728 x 90

الجزیره: توافق نهایی در مورد برجام هم‌چنان در هاله‌یی از ابهام است

هتل کوبورگ وین - مذاکرات قدرتهای جهانی با رژیم ایران بر سر توافق اتمی
هتل کوبورگ وین - مذاکرات قدرتهای جهانی با رژیم ایران بر سر توافق اتمی

رافائل گروسی به الجزیره گفت رژیم ایران باید به بازرسان آژانس دسترسی بدهد تا در مذاکرات وین، اعتماد کسب کند. تاکنون این دوربینها نصب نشده و پیدا شدن آثار مواد هسته‌یی در مکانهای اعلام نشده به آژانس، تعیین‌تکلیف نشده است.

آمریکا به‌زودی هیأتی را به امارات متحده عربی اعزام می‌کند تا از معامله با رژیم ایران که «منطبق بر تحریم‌ها نیست» جلوگیری کند.

الجزیره انگلیسی ۲۰آذر ۱۴۰۰ گزارش داد: رسیدن به توافق نهایی در مذاکرات وین هم‌چنان در هاله‌یی از ابهام است و رژیم ایران و غرب دیدگاههای متفاوتی در مورد مسیر پیش رو دارند. اختلاف‌نظر بر سر دو موضوعی که رژیم ایران هفته گذشته ارائه کرد، باقی است.

اروپا و آمریکا می‌گویند خواسته‌های رژیم ایران زیاده‌خواهی است و نشان می‌دهد که این رژیم برای بازگشت به توافق جدی نیست.

الجزیره به‌نقل وال استریت ژورنال اضافه کرد، آمریکا به‌زودی هیأتی را به امارات متحده عربی اعزام خواهد کرد تا از معامله با رژیم ایران که «منطبق بر تحریم‌ها نیست» جلوگیری کند. آمریکا هم‌چنین در حال همکاری نزدیک با شرکتهای مالی ژاپن و کره جنوبی برای توقف تجارت «غیرقانونی» با رژیم ایران است.

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مصاحبه با الجزیره گفت رژیم ایران باید به بازرسان آژانس دسترسی بیشتری بدهد تا بتواند در مذاکرات وین، اعتماد کسب کند.

یک مرکز تولید قطعات سانتریفوژ در کرج نگرانی خاصی برای آژانس ایجاد کرده است، زیرا از ماه ژوئن تاکنون، هیچ دوربینی در آنجا وجود نداشته و فعالیت‌های رژیم مانیتور نشده است. آژانس هر گونه استفاده از دوربینهایش را در راستای حمله به این سایت «قاطعانه» رد کرده است.

گروسی به الجزیره گفت: آژانس در تلاش است در دو مورد با رژیم ایران به توافق برسد: یکی امکان بازگشت آژانس به یک مرکز خاص در ایران برای نصب مجدد دوربین‌هایی که لازم است در آنجا باشد و تاکنون این نصب نشده است، دوم درباره چندین موضوع دیگر که باید رژیم ایران در مورد آنها شفاف‌سازی کند. یعنی تعیین‌تکلیف آثار مواد هسته‌یی در مکانهایی که رژیم ایران آنها را به آژانس اعلام نکرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8a263be8-2466-45f0-8cd8-134de951f80b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات