728 x 90

انعکاس رسانه‌های بین‌المللی از تسخیر و مختل کردن دوربینهای نظارتی تهران در سالگرد مرگ دجال

ارسال پیامک «لعنت برخمینی، مرگ برخامنه ای ،رئیسی -درودبررجوی» برروی موبایل بیش از ۵۰۰ هزار نفر از مردم تهران
ارسال پیامک «لعنت برخمینی، مرگ برخامنه ای ،رئیسی -درودبررجوی» برروی موبایل بیش از ۵۰۰ هزار نفر از مردم تهران

خبرگزاری آسوشیتدپرس۱۲ خرداد- گزارشها حاکی از آن است که دوربینهای نظارتی دولتی در اطراف پایتخت ایران روز پنجشنبه «مختل شدند» در حالی که یک گروه تبعیدی مدعی شد که بیش از ۵۰۰۰ دوربین در اطراف تهران را قبل از مراسم بزرگداشت درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی هک کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به تلویزیون دولتی ایران، پس از آن که مجاهدین خلق مدعی شدند که به دوربین‌ها از جمله اطراف مقبره خمینی نفوذ کرده است، در توئیتر به این اختلال اعتراف کرد. در این گزارش آمده است که وب‌سایت شهرداری تهران و هم‌چنین «سیستم‌های ارتباطی» مورد استفاده شهر از کار افتاده است.

خبرگزاری نیمه رسمی ایسنا بعداً به‌نقل از شهرداری تهران این هک را تأیید کرد. مجاهدین خلق با انتشار کلیپی مدعی شد وب سایت شهرداری و سایرین با عکسی که در آن به «خمینی ضدبشر» انتقاد شده بود، مختل کردند. هم‌چنین شامل تصویری بود از علی خامنه‌ای با علامت X قرمز روی صورت او و هم‌چنین تصاویری از رهبران مجاهدین خلق، مسعود رجوی و مریم رجوی، که خواهان «قیام تا سرنگونی» بودند.

در این تصویر نوشته شده بود: مرگ بر خامنه‌ای، رئیسی، لعنت بر خمینی

این اقدام بعد از حمله سایبری دیگری در ژانویه بود که رجوی خواستار مرگ [خامنه‌ای] بود که در چندین کانال تلویزیون دولتی پخش شد.

 

در ماه اکتبر، حمله به سیستم توزیع سوخت ایران، پمپ‌بنزین‌ها را در سراسر کشور فلج کرد و به صف‌های طولانی رانندگان خشمگین منجر شد که برای روزها قادر به دریافت سوخت یارانه‌ای نبودند. حمله سایبری به سیستم راه‌آهن ایران باعث هرج و مرج و تأخیر قطار شد. هک دیگری نیز تصاویری از سوء‌استفاده در زندان بدنام اوین به بیرون درز کرد.

ایران که مدتها توسط غرب تحریم شده است، در به‌روزرسانی سخت‌افزار و نرم‌افزار، اغلب با تکیه بر تجهیزات الکترونیکی ساخت چین یا سیستم‌های قدیمی‌تر، با مشکلاتی مواجه است. نسخه‌های دزدیده شده ویندوز و سایر نرم افزارها در سراسر ایران رایج است. این امر هکرهای احتمالی را برای هدف قرار دادن کشور آسان‌تر می‌کند.

 

 خبرگزاری رویترز: سایتهای شهرداری تهران مورد حمله قرار گرفتند

  دبی، ۲ژوئن (رویترز) - یک خبرگزاری ایرانی گزارش داد که وب سایتهای شهرداری تهران و سیستم اینترانت intranet در روز پنجشنبه ۱۲ خرداد به طور موقت در دسترس نبودند که احتمالاً نتیجه هک بوده است. به گزارش گروه باشگاه خبرنگاران جوان ؛ شهرداری تهران گفت: اختلال عمدی در سیستم های داخلی شهرداری تهران از جمله با انتشار تصویر توهین آمیز، این سامانه را برای دقایقی از دسترس همکاران خارج کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان از حذف وب‌سایت شهرداری تهران و «سامانه تهران من» خبر داد و افزود که یک گروه هکر ویدئوهایی را از مرکز داده های شهرداری منتشر کرده و مدعی است زیرساخت‌های دوربین‌های مداربسته پایتخت را در اختیار گرفته است.

این خبرگزاری گزارش داد که مقامات ایرانی در مورد کسانی که در پشت این اختلال و عملیات آنها هستند تحقیق خواهند کرد و پس از بررسی نهایی اطلاعات را منتشر خواهند کرد.

 

 رادیو دویچه وله: هزاران دوربین نظارتی شهرداری تهران تسخیر شدند
 دویچه وله در آستانه سالمرگ روح‌الله خمینی و از ظهر پنجشنبه۱۲ خرداد، سایت شهرداری تهران و سامانه "تهران من" از دسترس خارج شدند. مجاهدین خلق مسئولیت هک کردن بیش از ۵ هزار دوربین نظارتی شهرداری از جمله در بهشت زهرا را بر عهده گرفته‌اند.

 پنجشنبه ۱۲ خرداد و یک روز قبل از سالمرگ بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، سایت، سامانه "تهران من" و دوربین‌های نظارتی شهرداری و سازمان بهشت زهرا مورد حمله سایبری قرار گرفتند. سازمان مجاهدین خلق مسئولیت هک این سامانه‌ها را تقبل کرده و گفته که بیش از ۵هزار و ۱۳۸ هزار دوربین نظارتی شهرداری در پایتخت را از دسترس خارج کرده است.

روزنامه شرق نیز به نقل از برخی منابع، از هک شدن سایت‌شهرداری و دوربین‌های نظارتی بهشت‌زهرا خبر داده است.

 سازمان مجاهدین عنوان کرد که  دوربین‌های نظارتی اماکن نزدیک به نهادهای حکومتی از جمله نهاد ریاست جمهوری، مناطق اطراف دفتر علی خامنه‌ای، مجلس، مقر شورای نگهبان و مقر قوه قضاییه را نیز هک کرده است.

گفته شده که در صفحات اول سامانه‌ها و سایت‌ شهرداری تهران، تصاویری از رهبران سازمان مجاهدین و شعار "لعنت بر خمینی، مرگ بر خامنه‌ای" دیده می‌شود.

شماری از شهروندان نیز در شبکه‌های اجتماعی از دریافت پیامک‌هایی با نشانی شهرداری با مضمون مرگ بر خامنه‌ای  خبر داده‌اند.

 در سامانه "تهران من" اطلاعات مربوط به خودرو، شماره پلاک، کارت ، برگ سبز و اطلاعات ملکی و آدرس مالکان ذخیره شده است. بسیاری از شبکه‌ها پرسیده‌اند شهرداری چرا در این زمینه سکوت کرده و اگر سامانه هک شده است، تکلیف شهروندان چیست.

آزاده مختاری، دبیر اجتماعی سایت رکنا از جمله در توییتی نوشته است: «الان یعنی اطلاعات تمام مردم تهران در اختیار هکرهاست، یکی در کل روابط عمومی و شهرداری تهران نباید الان پاسخگو باشه که آیا حمله سایبری بوده و اگر بوده ابعاد آن چقدر است...»

روزنامه همشهری که زیر نظر شهرداری تهران اداره می‌شود، در این زمینه سکوت کرده اما روابط عمومی شهرداری دو ساعت پس از ماجرا، با تایید امر، در اطلاعیه‌ای نوشت: «به استحضار شهروندان محترم تهرانی می‌رساند، ظهر امروز ۱۲ خرداد ماه، اختلال عمدی در صفحه داخلی سامانه‌ی اینترانتی (داخلی) شهرداری تهران، برای دقایقی این سامانه را با انتشار تصویری موهن از دسترس همکاران خارج کرد. فرآیند رفع این اختلال محدود، به سرعت به‌انجام رسید و در حال حاضر سامانه‌های خدمت‌رسانی شهرداری تهران برای بررسی‌های بیشتر فنی توسط سازمان فاوا، موقتاً از دسترس خارج شده است.»

در این اطلاعیه نامی از هکر‌ها و انگیزه‌ هک کنندگان نیامده و تنها گفته شده که "ماهیت اخلالگران و شیوه‌ی فعالیت آن‌ها، پس از بررسی نهایی توسط نهادهای مسئول اطلاع‌رسانی خواهد شد."

تابستان سال گذشته، گروه سایبری "عدالت علی" موفق شد دوربین‌های امنیتی زندان اوین را هک کند. درز تصاویری که سوءرفتار و رویکردهای سرکوبگرانه ماموران با زندانیان را نشان می‌داد، افکار عمومی را با واقعیات جاری در بازداشتگاه‌ها آشناتر کرد و به استعفای رئیس سازمان زندان‌ها منجر شد.

 

واشنگتن پست تبعیدیان ایران مدعی‌اند دوربین های نظارتی تهران را مختل کردند 

گزارش‌ها حاکی از آن است که دوربین های نظارتی دولتی در اطراف پایتخت ایران روز پنجشنبه «مختل شدند»  در حالی که یک گروه تبعیدی مدعی شد که بیش از ۵۰۰۰دوربین در اطراف تهران را قبل از مراسم بزرگداشت درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی هک کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به تلویزیون دولتی ایران، پس از آنکه مجاهدین خلق مدعی شدند که به دوربین ها از جمله اطراف مقبره خمینی نفوذ کرده است، در توییتر به این اختلال اعتراف کرد.  در این گزارش آمده است که وب‌سایت شهرداری تهران و همچنین «سیستم‌های ارتباطی» مورد استفاده شهر از کار افتاده است.

خبرگزاری نیمه رسمی ایسنا بعداً به نقل از شهرداری تهران این هک را تایید کرد. مجاهدین خلق با انتشار کلیپی مدعی شد وب سایت شهرداری و سایرین با عکسی که در آن به «خمینی ضدبشر» انتقاد شده بود ، مختل کردند. همچنین شامل تصویری بود از  علی خامنه‌ای  با علامت X قرمز روی صورت او و همچنین تصاویری از رهبران مجاهدین خلق، مسعود رجوی و مریم رجوی، که خواهان «قیام تا سرنگونی» بودند.

در این تصویر نوشته شده بود: «مرگ بر خامنه ای، رئیسی، لعنت بر خمینی».

در ماه اکتبر، حمله به سیستم توزیع سوخت ایران، پمپ بنزین‌ها را در سراسر کشور فلج کرد و به صف‌های طولانی رانندگان خشمگین منجر شد که برای روزها قادر به دریافت سوخت یارانه‌ای نبودند. حمله سایبری به سیستم راه آهن ایران باعث هرج و مرج و تاخیر قطار شد. هک دیگری نیز تصاویری از سوء استفاده در زندان بدنام اوین به بیرون درز کرد.
ایران که مدت‌ها توسط غرب تحریم شده است، در به‌روزرسانی سخت‌افزار و نرم‌افزار، اغلب با تکیه بر تجهیزات الکترونیکی ساخت چین یا سیستم‌های قدیمی‌تر، با مشکلاتی مواجه است. نسخه های دزدیده شده ویندوز و سایر نرم افزارها در سراسر ایران رایج است. این امر هکرهای احتمالی را برای هدف قرار دادن کشور آسان‌تر می کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6eb28abb-4808-471f-b6c0-c7202320abf3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات