728 x 90

اولی هاینونن: از اهرم مکانیزم ماشه، علیه برنامه هسته‌یی ایران استفاده کنید

اولی هاینونن، معاون پیشین مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی
اولی هاینونن، معاون پیشین مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی

اولی هاینونن؛ معاون پیشین مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه ۲۰شهریور در توئیتی از سه کشور اروپایی آلمان؛ انگلستان و فرانسه خواست تا از اهرم مکانیزم ماشه بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ بر علیه برنامه هسته‌یی رژیم ایران استفاده کنند.
وی در توئیت خود خطاب به سه کشور اروپایی نوشت «سه کشور اروپایی بیدار شوید. شما جمعی یا به تنهایی حق اعمال تحریم‌های مکانیزم ماشه را بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ دارید. از این اهرم برای مذاکره در مورد یک توافق واقعاً معتبر و قابل راستی‌آزمایی برای کمک به ایران در اجرای کامل تعهدات ان.پی.تی آن استفاده کنید».
خاطرنشان می‌شود که روز شنبه ۱۹شهریور انگلستان، آلمان و فرانسه در بیانیه‌یی وضعیت فعلی گسترش برنامه اتمی رژیم را «فاقد توجیه غیرنظامی» خوانده و اعلام کردند به‌دلیل ناکام ماندن تهران در انعقاد توافق، با شریکانشان در مورد بهترین روش برای مقابله با تشدید تنش و تهدیدهای اتمی ایران مشورت خواهند کرد.
این سه کشور اروپایی اعلام کردند در بسته نهایی ارائه شده از سوی هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام، تغییراتی در متون قبلی ایجاد شده بوده که حداکثر میزان انعطاف‌پذیری طرف غربی بوده است.
در اطلاعیه منتشر شده از سوی انگلستان، آلمان و فرانسه، اعلام شد که با این حال، ایران ترجیح داده است «از این فرصت دیپلماتیک تعیین‌کننده استفاده نکند» و در عوض به توسعه برنامه اتمی خود، بسیار فراتر از آنچه بر اساس دلایل غیرنظامی قابل توجیه است، ادامه دهد.
آنها تأکید کردند طرفین در حال نزدیک‌تر شدن به توافق بوده‌اند اما رژیم ایران موضوعات پادمانی را بازگشایی کرده است.
به گفته این سه کشور اروپایی، زمانی که توافق در دسترس بود، رژیم ایران بار دیگر موضوعات جداگانه‌ای را در رابطه با تعهدات قانونی الزام‌آور خود تحت معاهده منع گسترش سلاحهای هسته‌یی (ان.پی.تی) و هم‌چنین توافق‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مطرح کرد.
در این بیانیه تأکید شد که این خواسته اخیر با تعهدات قانونی تهران همخوانی ندارد و چشم‌انداز احیای برجام را به خطر می‌اندازد. .

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f96625a1-262d-43ed-94fb-7ef183d6ee9c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات