728 x 90

ایوان ساشا شیهان: دموکراسی پاسخ ایران است نه بازگشت به شاه

ایوان ساشاشیهان
ایوان ساشاشیهان

مقاله پروفسور ایوان ساشا شیهان

در نشریه استارز اند استرایپس متعلق به پنتاگون

دموکراسی پاسخ ایران است نه بازگشت به سلطنت

 

طرح ده ماده‌یی مریم رجوی از حمایت گسترده‌یی

از سیاستمداران برجسته در هر دو سوی اقیانوس اطلس

از جمله اکثریت دو حزبی مجلس نمایندگان آمریکا برخوردار است

 

ساکنان تقریباً هر شهر و شهرکی در ایران

شعار "مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه رهبر" را سرداده‌اند

تا تصریح کنند که دیکتاتوری را به‌طور کلی رد می‌کنند

و فقط پیشرفت رو به جلو به سمت دموکراسی را برای کشور خود می‌پذیرند

 

نشریه استارز اند استرایپس متعلق به پنتاگون

پرفسور ایوان ساشا شیهان در مقاله‌یی که در نشریه استارز اند استرایپس Stars & Stripes متعلق به پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) منتشر شده است، می‌نویسد: رژیم مذهبی حاکم بر ایران از زمان استقرار حکومت توسط خمینی در ۴۴سال پیش، چالش مهمی در برابر سیاست‌گذاران غربی بوده است. اما عزم سازش ناپذیر مردم ایران برای آزادیهای مدنی و سیاسی ممکن است سرانجام نتیجه دهد. اگر‌چه آخرین دور اعتراضات ضدحکومتی در ایران با قتل مهسا امینی آغاز شد. اما به‌سرعت فراگسترده شد و به شورش سراسری برای حذف کامل رژیم آخوندی تبدیل گشت.

به گفته سازمان مجاهدین خلق ایران بیش از ۷۵۰نفر طی هفت ماه گذشته در آخرین سرکوب‌های رژیم کشته و ۳۰هزار نفر دیگر دستگیر شده‌اند.

در حالی که آخوندها و سیستم دروغ‌پردازی آنها تلاش می‌کنند تصویری از عادی بودن شرایط ارائه دهد، خشم و شورش در بین مردم ایران ادامه دارد. وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور طی شش ماه گذشته بدتر شده و نشانه‌ها حاکی از آن است که هر لحظه ممکن است قیام دوباره ظهور کنند. جامعه بین‌المللی نمی‌تواند در درک احساسات سیاسی که تشنگی مردم ایران برای تغییر رژیم را نشان می‌دهد، کوتاهی کند...

انقلاب ضدسلطنتی ۵۷ یک شورش مردمی واقعی با انگیزه سال‌ها خشم انباشته از فساد و ستم‌شاهی بود. اکثر کسانی که در آن زمان زنده بودند - از جمله بسیاری از کسانی که در سرنگونی شاه شرکت داشتند - نمی‌توانستند پیش‌بینی کنند که برکناری شاه منجر به نزدیک به نیم قرن حکومت استبداد مذهبی آخوندها که خود مورد نفرت بیشترند، خواهد شد.

حکومت تجملاتی و وحشیانه شاه هنوز فراموش نشده است. او ثروت خانواده پهلوی را با «صرفاً دزدی» از اموال کشور و مردم به‌دست آورد. بخش اعظم این ثروت زمان سرنگونی شاه به خارج از کشور منتقل شد، و باید پرسید مگر امروز از این ثروت برای تأمین هزینه سفرهای پسرش و حمایت از احیای سطلنت خانواده‌اش استفاده نمی‌شود؟ رضا پهلوی هیچ تمایلی برای دست برداشتن از منافع ناجوری به دست آورده یا پاسخگویی شفاف به میزان تخلفات مالی پدرش نشان نداده است. او هرگز به هیچ‌یک از جنایات مرتکب شده پلیس مخفی بدنام شاه، ساواک اعتراف نکرده، چه رسد به این‌که خود را به‌عنوان یک مدعی مشروع برای رهبری کشور پس از انقلاب بعدی معرفی کند؟!. دفاع مستمر او از این خطاها و دیدگاه واپسگرایانه‌اش به‌شدت با اهداف دموکراتیک مورد حمایت اپوزیسیون اصلی، که چهار دهه است با رژیم می‌جنگند، در تضاد است.

 

مریم رجوی، رئیس‌جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران که یک خواهرش توسط رژیم شاه و خواهر دیگرش در حکومت آخوندها اعدام شد، طرحی ۱۰ ماده‌ای برای آینده ایران ارائه کرده است. طرح او از انتخابات آزاد و منصفانه، جدایی دین از دولت، و حقوق زنان و اقلیتها حمایت می‌کند. و قبلاً توسط طیف متنوعی از سیاستمداران برجسته غربی در هر دو سوی اقیانوس اطلس، از جمله اکثریت دو حزبی مجلس نمایندگان آمریکا در ماه مارس، تأیید شده است.

همان‌طور که در کلیپ‌های رسانه‌های اجتماعی و گزارشهای شاهدان عینی دیده می‌شود، ساکنان تقریباً هر شهر و شهرکی در ایران شعار "مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه رهبر" را سرداده‌اند تا تصریح کنند که دیکتاتوری را به‌طور کلی رد می‌کنند و فقط پیشرفت رو به جلو به سمت دموکراسی را برای کشور خود می‌پذیرند.

در میان بحثهای ضروری درباره آینده ایران، سیاست گذاران و روزنامه‌نگاران باید تصمیم بگیرند که صدای چه کسانی را تقویت کنند و صدای چه کسانی را نادیده بگیرند. ایرانیانی که برای آزادی می‌جنگند، قبلاً این انتخاب را کرده‌اند و روشن کرده‌اند که آرزوی دموکراسی دارند، نه بازگشت به شاه.

(نشریه استارز اند استرایپس وزارت دفاع آمریکا: ۷اردیبهشت)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/080d6543-c12f-4afd-b0bd-bb65a7366b6f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات