728 x 90

اوکراین در جنگ- سربازان واحدهای روسی از ضعف روحیه رنج می‌برند

موشک انداز ارتش اوکراین در حال شلیک
موشک انداز ارتش اوکراین در حال شلیک

مدیریت اطلاعات مرکز وزارت دفاع اوکراین روز جمعه اعلام کرد نیروهای عملیات ویژه ارتش این کشور موفق شدند کنترل شهرک استراتژیک روسکا لوزووا در نزدیکی خارکیف را به‌دست بگیرند. بدینوسیله ساکنان خارکیف از گلوله‌باران بیشتر توپخانه روسیه که عمدتاً از سمت شمال و از همین منطقه صورت می‌گرفت، از این پس در امان خواهند بود. در این عملیات نیروهای اوکراین هم‌چنین ششصد تن از ساکنان این شهرک را که به‌عنوان سپر انسانی نگه‌داشته شده بودند، به مکان امنی منتقل کردند.

 

 

روز شنبه ۱۰ اردیبهشت و در شصت و ششمین روز جنگ اوکراین و روسیه، ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین در گزارش روزانه خود اعلام کرد، درگیریها در جبهه‌های شرقی به‌شدت ادامه دارد. در بیست و چهار ساعت گذشته نیروهای اشغالگر تلاش کردند با پشتیبانی هوایی و هم‌چنین آتش توپخانه پیشروی کنند، اما تاکنون موفقیت جدی به‌دست نیاورده‌اند. این اقدامات در محور خارکیف و ایزیوم شدت بیشتری داشت، اما پیشروی پیاده دشمن با مقاومت نیروهای مسلح اوکراین روبه‌رو و متوقف شد. در جبهه‌های جنوبی نیز تحرک جدیدی مشاهده نشده است.

طی درگیریهای بیست و چهار ساعت گذشته یک هواپیمای روسیه و ۹ پهپاد جنگی از نوع «ئیگل-۱۰» ۰ توسط دفاع ضدهوایی اوکراین سرنگون شد. در محور دونتسک و لوهانسک نیز چهارده تهاجم خنثی و دفع شد که طی آن یازده تانک، هفت سامانه توپخانه، ۲۸ واحد تجهیزات زرهی و چهارده خودروی روسی توسط نیروهای اوکراین منهدم شدند.

 

 

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا روز جمعه در آخرین ارزیابی خود از تحولات جنگ اوکراین از جمله گفت: روسیه هم‌چنان ماریوپل را با بمبهای غیرمتعارف و غیرهدایت‌شونده می‌کوبد. این خود نشان می‌دهد آنها در استفاده از بمبهای هدایت‌شونده دچار مشکلات یا کمبودهایی هستند. روسیه مجدداً موشک‌باران کی‌یف و شهرهایی هم‌چون اودسا و یا مناطق غربی اوکراین را از سر گرفته. اگر چه نمی‌توان به‌طور دقیق گفت آنها چه هدف مشخصی در سر دارند، اما به‌نظر ما آنها تلاش دارند توان بازسازی لجستیک و نظامی اوکراینی‌ها را کاهش دهند.

این مقام وزارت دفاع آمریکا هم‌چنین گفت: در حال حاضر روسها چند روز از زمانبندی که برای پیشرفتهای خود در نظر گرفته بودند عقب هستند. آنها می‌خواستند با محاصره کامل نیروهای اوکراینی در شرق پیشرفت کرده و شمال را به جنوب وصل کنند. اما باید گفت به هیچ‌وجه به انجام چنین اتصالی نزدیک نیستند زیرا با مقاومت شدید نیروهای اوکراین روبه‌رو شده‌اند. به عبارت دیگر باید گفت عامل عقب‌ماندگی روسها از برنامه مورد نظرشان، مقاومت نیروهای اوکراینی است.

 

روز شنبه وزارت دفاع انگلستان در آخرین ارزیابیهای خود از جنگ اوکراین گفت: روسیه می‌خواهد با تمرکز جغرافیایی قدرت جنگی، کوتاه کردن خطوط تدارکات و ساده‌سازی فرماندهی و کنترل، مسائلی را که در تهاجمات قبلی با آنها روبه‌رو بود اصلاح کند. اما هنوز با چالشهای قابل توجهی مواجه است. این کشور مجبور به ادغام و استقرار مجدد واحدهایی است که از تهاجم ناکام قبلی به کی‌یف بازگشته‌اند. اما این واحدها از ضعف روحیه رنج می‌برند. به‌رغم پیشرفتهای محدود محلی، فقدان مهارت واحدها و عدم هماهنگی با پشتیبانی هوایی باعث شده ارتش روسیه نتواند به‌طور کامل از توده رزمی خود استفاده کند.

 

 

روز شنبه فاکس نیوز آمریکا گزارش داد بزرگترین مانور نظامی ناتو به‌زودی با شرکت هفت کشور به‌اجرا در میآید. بنا بر گزارش فاکس نیوز دهها هزار نیروی نظامی از آمریکا و کشورهای اروپایی عضو ناتو به‌زودی در مجموعه‌ای از رزمایش‌ها که انگلستان آنرا یکی از بزرگترین مانورهای مشترک از جنگ سرد تاکنون نامید شرکت خواهند کرد.

این رزمایش با استفاده از نیروی هوایی، تانک، توپخانه و نفربرهای زرهی در کشورهای فنلاند، لهستان و مقدونیه شمالی و در امتداد مرزهای استونی و لتونی اجرا خواهد شد. در این رزمایش ارتشهایی از ناتو و نیروهای اعزامی مشترک از کشورهای سوئد و فنلاند شرکت خواهند داشت.

 

بنا به گزارش سی.بی.اس، وزیر خارجه روسیه روز جمعه پیشنهاد ملل متحد برای ایجاد یک کریدور انسان‌دوستانه برای نجات جان غیرنظامیان و مجروحان شهر ماریوپل را رد کرد. وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران پیرامون پیشنهاد روز گذشته آنتونیو گوترز برای ایجاد کریدور انسان‌دوستانه در ماریوپل گفت: میدانم، میدانم، برای باز کردن کریدورهای بشردوستانه نیازی به کمک کسی نیست... ما از علاقه دبیرکل برای کمک قدردانی می‌کنیم. اما مکانیزم و سازوکار آنها برای نظارت بر نحوه اعلام کریدورها را توضیح داده‌ایم».

 

خانم کی‌یرا رودیک، نمایندهٔ پارلمان اوکراین طی مصاحبه‌یی با تلویزیون GCTN گفت: آژیرهای آماده‌باش همین الآن خاموش شدند. زندگی به روال خود برگشته و مردم دارند به اوکراین برمی‌گردند. اما وضعیت عادی نشده است. در کشور ما یک جنگ جریان دارد و ما همه بخشی از آن هستیم. مردم دارند از مناطق شرقی کشور فرار می‌کنند و ما به آنها اینجا در کی‌یف کمک می‌کنیم. ما متوقف نمی‌شویم و داریم برای شرایط بدتر آماده می‌شویم زیرا روسها دارند برمی‌گردند. ما هم‌چنین در حال پاکسازی هستیم. من همین امروز از کار در سردخانه برگشتم که آنجا به خانواده‌ها کمک می‌کردیم تا اجساد را شناسایی کنند. این یک کار رعب‌آور است اما یک نفر باید آنرا انجام بدهد. این کاری است که الآن انجام می‌دهیم.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f2039002-1a4e-4951-97f2-a34755e8b613"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات