728 x 90

الحره: نفوذ ایران در عراق تضعیف می‌شود و استراتژی آن مورد تهدید است

حمله به پارلمان عراق
حمله به پارلمان عراق

بر اساس گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، کاهش نفوذ تهران در عراق تهدیدی بالقوه برای تضعیف استراتژی آن در مقابله با نفوذ آمریکا در آنجا و انتقال تسلیحات از طریق همسایه غربی خود به سوریه و سایر مناطق درگیری است.

گزارش این روزنامه حاکی از آن است که ادامه بحران سیاسی در عراق که تاکنون حدود ۱۱ماه به طول انجامیده است و پیش از آن نیز بحران تظاهرات و سرنگونی دولت قبلی، در واقع می‌تواند نشان‌دهنده کمرنگ شدن نقش تهران و نفوذ قوی مستمر آن در تعادل‌قوا در بغداد است.

به گفته فهد الجبوری، تهران در تلاش است تا "نصیحت کند"، اما الجبوری به روزنامه می‌گوید که آنها "به همه نصایح ایران گوش نمی‌دهند."

این روزنامه به‌نقل از ابراهیم الجابری، رئیس دفتر صدر در بغداد نوشت: «ایران هرگز نمی‌تواند مقتدی صدر را کنترل کند».

این گزارش می‌گوید: بی‌میلی برای تعامل با ایران یا اعلام این ارتباط، نشان‌دهنده احساس خستگی گسترده از تهران است، که تهدیدی بالقوه برای این کشور محسوب می‌شود.

بسیاری از عراقی‌ها تهران را به‌خاطر تقویت شبه‌نظامیان قدرتمندی که اکنون به‌عنوان بال‌های مسلح جناح‌های سیاسی شیعه شناخته می‌شوند، آنها را «عامل وضعیت فاسد موجود» می‌دانند.

لیث شبر، مشاور سابق عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر سابق عراق، گفته است که «هدف اصلی و اول ایران در حال حاضر جلوگیری از هر گونه درگیری بین شبه‌نظامیان عراقی است، زیرا چنین درگیریهایی می‌تواند منجر به از دست دادن نفوذ ایران در عراق" شود.

کاظم الفرطوسی، سخنگوی گردانهای سیدالشهدا یکی از شبه‌نظامیان اصلی گفت: عدم محبوبیت تهران پس از سالها مداخله در امور عراق، آن را به عقب‌نشینی در رابطه با پرونده عراق سوق می‌دهد.

وی افزود: «ایرانی‌ها به ما گفتند... آنها از واکنش‌های منفی عراقی‌ها رنج برده‌اند، لذا این بار عراقی‌ها را برای حل و فصل امور خودشان، به‌حال خودشان رها خواهند کرد».

اما در پشت صحنه، تهران فعال بوده است.

این روزنامه در گزارش خود می‌گوید سفر قاآنی نشان می‌دهد که نقش ایران پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس تا چه اندازه تغییر کرده است.

الجبوری عضو الحکمه به این روزنامه گفت: قاآنی با سلیمانی متفاوت است، او ضعیف‌تر است و امور در دست او سر جمع نمی‌شود. 

(سایت الحره اول شهریور ۱۴۰۱)

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4ceb8e3a-7fdf-4693-ae2e-6b0ef2432f01"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات