728 x 90

المانیتور: آیا وعده سرمایه‌گذاری اقتصادی بن سلمان در ایران، باد هواست؟

روابط عربستان و ایران
روابط عربستان و ایران

روزنامه المانیتور در مقاله‌یی تحت عنوان آیا وعده سرمایه‌گذاری اقتصادی بن سلمان در ایران، باد هواست؟، به چشم‌انداز روابط اقتصادی رژیم ایران و عربستان پرداخت و نوشت:

«کارشناسانی که با المانیتور صحبت کردند، می‌گویند لحن وزیر سرمایه‌گذاری سعودی با توجه تحریم‌ها و تنشهای شدید بین تهران و واشنگتن، خوش‌بینانه‌تر از واقعیتهای اقتصادی است.

صنم وکیل، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در اندیشکده «چتم هاوس»، در گفتگو با المانیتور، درباره وعده‌های اقتصادی سعودی‌ها، گفت که این اقدام بیشتر ناظر به تبلیغات است تا نتیجه. وی توضیح داد: «ریاض وعده تو خالی می‌دهد، زیرا به‌خوبی می‌داند که تحریم‌ها مانع از هر گونه تلاش جدی خواهد شد». صنم وکیل افزود: «ریاض، بنا را بر این گذاشته که ایران مفاد توافق را زیر پا خواهد گذاشت و با این وعده‌ها به‌دنبال نشان دادن حسن‌نیت خود به چین و دیگران است.

هنری روم، کارشناس ارشد انستیتو واشنگتن، گفت در کوتاه مدت، تحریم‌های ایالات متحده و وضعیت ضعیف تجاری ایران که نتیجه دهه‌ها گیر افتادن در دام تحریم هاست، مانع بزرگی برای رشد روابط تجاری دو کشور است.

کیمبرلی دونوان، مدیر ابتکار کشورداری اقتصادی در شورای آتلانتیک به المانیتور گفت: «در ۲۰سال گذشته، ایالات متحده سرمایه‌گذاری زیادی در عربستان سعودی انجام داده است تا به آنها کمک کند ظرفیت خود برای مقابله تأمین مالی تروریسم و پولشویی را افزایش دهند و به‌طور مشترک به مقابله با گروه‌های مورد حمایت ایران مانند حزب‌الله لبنان بپردازند. گرم شدن روابط ایران و عربستان سعودی، قصد عربستان برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم را زیر سؤال می‌برد».

وی ضمن یادآوری این موضوع که ایران هم‌چنان در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FAtF) قرار دارد، گفت: «بنابراین، فراتر از بحث تحریم‌های آمریکا علیه ایران که با تحریم‌های ثانویه نیز همراه است، آیا عربستان سعودی مایل است اعتبار و امنیت بخش مالی خود را به خطر بیندازد تا به ایران اجازه دسترسی به سیستم مالی خود را برای تسهیل مبادلات بین کشورها بدهد؟»

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/777fc77c-fcb6-4fbc-92ce-81f178c2f208"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات