728 x 90

اوکراین در جنگ/ صدراعظم آلمان: امروز حمایت از اوکراین، مسأله امنیت کشور ما و دیگر متحدانمان است

اوکراین در جنگ
اوکراین در جنگ

سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه ۱۸اردیبهشت با انتشار ویدئویی اعلام کرد ارتش روسیه نوزده محل استقرار نیرویی و تسلیحاتی به‌علاوه شش انبار مهمات اوکراین را هدف قرار داده است. خبرگزاری تاس که این خبر را منتشر کرد به‌نقل از سخنگوی نظامی روسیه نوشت: جنگنده‌های روسیه با شلیک موشکهای هوا به زمین با دقت بالا موفق شدند یک پل گذرگاهی نیروهای اوکراین را در منطق چوگویف و شش انبار اسلحه در نزدیکی کراسنایاگورا و هم‌چنین در استانهای دونتسک و لوهانسک را هدف قرار دهند (خبرگزاری تاس ۱۸اردیبهشت).

 

 

روز دوشنبه ۱۹اردیبهشت به‌مناسبت هفتاد و هفتمین سال پایان جنگ جهانی دوم و شکست نیروهای هیتلر، مراسم رژه نظامی با حضور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در میدان سرخ مسکو برگزار شد. در رژه امسال که رژه پیروزی نام داشت، یازده‌هزار نیروی پیاده و ۱۳۱مورد از ادوات و ابزار نظامی از انواع مختلف شرکت داشتند. خبرگزاری تاس به‌نقل از سخنگوی کرملین گفت نیروی هوایی روسیه امسال به‌خاطر نامساعد بودن وضعیت هوا در مراسم شرکت نداشت.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی خود در این مراسم، ضمن گرامی‌داشت قربانیان روسیه در جنگ جهانی دوم و قدردانی از همه نیروها و پرسنل نظامی شرکت‌کننده در جنگ کنونی در اوکراین گفت: «روسیه از غرب خواست تا وارد گفتگوی صادقانه شود، به‌دنبال راه‌حلهای معقول و مصالحه‌ای باشد که شامل منافع همه‌جانبه باشد. اما این تلاشها بیهوده بود. کشورهای ناتو نمی‌خواستند صدای ما را بشنوند». وی هم‌چنین گفت: «روسیه پیشگیرانه تجاوز آنها را دفع کرد. این یک تصمیم اجباری، به موقع و تنها تصمیم درست بود. تصمیم یک کشور مستقل، قدرتمند...».

رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به کشته‌شدگان این کشور در جنگ در اوکراین گفت: «مرگ تک‌تک سربازان و افسران برای ما دردناک است، و فقدان آنها برای ما و خانواده‌های آنها مشکل است. اما ما متعهد می‌شویم که برای کمک به خانواده‌های داغدار هر کاری انجام دهیم (رویترز-خبرگزاری تاس ۱۹اردیبهشت)

 

روز دوشنبه، همزمان با برگزاری مراسم رژه پیروزی در مسکو، وزیر دفاع انگلستان به‌مناسبت سالگرد پیروزی در جنگ جهانی دوم در موزه ملی ارتش در لندن حضور یافت. وی در سخنرانی خود روسیه را به تکرار صحنه‌های جنگ در ۷۷سال پیش متهم کرد و بر حمایت از اوکراین تأکید کرد و گفت: «دولت بریتانیا تماماً در همبستگی با اوکراین می‌ایستد و از دفاع شجاعانه آنها از حاکمیت، تمامیت ارضی و حق ساده برای صلح و آینده‌ای مرفه حمایت می‌کند (رویترز-توئیتر بن والاس ۱۹اردیبهشت)

 

 

به گزارش رویترز روز یکشنبه رهبران هفت کشور صنعتی بزرگ جهان در اجلاسیه مشترکی که از طریق زوم با شرکت رئیس‌جمهور اوکراین برگزار شد، توافق کردند تحریم‌های اقتصادی روسیه را تقویت کرده و کمپین علیه نخبگان روسی را که از رئیس‌جمهور این کشور حمایت می‌کنند، افزایش دهند. سران جی ۷ در بیانیه‌یی که در پایان این نشست صادر کردند یکبار دیگر حمایت خود از اوکراین در جنگ با روسیه را اعلام کردند

در این بیانیه هم‌چنین ضمن تأکید بر ادامه ایزولاسیون اقتصادی روسیه گفته شده است: ما متعهد می‌شویم که وابستگی خود به انرژی روسیه را، از جمله با حذف تدریجی یا ممنوعیت واردات نفت روسیه، از بین ببریم (رویترز-کاخ‌سفید ۱۸اردیبهشت).

 

 

روز یکشنبه ساعاتی پس از پایان اجلاس جی۷، اولاف شولتز صدراعظم آلمان در یک پیام ویدئویی سراسری به‌مناسبت پایان جنگ جهانی دوم، خطاب به مردم آلمان گفت:... برای اولین بار در تاریخ جمهوری فدرال المان، ما در مقیاس بالایی به یک منطقه جنگی تسلیحات فرستادیم.

امروز حمایت از اوکراین، مسأله امنیت کشور ما و دیگر متحدانمان است. من امروز نمی‌توانم به شما بگویم کی و چگونه جنگ روسیه علیه اوکراین به پایان خواهد رسید. اما آنچه که روشن است این است که هیچ صلح دیکته شده ای از جانب روسیه وجود نخواهد داشت. این نه برای اوکراین و نه برای ما قابل‌قبول نخواهد بود (رویترز ۱۸اردیبهشت).

 

 

روز یکشنبه جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، در یک سفر اعلام نشده وارد اوکراین شد. وی پس از بازدید از شهر ویران شده ایرپین  در اطراف کی‌یف، با زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین ملاقات کرد. جاستین ترودو در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با زلنسکی گفت: امروز، من کمکهای نظامی بیشتری، از جمله دوربینهای پهپاد، تصاویر ماهواره‌ای، سلاحهای سبک، مهمات و بودجه برای عملیات مین زدایی را اعلام می‌کنم». ترودو هم‌چنین ضمن اعلام تحریم‌های جدید علیه نهادها و مقامات و شخصیت های نزدیک به دولت روسیه اعلام کرد سفارت این کشور مجدداً کار خود را در کی‌یف از سر خواهد گرفت.

زلنسکی در این دیدار ضمن خوشامدگویی به ترودو او را از نیازهای تسلیحاتی و نظامی اوکراین آگاه کرد. رهبران دو کشور هم‌چنین پیرامون همکاریهای آینده برای بازسازی اوکراین پس از خاتمه جنگ به توافق رسیدند (رویترز ۱۸اردیبهشت).

 

 

اورسولا فوندر لـِیِن رئیس کمیسیون اروپا روز یکشنبه پس از پایان اجلاس جی۷ در یک پیام توئیتری نوشت: امروز ما در اجلاس G۷ با رئیس‌جمهور زلنسکی در مورد چگونگی تقویت حمایت خود از اوکراین در مواجهه با تهاجم روسیه گفتگو کردیم. از کمکهای مالی بیشتر گرفته تا حفظ اقتصاد اوکراین و اقدامات برای کمک به صادرات این کشور، به‌ویژه کالاهای کشاورزی. کمیسیون اروپا در کنار اوکراین می‌ایستد.

 

روز یکشنبه ۱۸اردیبهشت سفیر آمریکا به همراه هیأت دیپلماتیک این کشور به‌منظور بازگشایی سفارت آمریکا به کی‌یف بازگشتند. سفیر آمریکا در اوکراین گفت سفارت آمریکا به‌زودی رسماً کار خود را در کی‌یف آغاز خواهد کرد (رویترز ۱۷اردیبهشت).

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/887f97bf-21b8-4dc6-af22-c4b88ad52960"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات