتابی را همزمان با مراسم تحلیف رئیسی با عنوان ایران؛ فراخوان برای عدالت، منتشر کرد که جنایات رئیس‌جمهور فعلی در تهران را مستند کرده است. علاوه بر این تظاهرات ایرانیان ایرانی در ۱۳شهر اروپا که خواهان محاکمه رئیسی به‌دلیل جنایت علیه بشریت بودند و نمایشگاههایی به یاد شهدای قتل‌عام سال۱۹۸۸ قلب مردم سراسر جهان را به درد آورد.

در پایان همان‌گونه که خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت اظهار داشت: رئیسی برای جامعه بین‌المللی یک آزمایش تاریخی است. آیا آنها با این رژیم جنایتکار تعامل خواهند کرد یا در کنار مردم ایران خواهند بود؟

مردم ایران به‌وضوح رئیسی را رد کرده و او را جلاد سال۱۹۸۸ توصیف کرده‌اند. با گسترش اعتراضات در سراسر ایران، اتحادیه اروپا و ایالات متحده نباید همه ارزشهای اتحادیه اروپا در زمینه حقوق‌بشر و دموکراسی را در جلوی رئیسی که دارای پیشینه وحشتناک حقوق‌بشر در نظر ایرانیان و مقاومت آنها است را قربانی کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/80463d79-797d-4fb3-846a-a120cf4a49f7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات