728 x 90

بازتاب صدور حکم دادگاه بروکسل مبنی بر تمدید ممنوعیت برگرداندن اسدالله اسدی

اسدالله اسدی، دیپلمات تروریست بمبگذار رژیم آخوندی
اسدالله اسدی، دیپلمات تروریست بمبگذار رژیم آخوندی

 انعکاس رسانه‌های بین‌المللی پس از صدور حکم دادگاه بروکسل مبنی بر تمدید ممنوعیت برگرداندن اسدالله اسدی دیپلمات تروریست رژیم آخوندی

اس دابلیو آی - دادگاه بلژیک به مبادله تروریست ایرانی در ماه سپتامبر رسیدگی خواهد کرد - ۶مرداد

بروکسل، ۲۸ ژوئیه (EFE) - به گزارش آژانس بلژیکی، دادگاه مدنی بروکسل این پنجشنبه، ۱۹ سپتامبر را جلسه رسیدگی به انتقال احتمالی اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی محکوم به تروریسم و ​​بازداشت شده در بلژیک به ایران تعیین کرد.

در ۲۲ ژوئیه، دادگاه استیناف بروکسل به‌طور موقت دولت بلژیک را از انتقال اسدی که در فوریه ۲۰۲۱ توسط دادگاه جنایی آنتورپ به جرم تروریسم به ۲۰ سال زندان محکوم شده بود، منع کرد.

در حالی که چندین مخالف این انتقال احتمالی، دولت بلژیک را برای جلوگیری از آن به دادگاه کشانده‌اند، پارلمان بلژیک در ۲۰ ژوئیه معاهده بلژیک و ایران در مورد تبادل زندانیان را تصویب کرد.

دادگاه امروز حکم داد، تا زمانی که بین دولت و قربانیان اسدی مناظره‌ای صورت نگرفته باشد، این ممنوعیت باید حاکم باشد، زیرا در صورتی که بازداشت شده بدون هیچ اقدامی به مقامات ایرانی تحویل داده شود، حقوق آنها «ممکن است به‌طور غیرقابل جبرانی نقض شود».

بنابراین، این مناظره در جلسه استماع تعیین شده برای ۱۹ سپتامبر در دادگاه مدنی بروکسل برگزار می‌شود... .

 

بروکسل تایمز با بلگا- ۶مرداد - تظاهرات کنندگان ایرانی روز پنجشنبه ۶ مرداد در میدان Surlet de Chokier در بروکسل جمع شدند تا یک معاهده استرداد با ایران را که در ۲۰ ژوئیه توسط پارلمان بلژیک تصویب شده بود، محکوم کنند.

اعتراض مشابهی در اوایل ژوئیه علیه این معاهده برگزار شد... .

تظاهر کنندگان که بسیاری از آنها از جامعه ایرانی بلژیک از جمله پناهندگان سیاسی بودند، شعار می‌دادند: «توافق شرم‌آور با رژیم ترور و کشتار آخوندها، فاشیسم مذهبی»، آنها با اشاره به اسدالله اسدی می‌گفتند: «تروریست را آزاد نکنید»... .

برخی از معترضان و شورای ملی مقاومت ایران نیز در بروکسل برای ممنوعیت هر گونه انتقال اسدالله اسدی اقدام قانونی کرده‌اند. جمعه گذشته، آنها در پرونده خود در دادگاه استیناف بروکسل که به‌طور موقت به دولت بلژیک دستور داد تا چنین انتقالی را انجام ندهد،

 

تئو فرانکن وزیر مهاجرت بلژیک (۲۰۱۸-۲۰۱۴) رئیس هیأت بلژیک در ناتو، عضو کمیسیون دفاع پارلماناسترداد اسدالله اسدی حداقل تا ۲۸ شهریور به دستور دادگاه به تعویق افتاد-استرداد اسدی که برای اواخر اوت برنامه‌ریزی شده بود، حداقل تا ۱۹ سپتامبر به تعویق افتاده است. در آن روز تازه استماع مخالفان ایرانی در دادگاه آغاز می‌شود. این روند و شکایت ممکن است.

-تئو فرانکن وزیر مهاجرت بلژیک

 

خبرگزاری رویتر ۶مرداد- تظاهرات در بلژیک علیه معامله رژیم ایران و دولت بلژیک

 

-خبرگزاری رویتر۶ مرداد- تظاهرات در بلژیک علیه معامله رژیم ایران و دولت بلژیک

 

 

خبرگزاری فرانسه - ایرانیان در تظاهرات خود به توافق بلژیک با رژیم ایران اعتراض می‌کنند. ۶مرداد ۱۴۰۱

 

-خبرگزاری فرانسه - ایرانیان در تظاهرات خود به توافق بلژیک با رژیم ایران اعتراض می‌کنند۶ مرداد ۱۴۰۱

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس- انعکاس ۱۲تصویر با تیتر تظاهرات ایرانیان در بلژیک علیه معاهده رژیم ایران و دولت بلژیک بر سر تبادل زندانیان- ۶ مرداد

 

انعکاس تصویری اسوشیدت پرس

 

العربیه فارسی -۶مرداد - تمدید دو ماهه ممنوعیت موقت انتقال اسدالله اسدی از بلژیک

دادگاهی در بروکسل، پنج‌شنبه، ۶مرداد، ممنوعیت انتقال اسدالله اسدی، دیپلمات رژیم ایران که برای جرایم تروریستی در بلژیک زندانی است به ایران و هر کشور ثالث دیگر را تا دو ماه دیگر تمدید کرد.

این دادگاه به شاکیان پرونده و هم‌چنین شخص اسدالله اسدی تا ۲۴شهریور مهلت داد تا لوایح خود را ارائه کنند و روز ۲۸شهریور برای شنیدن استدلا‌ل‌های دو طرف مشخص شد.

اسدی، دبیر سوم سفارت رژیم در وین، به اتهام طرح‌ریزی برای انفجار مقر برگزاری همایش سالانه «سازمان مجاهدین خلق»، به ۲۰سال حبس محکوم شده که تاکنون ۴سال آن را گذرانده است.

در گزارش این دو رسانه بلژیکی به مخالفت قاطع آمریکا با استرداد اسدی به ایران و تهدیدی که این فرد برای شهروندان آمریکایی ایجاد کرده بود، اشاره شده است. گفته شده است، دو آمریکایی در گردهمایی پاریس حضور داشتند.

پارلمان بلژیک پیش‌تر معاهده جنجال‌برانگیز تبادل زندانیان با ایران، برای گذراندن دوران حبسشان در کشورهای مبدأ خود را تصویب کرده بود. این توافق‌نامه پس از دو روز بحث، با ۷۸رأی موافق و ۴۱رأی مخالف تصویب شد و امکان استرداد اسدالله اسدی به ایران را فراهم کرد.

مخالفان استرداد اسدی به ایران، پنجشنبه ۳۰تیر، موفق به صدور رأی دادگاه بَدوی به نفع خود نشدند، اما این حکم در دادگاه تجدیدنظر تغییر کرد.

دادگاه تجدید نظر در حکم خود خاطرنشان کرده بود، اگر بدون برگزاری جلسه دادرسی با حضور مخالفان استرداد اسدی و طرف دیگر، این دیپلمات به ایران مسترد شود، حقوق مخالفان استرداد اسدی به‌عنوان شاکیان این پرونده، «به‌طور جبران‌ناپذیری نقض می‌شود».

حکومت ایران با بازداشت شهروندان دوتابعیتی و اتباع کشورهای خارجی، چندین بار به باج‌گیری، اخاذی و تبادل زندانی دست‌زده است. این شیوه عملکرد حکومت ایران که در برخی موارد نتیجه‌بخش بوده به «دیپلماسی گروگانگیری» مشهور شده است.

منتقدین بر این باورند تصویب این توافقنامه میان ایران و بلژیک، امنیت و مصونیت فعالان مخالف حکومت ایران را در برابر اقدامات تروریستی رژیم ایران به خطر می‌اندازد.

 

-تمدید دو ماهه ممنوعیت موقت انتقال اسدالله اسدی از بلژیک

 

ایندیپندنت۶ مرداد -دادگاه بروکسل ممنوعیت انتقال اسدالله اسدی را تا دو ماه دیگر تمدید کرد

پس از امضای معاهده تبادل زندانیان بین دو کشور ایران و بلژیک، دادگاه بروکسل، ممنوعیت انتقال اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی را به کشور ثالث تا دو ماه دیگر تمدید کرد. طبق رأی دادگاه طرفین تا ۲۴ شهریور (۱۵ سپتامبر) برای ارائه لوایح خود فرصت دارند.

اسدالله اسدی که در نقش دیپلمات در اروپا حضور داشت، متهم به اقدام برای انفجار نشست سازمان مجاهدین خلق در سال ۲۰۱۸ میلادی است. دادگاه بلژیک او را به ۲۰ سال حبس محکوم کرده است اما مقام‌های رژیم ایران همواره ادعای بی‌گناهی وی را مطرح می‌کنند.

روز ۲۹ تیر پس از این‌که معاهده تبادل زندانیان میان بلژیک و ایران امضا شد، مقام‌های حکومت احتمال آزادی اسدی را مطرح کردند و ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه از تماس با مقام‌های بلژیک برای آزادی او خبر داد.

در سوی دیگر ماجرا برخی رسانه‌های بلژیک از جمله «هت لسته نیوز» و «دمورخن» احتمال دادند که اسدالله اسدی، در پی درخواست آمریکا به این کشور منتقل می‌شود. در میان شاکیان پرونده اسدالله اسدی، نام دو آمریکایی نیز که در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در حومه پاریس حضور داشتند به چشم می‌خورد.

اکنون طبق رأی دادگاه بروکسل که روز پنجشنبه ششم مرداد صادر شد، انتقال اسدی به ایران یا هر کشور دیگری تا دو ماه دیگر ممنوع است.

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/07aa1e9f-73f4-4659-bef9-2d97d1489f5c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات