728 x 90

انعکاس جهانی اعدام جنایتکارانه ۳زندانی سیاسی در اصفهان

اعدام جنایتکارانه ۳زندانی سیاسی در اصفهان
اعدام جنایتکارانه ۳زندانی سیاسی در اصفهان

امروز جمعه ۲۹اردیبهشت قضاییه جلادان به دستور خامنه‌ای به‌رغم اعتراضات گسترده داخلی و بین‌المللی، در یک اقدام جنایتکارانه سه زندانی قیام، صالح میرهاشمی (۳۶ساله)، مجید کاظمی (۳۰ساله) و سعید یعقوبی (۳۷ساله) را پس از ماهها شکنجه جسمی و روانی، به اتهام آخوند‌ساخته محاربه اعدام کرد. انعکاس محکومیت جهانی از این عمل جنایتکارانه به‌صورت زیر می‌باشد.

 

خبرگزاری فرانسه ۲۹اردیبهشت: قوه قضاییه: ایران سه مرد مرتبط با اعتراضات را اعدام کرد
قوه قضاییه گفت که رژیم روز جمعه سه مرد را که به اتهام خشونت علیه نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی که در جریان اعتراضات ناشی از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت سال گذشته بود، اعدام کردند.
پایگاه خبری میزان آنلاین قوه قضاییه گفت مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی به اتهام کشیدن اسلحه در جریان تظاهرات در شهر مرکزی اصفهان که منجر به کشته شدن سه تن از نیروهای امنیتی شد به اتهام «محاربه» یا «محاربه با خدا» محکوم شده بودند.
در جریان موج اعتراضات سال گذشته، که تهران عموماً آنها را به‌عنوان شورشهای خارجی نامیده بود، هزاران ایرانی دستگیر و صدها نفر از جمله دهها نیروی امنیتی کشته شدند.
کاظمی، میرهاشمی و یعقوبی در آبان ماه بازداشت و در دیماه به اعدام محکوم شدند.

آسوشیتدپرس: رژیم ایران ۳مرد را به‌دلیل خشونت در اعتراضات ضدحکومتی سال گذشته اعدام کرد

ایران سه نفر را به‌خاطر خشونت طی اعتراضات ضددولتی سال گذشته اعدام کرد.

رژیم ایران روز جمعه ۲۹اردیبهشت سه مرد متهم به خشونت مرگبار در اعتراضات ضددولتی سال گذشته را با وجود مخالفت‌های گروه‌های حقوق‌بشری اعدام کرد.

سایت قوه قضاییه میزان اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی را بدون اشاره به‌نحوه اجرای آنها اعلام کرد. مقامات می‌گویند که آنها یک افسر پلیس و دو عضو گروه شبه‌نظامی بسیج در اصفهان را در ماه نوامبر در جریان اعتراضات سراسری کشتند.

گروه‌های حقوق‌بشر می‌گویند که این سه فرد تحت شکنجه قرار گرفتند، مجبور به اعترافات تلویزیونی شدند و از رسیدگی قانونی محروم شدند.

این اعتراضات در سپتامبر گذشته آغاز شد. تظاهرات به‌سرعت تبدیل به فراخوانهایی برای سرنگونی [دیکتاتوری مذهبی] شد که از انقلاب ۱۹۷۹ بر ایران حاکم بود.

رژیم ایران در مجموع هفت نفر را در ارتباط با اعتراضات اعدام کرده است. گروه‌های حقوق‌بشر می‌گویند که آنها و چندین نفر دیگر که به اعدام محکوم شده‌اند توسط دادگاه‌های امنیتی مخفی ایالتی مجرم شناخته شده و از حق دفاع از خود محروم شده‌اند.

عفو بین‌الملل مستقر در لندن نیز از این موارد انتقاد کرد.

دایانا الطحاوی، معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا عفو بین‌الملل گفت: شیوه تکان‌دهنده‌ای که در آن محاکمه و صدور حکم این معترضان از طریق سیستم قضایی ایران توسط استفاده از «اعترافات» آلوده به شکنجه، نقص های جدی رویه و فقدان شواهد، نمونه دیگری از بی‌اعتنایی وقیحانه مقامات ایرانی برای حقوق زندگی و محاکمه عادلانه است.

رژیم ایران سرکوب شدید اعتراضات را آغاز کرد و آنها را - بدون مدرک - به‌عنوان یک توطئه با حمایت خارجی نشان داد. معترضان گفتند که پس از دهه‌ها سرکوب و حکومت ضعیف خسته شده‌اند. اقتصاد ایران از زمان خروج یکجانبه ایالات متحده از توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ و بازگرداندن تحریم‌های فلج کننده، در رکود بوده است.

رژیم ایران یکی از اعدام کنندگان پیشرو در جهان است. حداقل ۵۸۲نفر در سال۲۰۲۲ اعدام شدند که این رقم در سال قبل از آن ۳۳۳نفر بود. افزایش اعدام ها، از جمله به‌دلیل نقض مواد مخدر و اتهامات مبهم «دشمنی با خدا» و «اشاعه فساد فی الارض»، انتقاد مقامات سازمان ملل و فعالان حقوق‌بشر را برانگیخته است.

وزیر خارجه استرالیا اعدام‌های امروز را نمونه‌یی از «وحشی‌گری رژیم ایران علیه مردمش» خواند

پنی وونگ، وزیر خارجه استرالیا اعدام مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی در ایران را نمونه‌یی از «وحشیگری رژیم ایران علیه مردمش» خواند.

او در توئیتی نوشت که این قتلهای شرم‌آور را به شدیدترین شکل ممکن محکوم می‌کنیم.

وزیر خارجه استرالیا نوشت: «فکر ما با خانواده آنهاست. استرالیا در کنار مردم ایران ایستاده است».

مارتینا رنر، نماینده پارلمان آلمان در توئیتی با اشاره به «خشم همراه با عجز» از اعدام او و مجید کاظمی و سعید یعقوبی نوشت: «ما در مقابل شجاعت مردم ایران سر تعظیم فرود می‌آوریم و امیدواریم روزی در ایران آزاد شخصاً با بازماندگان ابراز همدردی کنیم».

 

وُن ری (Ye-One Rhie)، نماینده حزب سوسیال‌دمکرات آلمان در مجلس فدرال، خشم خود را از این اقدام بیان کرد.

این نماینده ساعتی پس از انتشار خبر اعدام صالح میرهاشمی، مجید کاظمی شیخ شبانی و سعید یعقوبی در توئیتر نوشت: «آنان سه نفر دیگر را کشتند. جمهوری اسلامی بار دیگر ثابت کرد که تروریستی بیش نیست».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a5768790-7650-45b8-b8e0-ff436427438b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات