728 x 90

اوکراین در جنگ، دفع ۹عملیات تهاجمی در مناطق دونتسک و لوهانسک

اوکراین در جنگ
اوکراین در جنگ

روز جمعه نهم اردیبهشت سخنگوی ستاد مشترکی نیروهای مسلح اوکراین در گزارش روزانه خود از تحولات جنگ اوکراین از جمله گفت: در بیست و چهار ساعت گذشته تحرکات چشمگیری از اشغالگران در جبهه‌های مختلف مشاهده نشد. در محور ایزیوم تلاش اصلی آنان بر شناسایی مواضع نیروهای اوکراین و هدف قرار دادن آنها با آتش توپخانه متمرکز بود. در محور دونتسک و تاویر نیز با آتش سنگین خمپاره و توپ در طول جبهه درگیریها، تلاش کردند مانع از تغییر آرایش نیروهای ما شوند. نیروهای روسیه هم‌چنان ماریوپل را در محاصره خود دارند و راههای مواصلاتی را به روی غیرنظامیان و جنگجویان اوکراینی مسدود کرده‌اند. نیروهای اوکراین در بیست و چهار ساعت گذشته با انجام مانورهای عملیاتی و تاکتیکی در مناطق دونتسک و لوهانسک ۹عملیات تهاجمی را دفع و خنثی کردند. طی این رشته عملیات شش تانک، یک سامانه توپخانه، دوازده واحد تجهیزات زرهی، یک خودرو و یک ضدهوایی نیروهای روسیه توسط واحدهای مسلح اوکراین منهدم شد. روز گذشته نیز دفاع ضدهوایی اوکراین موفق شد یک هواپیمای روسی، پنج موشک کروز و نه پهپاد جنگی را رهگیری و ساقط کند (سایت ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین ۹ اردیبهشت۱۴۰۱).

 

 

روز جمعه ۹اردیبهشت وزارت دفاع انگلستان در بیانیه روزانه خود گفت: نبرد دونباس هم‌چنان تمرکز استراتژیک ارتش روسیه را تشکیل می‌دهد تا با تسخیر آن بتوانند امنیت کنترل بر دونتسک و لوهانسک را تأمین کنند. جنگ در محور لیسیچانکس و سهورودونتسک به‌شدت ادامه دارد و نیروهای روسیه تلاش می‌کنند در جبهه جنوب از ایزیوم ب سمت اسلوویانسک پیشروی کنند. اما مقاومت سرسختانه اوکراینی‌ها این پیشروی را مسدود و محدود کرده و بهای سنگینی را بر نیروهای روسیه تحمیل کرده است (توئیتر وزارت دفاع بریتانیا ۹ اردیبهشت۱۴۰۱).

 

 

روز پنجشنبه یک مقام وزارت دفاع آمریکا در گزارشی از آخرین تحولات جنگ اوکراین گفت: نبردهای سخت در منطقه دونباس اوکراین با ۹۲گروه تاکتیکی گردان روسی که اکنون در این منطقه فعال هستند ادامه دارد. این مقام نظامی آمریکا ضمن اشاره به تشدید حملات موشکی روسیه بر ماریوپل و منطقه دونباس گفت «از ابتدای جنگ تاکنون می‌توان گفت ۱۹۰۰ موشک از انواع مختلف توسط روسیه به خاک اوکراین شلیک شده است». به‌گفته این منبع پیشرفت نیروهای روسیه بسیار کند و ناهموار است. علاوه بر این به‌دلیل مقاومت مؤثر نیروهای اوکراینی، روسها از آوردن خطوط تدارکاتی خود به نزدیک خطوط نبرد بیم دارند چرا که در تیرس توپهای دوربرد اوکراین قرار می‌گیرند و نمی‌خواهند زودتر از موعد مشخص با کمبود لجستیک و پشتیبانیهای رزمی مواجه شوند (وزارت دفاع آمریکا ۸ اردیبهشت۱۴۰۱).

 

روز پنجشنبه آنتونیو گوترز با زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در کی‌یف ملاقات کرد. گوترز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با زلنسکی گفت: «تهاجم روسیه نقض آشکار تمامیت ارضی اوکراین و منشور سازمان ملل است». وی خطاب به مردم اوکراین گفت تمرکز سازمان ملل بر یافتن راه‌حلهایی به‌منظور افزایش حمایت از مردم اوکراین و نجات جانها و کاهش رنجهای آنهاست تا بدینوسیله مسیر صلح هموار شود.

گوترز در ادامه بار دیگر خواهان پایان جنگ شد و گفت اگر چه تلاشها برای توقف جنگ به نتیجه نرسیده است، اما ما تسلیم نخواهیم شد و از تلاشهایمان دست بر نمیداریم. گوترز در سخنانش ضمن اشاره به شهر محاصره شده ماریوپل گفت: «ماریوپل یک بحران در بحران است. هزاران غیرنظامی به کمک برای نجات از آنجا نیاز دارند. وی ضمن اشاره به توافقش با رئیس‌جمهور روسیه مبنی بر ورود هیأت ملل متحد و صلیب‌سرخ برای ایجاد یک کوریدور انسانی در ماریوپل گفت: هم‌اکنون بحثهای فشرده‌ای برای پیشبرد این پیشنهاد وجود دارد تا آنرا به واقعیت تبدیل کنیم.

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین نیز در پاسخ به گوترز گفت: من نیز مانند بسیاری از بستگان افرادی که در کارخانه آزوفستال در ماریوپل گرفتار شده‌اند، اعتماد و باور دارم که دبیرکل و ما می‌توانیم به نتیجه موفقیت‌آمیزی دست پیدا کنیم (رویترز ۹ اردیبهشت۱۴۰۱).

 

 

زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در پیام ویدئویی پنجشنبه‌شب خود خطاب به مردم اوکراین که ساعاتی پس از ملاقاتش با آنتونیو گوترز منتشر شد، ضمن اشاره به موشک‌باران مجدد کی‌یف توسط روسیه گفت: «بلافاصله پس از گفتگوهای ما با گوترز پنج موشک به کی‌یف شلیک شد. این خود در مورد نگرش واقعی روسیه نسبت به نهادهای جهانی و تلاشهای آن برای تحقیر سازمان ملل و هر چیزی که این سازمان نمایندگی می‌کند، چیزهای زیادی می‌گوید و نیاز به یک پاسخ قوی جهانی دارد».

زلنسکی هم‌چنین ضمن قدردانی از مقاومت نیروهای مسلح اوکراین گفت «امروز ما موفق شدیم دشمن را در بسیار از تهاجماتش عقب برانیم و هم‌چنان مواضع خود را در دونباس و جاهای دیگر حفظ کنیم. ما تا بیرون راندن اشغالگران از خاک خود به جنگ ادامه می‌دهیم» (تلگرام زلنسکی ۸ اردیبهشت۱۴۰۱).

 

 

روز پنجشنبه دبیرکل ناتو برای اولین بار در اجلاس هفت گروه سیاسی پارلمان اروپا حضور یافت و با رهبران احزاب پارلمانی ملاقات کرد. در این دیدار، استالتنبرگ، دبیرکل ناتو ضمن ملاقات با خانم روبرتو متسولا، رئیس پارلمان اروپا، از حمایت قوی این پارلمان از اوکراین قدردانی کرد و بر اهمیت همکاری پارلمان اروپا و ناتو در شرایط حساس کنونی به‌منظور دفاع از امنیت اروپا تأکید نمود (سایت ناتو ۸ اردیبهشت۱۴۰۱).

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/28414f0a-0b4e-4bac-8a80-aa4c5f754488"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات