728 x 90

التهاب در بازار تهران به‌دنبال افزایش نرخ دلار به بیش از ۱۱هزار و ۲۰۰تومان

به‌دنبال افزایش نرخ دلار به بیش از ۱۱هزار تومان، عصر امروز یکشنبه ۷مرداد۹۷جمعیت زیادی در سبزه میدان تهران تجمع کردند اما با یورش مأموران انتظامی و لباس‌شخصی خامنه‌ای روبه‌رو شدند.

 

در تهران مغازه‌های بازار بزرگ، پله آهنی و صنف طلافروشان بسته است.

مأموران نیروی انتظامی علاوه بر میدان فردوسی و چهار راه استانبول در بازار بزرگ تهران مستقر شدند.

در چهار راه جمهوری جلو پاساژ علاالدین موتورسواران ضدشورش مستقر شدند.

در اصفهان بازار ابزار و ماشین‌آلات در اعتصاب هستند.

 

دلار به ۱۱هزار و ۲۰۰تومان رسید

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه هفتم مرداد ۹۷ نوشت: در حالی که تحریمهای افزوده آمریکا در چشم‌انداز است، ارزش پول ایران هم‌چنان به مسیر نزولی خود ادامه می‌دهد.

 روز یکشنبه، هر دلار از ۹۸۰۰۰ریال به ۱۱۲۰۰۰ریال رسید.

نرخ تبادل ارزی که دولت برای دلار تعیین کرده ۴۴۰۷۰ریال است در حالی که در اول ژانویه این نرخ ۳۵۱۸۶ریال بوده است.

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی رژیم گفت بحران ارزی در ایران با بیش از ۲۰۰میلیارد دلار ادامه خواهد داشت. او گفت درخواست خرید دلار افزایش یافته ولی دولت نمی‌تواند به این درخواست‌ها پاسخ مثبت دهد.

او فاش ساخت که رژیم تلاش می‌کند تحریمهای آمریکا را دور بزند و تاثیر آنها را از طریق کشورهای مرتبط با رژیم مانند عراق و عمان و قطر کمتر کند.

خبرگزاری حکومتی "ایسنا" روز یکشنبه ۷مرداد (۲۹ژوئیه) نوشت "دلار ۵رقمی شد". پدیده‌یی که از عدم توانایی بانک مرکزی و مسئولان و مشاوران رژیم در کنترل بهای ارز در بازار ایران حکایت دارد.

این خبرگزاری با فرهنگ دجالگرانه خاص رژیم می‌پرسد که «چرا و به چه علت بهای دلار در بازار داخلی ارز هر روز افزایش می‌یابد؟»

سابقه امر

بهای دلار ظرف یک سال، سه برابر شده است. در شهریور سال ۹۶ هر دلار حدود ۳۸۰۰تومان معامله می‌شد. یک سال پس از آن، بهای دلار از مرز ۱۰هزار تومان گذشت. پیش از این نیز، به‌دلیل بی‌ثباتیهای حاکم بر بازار ارز، بهای دلار از مرز ۱۰هزار تومان عبور کرده بود.

در شهریور سال ۹۶، بانک مرکزی رژیم به دستور دولت روحانی نرخ سود بانکی را کاهش داد و از ۲۵درصد به ۱۵درصد رساند. همین موضوع منجر به خروج بی‌سابقه سپرده‌ها از بانکها و روانه شدن پول مردم به سوی بازار طلا و ارز گشت.

 

سیاست پولی ناکارآمد

دولت روحانی پس از آن که بهای دلار از مرز ۶۰۰۰تومان گذشت، با دخالت در بازار ارز، دلار را تک نرخی کرد. اسحاق جهانگیری معاون روحانی تهدید کرده بود هر کس دلار را به بهای بیش از ۴۲۰۰تومان به فروش برساند، مرتکب جرم شده است.

این خبرگزاری حکومتی در ادامه گزارش خود می‌نویسد: کارشناسان از همان ابتدای امر سیاست ارزی دولت را، سیاستی شکست خورده و بی‌نتیجه ارزیابی کرده بودند.

ایسنا در این رابطه می‌نویسد: کارشناسان و تحلیلگران بازار ارز معتقد بودند همین که بانک مرکزی دیگر صرافی‌ها را از معاملات دلار ممنوع کرده و بازار ارز را امنیتی و به‌رسمیت نمی‌شناسد، به‌زودی می‌تواند التهابات ارزی را در شرایطی که معاملات غیرشفاف و زیرزمینی انجام می‌شود، تشدید کند. البته همین طور هم شد و به مرور بازار ارز از نوسان بیشتری برخوردار شده و قیمتها صعودی پیش رفت.

کارشناسان از دولت درخواست کرده بودند که در سیاست تک‌نرخی کردن ارز و تعیین ۴۲۰۰تومان برای هر دلار تجدید نظر کند. تجدید نظر دولت منجر به افزایش ۲۰۰تومانی نرخ رسمی شد، ولی تفاوت بین نرخ تعیین شده از سوی بانک مرکزی و نرخ بازار آزاد روزبه‌روز افزایش یافت.

 

اعتراف رژیم به فساد دولتی

خوانساری رئیس اتاق بازرگانی رژیم می‌گوید: فساد رایج در بخش ارزی و سکه و خودروسازی ناشی از این سیاست شکست خورده است که دولت روحانی قیمت دلار را ۴۳۰۰۰ریال نرخ‌گذاری کرد و این امر باعث افزایش درخواست آن شد.

از آوریل گذشته رژیم ایران شاهد سقوط تاریخی نرخ دلار شده و نرخ دلار به ۹۰۰۰تومان رسید. علی خامنه‌ای ولی‌فقیه رژیم از رئیس‌جمهور خود خواست تا درباره سقوط نرخ ارز و بحران اقتصادی در ایران تحقیق کند و همزمان اخبار بیرون کشیدن ارز توسط فرزندان سران رژیم را منتشر نماید.

العربیه گزارش داد

گفته می‌شود که ۵۰۰۰تن از فرزندان نمایندگان مجلس رژیم نزدیک به ۱۴۸میلیارد دلار را از بانکهای ایران بیرون کشیده و به بانکهای خارجی منتقل کرده‌اند، امری که ناظران عقیده دارند دلیل آن احتمال فروپاشی قریب‌الوقوع رژیم به‌دلیل قیام مردم ایران است.

 

بیشتر بخوانید

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3a2f541f-8db6-4a1d-a90a-e34308aeab78"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات