728 x 90

اکونومیست: چگونه «برادران قاچاقچی» کالاهای مورد نظرشان را وارد کشور می‌کنند

تصویری از اکونومیست - وارد کردن کالاهای قاچاق توسط سپاه پاسداران
تصویری از اکونومیست - وارد کردن کالاهای قاچاق توسط سپاه پاسداران

چگونه ایرانیهای دارای ارتباطات خوب کالاهای مورد نظرشان را وارد کشور می‌کنند. هنوز، پیانوهای ممنوعه راه خودشان را [برای ورود به کشور] پیدا می‌کنند.

اکونومیست روز ۲۹تیرماه در مطلبی «با عنوان «کالای قاچاق عجیب و غریب ایران» درباره واردات میلیونها دلار اقلام ممنوعه توسط سپاه پاسداران به‌عنوان کالای قاچاق نوشت:

حسن فردی است که بعید است قاچاقچی باشد. او برای شغل قدیمی خود به‌عنوان مشاور روابط عمومی بین‌المللی مناسب‌تر است. اکنون او یکی از بسیاری اپراتورهای در سایه است که کالای قاچاق به ایران می‌فرستد. برخی از کالاها به ارزش ۲۰ تا ۲۵میلیارد دلار سالانه از مرزبانان ایران را دور می‌زنند. تخصص خاص او پیانو است.

از آنجایی که در سال۲۰۲۱ گمرک ایران واردات آلات موسیقی را ممنوع کرد، پیانوهای ایستاده‌ای که حسن (نام واقعی او نیست)، با قیمت کمتر از ۹۰۰دلار در شرق خریداری می‌کند، [قیمت هر کدام] در تهران، پایتخت ایران، ۶۰۰۰دلار می‌شود. آلات موسیقی، احتمالاً به دلایل مذهبی، غیرقانونی هستند. یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کسانی که می‌خواهند پیانو بنوازند، باید از ایران بروند.

این ممنوعیت هم‌چنین بخشی از یک استراتژی برای جلوگیری از واردات اقلامی است که به‌طور رسمی غیرضروری تلقی می‌شوند، تا با بحران تراز پرداخت ها که توسط تحریم‌های غرب علیه ایران تقویت شده است، مقابله شود. عینک آفتابی‌خارجی، گوشیهای هوشمند فانتزی و انواع لباسهای مد روز نیز ممنوع است. این یک بازار غیرقانونی پر جنب و جوش برای بازرگانانی ایجاد کرده است که قبلاً از تمایل مقامات برای نادیده گرفتن فعالیت‌های آنها برای کمک به آنها برای دور زدن تحریم آمریکا سود می‌برند.

بر روی کاغذ، اداره گمرک یک برنامه مبارزه با قاچاق را اجرا می‌کند که به موجب آن سالانه میلیون‌ها دلار کالا توقیف می‌شود. با این حال، در همان زمان تخمین زده می‌شود که ۹۵درصد از کالاهای قاچاق وارد ایران می‌شوند، نه با وانتهایی که در نیمه‌شب از مرز عبور می‌کنند، بلکه زیر بینی مأموران گمرک، اغلب با تأیید ضمنی آنها. گستردگی فعالیت آن‌قدر زیاد است که برخی از سیاستمداران ابراز تأسف می‌کنند که قاچاق صدها هزار شغل را برای ایرانیان در صنایع داخلی از بین برده است.

پیانوهای حسن با کشتی‌های کانتینری بزرگ وارد می‌شوند. شرکت کشتیرانی برای هر گونه خسارت وارده در سفر کوتاه بین انباری در انبارهای امارات متحده عربی و بندر بندرعباس ایران، ضمانتهای بانکی برای او صادر می‌کند. این شرکت [با دادن رشوه] کف دست‌ها را در بندر چرب می‌کند [تا کالاهای قاچاق سر بخورند] و پیانوها به‌عنوان قطعاتی از آلات موسیقی و نه به‌عنوان یک واحد ثبت می‌شوند، بنابراین از ممنوعیت فرار می‌کنند. سپس آنها را سوار کامیون ها می‌کنند و به تهران می‌برند.

این‌که ۴۰ کانتینر پیانو غیرقانونی را می‌توان به‌طور مرتب در بزرگترین بندر ایران که پایگاه اصلی نیروی دریایی ایران است، تخلیه کرد، نشان می‌دهد که یکی از مقامات عالیرتبه دست‌اندرکار این موضوع است. سپاه پاسداران، بدنه حافظ رژیم، مدت‌هاست در شبکه‌های قاچاق دست داشته است. محمود احمدی‌نژاد زمانی که رئیس‌جمهور [جناح یکدست شده حاکمیت در این] کشور بود، یک بار سپاه را به‌عنوان برادران قاچاقچی ما متهم کرد و آن را به پول درآوردن از خزانه ملی متهم کرد.

قاچاق، و رشوه‌هایی که آن را حفظ می‌کند، راهی است که آنهایی که در تهران به آن آهنگ می‌گویند هم‌چنان به رونق خودشان ادامه می‌دهند، در حالی که ایرانی‌های معمولی تحت یک اقتصاد بیمار رنج می‌برند. تورم سالانه در آخرین آمارگیریها در ماه ژوئن به ۴۳درصد رسید، با این حال کسانی که با حاکمان رژیم در ارتباط هستند، هم‌چنان خودروهای اسپرت را به رخ می‌کشند و فرزندان خود را برای تحصیل خصوصی به خارج از کشور می‌فرستند.

این مقاله در بخش خاورمیانه و آفریقا در نسخه چاپی با عنوان «کالای قاچاق عجیب و غریب ایران» منتشر شده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2d19e98f-add7-49d0-98d4-d21d53460fac"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات