728 x 90

انگلیس، جرمی‌هانت و دومینیک راب، وزرای جدید خارجه و برگزیت

جرمی هانت - دومینیک راب
جرمی هانت - دومینیک راب

وزیر بهداشت سابق جایگزین وزیر امور خارجه شد

جرمی‌ هانت عصر دوشنبه ۱۸تیر ۹۷به‌عنوان وزیر امور خارجه جدید وارد ساختمان شماره ۱۰ داونینگ استریت یا کاخ نخست‌وزیری انگلستان شد.

پس از این‌که روز گذشته بوریس جانسون وزیرخارجه سابق دولت ترزا می در مخالفت با مقررات جدید برگزیت استعفا داد، هانت که به مدت ۶سال عهده‌دار وزارت بهداشت انگلستان بود و اخیراً موفق شد ۲۰میلیارد پوند بودجه برای ان.اچ.اس(بهداشت انگلستان) به تصویب برساند جایگزین وی شد. جرمی‌ هانت از بقایای کمپین رفراندوم بود. هانت بعداً گفت یک مرتد آرمان برگزیت بوده است.

پیشتر دفتر نخست‌وزیر بریتانیا با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرده بود استعفای بوریس جانسون پذیرفته شده است و جانشین وی به سرعت معرفی خواهد شد.

جرمی‌ هانت از حزب محافظه‌کار از سوی ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا به جای جانسون، منصوب شده است.

 

موضع رئیس شورای اروپا

دونالد توسک رئیس شورای اروپا، دونالد توسک در صفحه تویتر خود درباره استعفای بوریس جانسون، که یکی از طرفداران پروپاقرص برگزیت بود و در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ کمپین تبلیغاتی راه انداخته بود، نوشت: « سیاستمداران می‌آیند و می‌روند اما مشکلاتی که برای مردم به‌وجود آورده‌اند همواره باقی می‌ماند. تنها می‌خواهم افسوس فراوان خود را اعلام کنم چرا که نهایتاً برگزیت به اسم این دو نفر، بوریس جانسون و دیوید دیویس پایان نیافت».

ترزا می‌ در پی این استعفای وزیر خارجه انگلستان در جلسه ویژه پارلمان شرکت کرد و اعلام نمود به هر ترتیب سیاستهای انگلستان در ادامه مذاکرات برگزیت با کمیسیون اروپا تغییر پیدا خواهد کرد. خاطرنشان می‌شود، بوریس جانسون در هفته‌های اخیر بارها برخلاف سیاستهای برگزیتی دولت موضع گرفته بود.

 

دومینیک راب جایگزین دیوید دیویس

راب، از اعضای محافظه‌کار مجلس انگلیس، به‌عنوان وزیر جدید برگزیت انتخاب شد.

در پی استعفای دیوید دیویس، مشاور ارشد دولت انگلستان، در چارچوب مذاکرات درباره خروج این کشور از اتحادیه اروپا. دومینیک راب وارد کابینه ترزا می شد.

دیویس در استعفا نامه‌ خود به نخست‌وزیر انگلستان، علت را عقب‌نشینی ترزا می از مواضع قبلی خود در جریان مذاکرات با اتحادیه اروپا خوانده بود.

 

نتایج منتشر شده یک نظرسنجی نشان می‌دهد رضایت رای‌دهندگان بریتانیایی از روند مذاکرات دولت ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا با اتحادیه اروپا برای خروج این کشور از این اتحادیه اروپا به کمترین میزان خود رسیده است. و تنها ۲۹درصد از رای‌دهندگان از روند گفتگوهای برگزیت ابراز رضایت می‌کنند.

یکی از کارشناسان سیاست خارجی بریتانیا به خبرنگار دویچه وله در بروکسل گفت: « با خروج بوریس جانسون از کابینه دولت محافظه‌کار دولت ترزا می برای ادامه مذاکرات و برقراری یک برگزیت آرام و نرم راحت‌تر شده است. دیوید جانسون و اطرافیانش در دولت از حامیان برگزیت سخت بودند».

جرمی کوربین، نخست‌وزیر دولت در سایه و رهبر حزب مخالف دولت (حزب کارگر)، در پارلمان خطاب به ترزا می گفت: « شما هنوز نمی‌توانید یک بحران داخلی دولت خود را حل کنید چگونه می‌خواهید به توافق خوب با بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپایی در مذاکرات برگزیت برسید».

 

جرمی‌ هانت کیست
 

جرمی ریچارد استرینشام هانت (Jeremy Richard Streinsham Hunt) متولد ۱۹۶۶، در کننینگتون است و فلسفه، سیاست و اقتصاد را در کالج مگدالن آکسفورد، مورد مطالعه قرار داده است. او در سال ۲۰۰۵ به‌عنوان نماینده مجلس برای سواحل جنوبی Surrey (سارای) انتخاب شد و به‌عنوان وزیر سایه برای افراد معلول و به‌عنوان وزیر خارجه برای فرهنگ، رسانه و ورزش ارتقا یافت.

هانت یک سیاستمدار محافظه‌کار انگلستان محسوب می‌شود که از ۹ژوئیه ۲۰۱۸به‌عنوان وزیر امور خارجه امور خارجه انگلستان معرفی شد. وی از ۲۰۰۵نماینده مجلس نمایندگان بوده است.

جرمی‌ هانت در جریان رفراندوم سال ۲۰۱۶ میلادی از ماندن در اتحادیه اروپا طرفداری کرده بود. با این حال جرمی‌ هانت در اکتبر سال ۲۰۱۷میلادی در مصاحبه‌یی گفت که به‌خاطر ملاحظه "تکبر ناامید کننده" در رفتار اتحادیه اروپا در جریان مذاکرات، برگزیت تغییر عقیده داده است. جرمی‌ هانت ماه گذشته گفته بود که شرکتهایی چون ایرباس نباید به‌خاطر برگزیت حرف خروج از انگلیس را به میان آورند و در این خصوص هشدار دهند، بلکه باید از ترزا می در جریان تلاش‌هایش برای دستیابی به یک توافق خوب در جریان خروج از اتحادیه اروپا حمایت کنند.

جرمی‌ هانت پس از انتصابش به‌عنوان وزیر امور خارجه جدید انگلیس در توئیتی گفت: برای من افتخار بزرگی است که در این لحظه حساس در تاریخ کشورمان به‌عنوان وزیر امور خارجه منصوب شدم. الآن زمان آن است که برای دستیابی به یک توافق برگزیت عالی از نخست وزیرمان حمایت کنیم. یا الآن یا هیچ وقت.


او به‌عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد برای بازیهای المپیک از سال ۲۰۱۰-۱۲ خدمت کرده و همچنین بازیهای المپیک ۲۰۱۲ لندن را هدایت کرد و تحسین گسترده‌ای را به دست آورد.
هانت از ۲۰۱۲تا ۲۰۱۸به‌عنوان وزیر بهداشت و امور اجتماعی خدمت کرد، به‌رغم اعتصاب پزشکان، نارضایتی مردم از سطح تخصیص بودجه و دیگر چالشها، جرمی‌ هانت ۵۱ساله بیش از پنج سال و نیم به‌عنوان وزیر بهداشت انگلیس خدمت کرد که طولانی‌ مدت‌ترین دوره در تاریخ وزارت بهداشت ملی انگلیس محسوب می‌شود. در این پروسه قرارداد جدید پزشکان را کنترل کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/85ff4228-90b7-40e7-8462-41ce86112a9f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات