728 x 90

ایران در موقعیت دومین ذخایر گازی جهان، عملاً در بازار جهانی گاز حرفی برای گفتن ندارد!

عسلویه- پالایشگاه گاز
عسلویه- پالایشگاه گاز

روزنامه حکومتی مردم‌سالاری در مورد سفر آخوند رئیسی برای شرکت در مجمع کشورهای صادرکننده گاز در قطر را پیشاپیش پیش‌بینی کرد و تلویحاً با اذعان به وضعیت اقتصاد فروپاشیده نظام آخوندی نوشت: آیا سفر رئیس‌جمهور به قطر منجر به صدور مجدد گاز ایران خواهد شد (؟!)

مردم‌سالاری نوشت: ایران پس از روسیه دارای دومین ذخایر گازی جهان است و بزرگترین میدان گازی جهان، بین ایران و قطر مشترک است که در ایران به آن پارس جنوبی و در قطر به آن گنبد شمالی می‌گویند. البته با این تفاوت که بخش بیشتری از این میدان در مجاورت کشور قطر وجود دارد و قطریها هم زودتر از ایران برداشت گاز از این میدان را آغاز کردند. ایران علاوه بر پارس جنوبی، میادین گازی دیگری هم دارد که مجموع تولید ایران از این میادین نزدیک به نهصد میلیون متر‌مکعب در روز می‌رسد که موجب شده ایران پس از روسیه و آمریکا سومین تولیدکننده بزرگ گاز جهان باشد. اما از نظر مصرف هم ایران پس از روسیه، آمریکا و چین چهارمین مصرف‌کننده گاز جهان است که همین موجب شده ایران با وجود ذخایر غنی گاز، در بین ده کشور اول صادرکننده گاز جهان هم جایگاهی نداشته باشد. ایران تنها به عراق و ترکیه گاز صادر می‌کند که آن هم در فصول سرد سال و افزایش مصرف داخلی دچار چالش می‌شود. بنابراین، ایران در شرایطی در بالاترین سطح در مجمع کشورهای صادر کننده گاز حضور خواهد یافت که عملاً در بازار جهانی گاز حرفی برای گفتن ندارد! (روزنامه حکومتی مردم‌سالاری ۲ اسفند).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a6fc2e76-5744-4177-a633-8d7ede7ad02c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات