728 x 90

انریکه مورا: رژیم ایران خود را در کانون طوفان قرار داده است

انریکه مورا
انریکه مورا

انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اروپا چهارشنبه ۱۰اسفند، در مصاحبه با نشریه تحلیلی اینترنشنال پولیتیک گفته است بن‌بست مذاکرات هسته‌یی با رژیم ایران در سطح جهانی به نقطه‌ای رسیده است که این کشور را در کانون طوفان قرارداده است.

وی با اشاره به سه عاملی که رژیم ایران به‌طور خودخواسته در کانون طوفان قرار داده است گفت: «ایران خود را در کانون طوفانها قرار داده و تهران خودش این وضعیت را ایجاد کرده است. سه عامل باعث این وضعیت شده است. نخست، وضعیت داخلی ایران است: قتل مهسا امینی باعث اعتراضات قدرتمندی شد که در صف اول آن زنان بودند؛ اعتراضاتی که بیش از حد انتظار به طول انجامید. مشاهده واکنش دختران و زنان ایرانی بسیار دیدنی بوده است. رژیم به این اعتراضات با سرکوب پاسخ داد، و نه با گفت‌وگو. البته واکنش‌ها و پیامدهای این امر، به‌ویژه در جهان غرب، بسیار سنگین بوده و بدین گونه آسیب جدی به اعتبار دولت ایران وارد کرده است».

او افزود: «دومین عاملی که برای ما بسیار مهم است، روابط نظامی ایران با روسیه است و این‌که آنها پهپادهای خود را در اختیار روسیه قرار می‌دهند. ما فقط نوک کوه یخ را می‌بینیم، اما این یک موضوع بسیار جدی است. جدی‌ترین مسأله‌ای که ما با ایران داریم، توقف این انتقال‌ها است».

وی سومین عامل را بن‌بست مذاکرات هسته‌یی با رژیم ایران عنوان کرد و گفت: «ما از پاییز سال گذشته متنی برای احیای آن آماده کردیم، اما ایرانی‌ها گفتند که ابتدا می‌خواهند تا پرونده مسائل پادمانی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسته شود. با این حال، آنها هیچ کاری برای رسیدگی آن انجام ندادند و هیچ پاسخی به [پرسش‌های مفتوح] آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه نکردند. به‌طور خلاصه، آنها طوری رفتار نکردند که بشود گفت واقعاً برجام را می‌خواهند. اکنون، آنها احتمالاً تمایل بیشتری به احیای برجام دارند، زیرا در این طوفان کامل قرار گرفته‌اند و فکر می‌کنند ساده‌ترین راه خروج از این طوفان، همان برجام است؛ اما صادقانه بگویم، چارچوب مورد نیاز برای آن وجود ندارد.
انریکه مورا در نتیجه‌گیری خود به این بن‌بست که خروج از آن بسیار «سخت است» افزود: «اوضاع واقعاً بد است. ما همه کانال‌ها را باز نگه می‌داریم، اما سخت است».(دویچه‌وله ۱۰ اسفند)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/494f417f-c56a-4d60-94e4-74e033fa7cbb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات