728 x 90

الوطن بحرین: اعتراضات علیه گرسنگی در ایران با شعار لعنت بر سپاه پاسداران، خامنه‌ای و رئیسی

اعتراضات علیه گرانی در ایران
اعتراضات علیه گرانی در ایران

روزنامه الوطن بحرین در گزارشی به‌قلم ولید صبری درباره تظاهرات و اعتراضات مردم ایران علیه گرانی که با سر دادن شعارهایی علیه سپاه پاسداران و خامنه‌ای و رئیسی جلاد، نوشت: با توجه به تشدید بحران اقتصادی به‌دلیل گرانی و افزایش تورم و سطح بالای بیکاری به‌خاطر تحریم‌های شدید آمریکا علیه تهران و علاوه بر این ٤دهه سوء‌مدیریت، ایران اخیراً شاهد اعتراضات گسترده در نقاط مختلف کشور است و این در حالی است که این تظاهرات اولین اعتراضات در دوره ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی می‌باشد.

این اعتراضات تحت تأثیر مذاکرات غیرمستقیم اتمی ایران و آمریکا صورت می‌گیرد و ایران با چالشهایی مواجه است که پایبندی ایران به توافق هسته‌یی در ازای لغو تحریم‌ها برجسته‌ترین آن می‌باشد.

این اعتراضات گسترده به این دلیل اتفاق افتاد که (گرانی‌ها) به‌ویژه با لغو یارانه کالاهای اساسی مانند آرد، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغنهای خوراکی توسط دولت ایران، ”در چارچوب سیاست منطقی‌سازی یا آزادسازی قیمت‌ها“ به خورد و خوراک مردم ایران آسیب رساند.

این اعتراضات منجر به درگیری بین نیروهای امنیتی ایران و مردم شد و در روند سرکوب تظاهراتها، دهها تظاهر کننده دستگیر و از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن آنها استفاده شد.

یک از اعضای شورای ملی مقاومت گفت: ”چاپ اسکناسهای بدون پشتوانه یکی از دلایل خالی شدن سفره‌های مردم ایران است و در حالی که آخوندها در رفاه و آسایش به‌سر می‌برند سهم میلیون‌ها ایرانی فقر و بیکاری است و آنچه اتفاق می‌افتد نتیجه مستقیم سیاست‌های ظالمانه و دزدیهای نجومی خامنه‌ای و دیگر سرکردگان رژیم و سپاه پاسداران و هم‌چنین سیاست‌های خصمانه آخوندها در سرکوب و صدور ترور و جنگ‌افروزی می‌باشد“ .

به نوبه خود حسین عابدینی یکی از اعضای کمسیون خارجی شورای ملی مقاومت ایران در مورد افزایش قیمت اکثر مواد غذایی در ایران توسط رژیم آخوندی گفت: ”چند برابر شدن قیمت نان و سایر موارد اولیه غذایی که تیرخلاصی به زندگی اکثریت مردمی است که زیرخط فقر هستند، نتیجه مستقیم سیاست‌های چپاولگرانه و دزدیهای نجومی خامنه‌ای، سایر سران رژیم و فرماندهان سپاه پاسداران و همین‌طور سرکوب و جنگ‌افروزیهای منطقه‌ای رژیم است“ .

عابدینی خاطرنشان نمود ”فقر و بیکاری و گرسنگی دهها میلیون ایرانی در حالی است که از یک‌سو آخوندها و پاسداران خانواده‌های آنها در ناز و نعمت زندگی می‌کنند و از سوی دیگر رژیم به حمایتهای همه‌جانبه خود از گروه‌های تروریستی و افراطی در کل منطقه و مشخصاً خاورمیانه و تلاش برای به‌دست آوردن سلاح هسته‌یی ادامه می‌دهد“ .

عابدینی روشن ساخت که: ”علی رغم سرکوب وحشیانه و به‌قتل رسیدن چند تظاهر کننده، استمرار تظاهرات در چند روز گذشته در اقصی نقاط ایران با شعارهای مرگ بر خامنه‌ای و مرگ بر رئیسی، بار دیگر مؤید این واقعیت است که مردم ایران خواستار سرنگونی رژیم در تمامیت آن هستند“ .

وی افزود: ”خامنه‌ای که شب و روز در کابوس قیام‌ها و اعتراضهای همین مردم است، سال پیش رئیسی جلاد را به‌عنوان تنها برگ و آخرین برگ خودش به‌کار گرفت تا اوضاع را مهار کند، اما وخامت وضعیت رژیم از این حرف‌ها گذشته و حالا مهره‌ها و عوامل رژیم می‌گویند که شیرازه دولت رئیسی از هم پاشیده است“ .

عضو کمیسیون خارجی شورای ملی مقاومت تأکید کرد: ”۴۰سال تجربه نشان می‌دهد که این رژیم دیکتاتوری مذهبی، زبانی به جز زبان قدرت و قاطعیت نمی‌فهمد“ و بهمین خاطر کانون‌های شورشی هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران در سراسر کشور گسترش یافته‌اند و آنها سال گذشته، بیش از ۲۲۳۰رشته کارزار ضداختناق را پیش برده و راه قیام‌ها را هموار نمودند. کانون‌های شورشی از بهمن‌ماه در چند رشته کارزار بزرگ، بسیاری از شبکه‌های رادیو و تلویزیون رژیم، وزارت سانسور و وزارت غارت کشاورزان را مختل کردند و قیام‌آفرینان، دوشادوش جوانان و کانون‌های شورشی عزم جزم کرده‌اند بساط اعدام و شکنجه و اختناق و غارت و سرکوب را برای همیشه جمع کنند. آنها نوید بخش ایرانی آزاد و آباد و دمکراتیک هستند.

عابدینی در پایان گفت: جامعه جهانی باید در کنار مردم و مقاومت ایران برای سرنگونی رژیم و استقرار صلح، دمکراسی و همزیستی بایستد و حق مردم و مقاومت برای سرنگونی رژیم ملایان را به‌رسمیت بشناسد.

 

هم‌چنین فرید ماهوتچی عضو شورای ملی مقاومت ایران در رابطه با علت گرانیهای اخیر در ایران گفت: ”اعتراضات اخیر در شهرهای ایران حول اوج گرفتن قیمت کالاهای اساسی به‌خصوص نان، توجه جهان را به خود جلب کرده است. حالا سؤال این است که چرا قیمت‌ها در ایران به یک‌باره چندین برابر شد و به‌رغم وعده‌هایی که سران حکومت حول دادن یارانه ۴۰۰هزار تومانی می‌دهند، مردم به خیابان‌ها ریخته و شعار ”مرگ بر رئیسی“ و ”مرگ بر خامنه‌ای“ می‌دهند.

ماهوتچی گفت: واقعیت این است که ”ریشه مشکل گرانی و مشکلات اقتصادی در ایران مانند ریشه سایر مشکلات در خود رژیم و سیاست‌های چپاولگرانه آن است. “

وی ادامه داد: ”رژیم آخوندی مدتها بود که می‌خواست ارز ترجیحی ۴۲۰۰تومانی بابت واردات کالاهای اساسی از جمله آرد را حذف کرده و این کالاها را با ارز آزاد وارد کند. رئیسی در ۸آوریل ۲۰۲۲ در رابطه با حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰تومانی واردات گفت که دولت وی طوری کار کرد که“ ما وضعیت اقتصادی را دچار مشکل و شوک نکردیم!“ .

ماهوتچی افزود: ”هنوز یک ماه از این ادعای رئیسی نگذشته بود که تورم افسارگسیخته گریبان آخرین بازمانده سفره‌های مردم را هم گرفت. گندم نسبت به ۳سال پیش صددرصد افزایش یافت. قیمت انواع مختلف آرد از ۲۵۰۰تومان به ۱۲هزار تا ۱۶۹۰۰تومان افزایش یافت. بهای نان ساندویچی ۱۳برابر شد. قیمت روغن خوراکی هر قوطی ممکن است به ۲۲هزار و ۵۰۰تومان تا ۱۷۰هزار تومان هم برسد. برنج نسبت به ۶ماه قبل ۱۳۰درصد گران‌تر شد. بهای دارو به‌طور متوسط ۱۰برابر شد“ .

ماهوتچی در مورد بهای مسکن گفت: ”رسانه‌های حکومتی از ”خم شدن“ و شکسته‌شدن ”کمر اجاره‌نشین‌ها زیر بار گرانی“ نوشتند. نان نیز آن‌چنان گران و نایاب شد که رسانه‌های رژیم هشدار دادند“ انقلاب کبیر فرانسه نیز با گرانی نان“ جرقه خورد“ .

”رئیسی و مقامات رژیم در یک تلاش مذبوحانه برای فریب مردم و هم‌چنین آرام کردن اعتراضات وعده دادند که برای جبران گرانی‌های ناشی از حذف ارز ترجیحی به مردم یارانه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰هزار تومانی می‌دهند.

عضو کمیسیون خارجی شورای ملی مقاومت تأکید کرد که ”این فریب رژیم مردم را گول نزد چرا که آنها به‌خوبی می‌دانستند که هدف رژیم از حذف ارز ترجیحی چپاول هر چه بیشتر مردم و خالی کردن جیب آنها برای مخارج تروریسم و دستگاه سرکوب است و یارانه وعده داده شده توسط رئیسی حتی ۱۰درصد از میزان گرانیها را جبران نمی‌کند“ . و اختصاص ارز ترجیحی به‌کالاهای اساسی برای سال۱۴۰۰ حدود ۸میلیارد دلار هزینه نیاز داشت. پس با حذف این ارز، دولت رئیسی ۸میلیارد دلار پول به‌جیب می‌زند که می‌تواند خرج تروریسم و دستگاه سرکوب کند. اگر افزایش قیمتها را هم در نظر بگیریم، به‌گفته روزنامه حکومتی اقتصاد آینده، دولت رئیسی ۱۸میلیارد دلار را از جیب‌های مردم به‌سرقت می‌برد. عبدالملکی وزیر کار رئیسی هم رک و بی‌پرده می‌گوید“ آغاز موج گرانی‌های اخیر، هر ماه ۳۸هزار میلیارد تومان (به‌نرخ روز معادل حدودی یک میلیارد و ۲۷۰میلیون دلار) به‌جیب دولت سرازیر می‌کند (۱۴ مه ۲۰۲۲)“ .

این دزدی آن‌چنان رسواست که کارشناسان حکومتی از آن با‌عنوان ”پرده دیگری از غارت و چپاول در اقتصاد ایران“ نام می‌برند که برای ”جبران کسری بودجه“ دولت است (راغفر، کارشناس حکومتی-۲۵اردیبهشت).

از طرف دیگر ”رئیسی در وحشت از فوران خشم مردم، که این روزها آن را در شهرهای مختلف کشور می‌بینند، ”وعده داد که یارانه را به ۴۰۰هزار تومان افزایش می‌دهد“ . این در حالی است که میزان گرانیها و چاپ بی‌پشتوانه اسکناس توسط همین دولت آن‌چنان افسار گسیخته بوده که این میزان یارانه کمتر از یک دهم آنچه مردم قبل از حذف ارز ترجیحی دریافت می‌کردند، نیست“ .

برای همین هم یک راننده تاکسی به‌گزارشگر خبرگزاری حکومتی تسنیم گفت: ”۴۰۰هزار تومان در ماه به من می‌دهید اما با گرانی‌های شدید هر ماه ۵میلیون تومان از جیب من برمی‌دارید!“ (۲۵اردیبهشت۱۴۰۱)

از طرفی رئیسی توضیح نمی‌دهد اگر توان تأمین ارز ترجیحی را ندارد، چگونه برای تأمین ”جبرانی“، یعنی همان یارانه ۴۰۰هزار تومانی این توانایی را دارد؟ هزینه‌ای که نه در بودجه ۱۴۰۱ رژیم منظور شده و در نه در هیچ جای دیگر منبعی برای آن مشخص گردیده است؟!.

بنابراین تنها منبع آن چاپ اسکناس بدون پشتوانه است. از همین رو همتی، رئیس پیشین بانک مرکزی رژیم اذعان کرد که دولت رئیسی تاکنون ۱۴۲هزار میلیارد تومان پول چاپ کرده و ”شایسته کسب عنوان فوق سلطان چاپ پول“ است.

ماهوتچی تأکید کرد که ”چاپ اسکناس بدون پشتوانه یکی از دلایل اصلی شدت گرفتن تورم بی‌سابقه و خالی شدن بیش از پیش سفره‌های مردم و سازوکار اصلاح اقتصادی رئیسی است“ .

ماهوتچی در پایان گفت: فضاحت و غارت آن‌چنان رسوا است که خودشان هم در جنگ باندی خطاب به رئیسی می‌نویسند: ”ادامه پرداخت یارانه شما، به منزله این است که چاقوی جراحی زنگ‌زده‌تان را در بدن بیمار جا بگذارید و او را به عفونت و رنجوری بیشتر مبتلا کنید!» (روزنامه جمهوری اسلامی - ۲۵اردیبهشت) .

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/10ef41b1-4038-4300-8cb8-ca02cbb589a6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات