728 x 90

ایران شتر خود را در عراق مهار کند

تسخیر قصر ریاست جمهوری در منطقه سبز بغداد توسط حامیان صدر
تسخیر قصر ریاست جمهوری در منطقه سبز بغداد توسط حامیان صدر

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس (۹شهریور) از بغداد: «نیروهای شبه‌نظامی عراق که در درگیری شدید با حامیان روحانی قدرتمند شیعه کشته شدند، روز چهارشنبه در حالیکه رئیس پارلمان عراق اعلام سه روز عزای عمومی کرد، به خاک سپرده شدند... .

با این حال، خطر درگیریهای بیشتر به‌دلیل حل نشدن رقابت سیاسی بین مقتدی صدر و رقبای مورد حمایت ایران در چارچوب هماهنگی وجود دارد. تنش بین دو جناح هنوز محسوس است و راهی برای خروج از خلأ سیاسی ۱۰ماهه عراق در دسترس به‌نظر نمی‌رسد.

هر دو جناح بر سر مکانیزم مناسب برای انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام، خواسته‌های اصلی الصدر، اختلاف‌نظر دارند. حزب او در انتخابات فدرال ۲۰۲۱ پیروز شد اما نتوانست به حد نصاب قانونگذاری برای رأی دادن در دولتی که رقبای حامی ایران را حذف می‌کرد، دست یابد.

نماینده صدر که نامش در توئیتر محمد صالح عراقی است، از ایران خواست که "شتر خود را در عراق مهار کند" - اشاره‌ای به چارچوب هماهنگی - در غیراین صورت با عواقب آن مواجه خواهد شد. زبان تند از جناح صدر غیرمعمول بوده و نشان‌دهنده این است که تنشها هنوز در حال جوشیدن است.

این بیانیه در پاسخ به درخواست قبلی چارچوب هماهنگی مبنی بر درخواست پارلمان برای تشکیل جلسه منتشر شد، اقدامی که حامیان صدر با هجوم به مجلس قانونگذاری در ماه ژوئیه از آن جلوگیری کردند.

مراسم تشییع جنازه چهار تن از نیروهای حشدالشعبی، چتر شبه‌نظامی مورد تأیید دولت که در میان آنها شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران قدرتمندترین هستند، در بغداد برگزار شد. رهبران کلیدی چارچوب در آن شرکت کردند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e9db868c-ed13-4823-a4fa-678ee986a05a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات