728 x 90

افغانستان – ازدحام شدید هزاران نفر در اطراف فرودگاه

تلاش برای خروج از افغانستان
تلاش برای خروج از افغانستان

عملیات خروج اتباع آمریکایی و خارجی از افغانستان از طریق فرودگاه کابل در میان دشواریها و ازدحام شدید هزاران نفر و تیراندازیهای پراکنده هوایی و زمینی در داخل و در اطراف فرودگاه ادامه دارد. به‌نظر می‌رسد که حتی پاسپورتهای معتبر سیتی‌زن در کشورهای غربی هم در این بحران کارساز نیست زیرا شلوغی و ازدحام برای ترک افغانستان ابعاد فوق‌العاده پیدا کرده است. در این میان آمریکا از کشورهای مختلف خواسته است به‌طور موقت شماری از اتباع افغانستان را قبول کنند تا فرصت پیدا کند آنها را به کشورهای دیگر یا به آمریکا منتقل کند.

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا گفت ارتش آمریکا در شبانه روز گذشته ۵۷۰۰نفر را از فرودگاه کابل منتقل کرده است.

رویترز گزارش کرده است به‌دنبال یک وقفه ۷ساعته، بار دیگر پروازهای آمریکا از سر گرفته شده است. علت این توقف، کمبود جا در پذیرش مسافران در قطر بوده است.

رویترز ۳۰مرداد افزود: امارات متحده عربی با تقاضای آمریکا برای انتقال ۵هزار پناهجوی افغان از طریق این کشور به مقصد کشورهای دیگر موافقت کرده است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرد، به‌خاطر بازرسی طالبان و انبوه جمعیت در خارج از فرودگاه، بسیاری از افراد واجد شرایط خروج برای رسیدن به هواپیماها با مانع روبه‌رو هستند.

یونان اعلام کرد، یک دیوار چهل کیلومتری در مرز خود با ترکیه و نیز یک سیستم نظارتی جدید هم در منطقه مرزی مستقر کرده تا با موج تازه مهاجران افغان مقابله کند. (خبرگزاری رویترز ۳۰مرداد)

از سوی دیگر انتقادات دو حزبی به دولت آمریکا در رابطه با چگونگی خروج از افغانستان ادامه دارد و به گزارش واشنگتن اگزمینر، سناتور جمهوریخواه لیندزی گراهام روز جمعه خواهان استیضاح بایدن شد. در همین حال، تحرکات بین‌المللی برای پایان دادن به بحران افغانستان شدت گرفته است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/67cd028d-ad28-4b36-81c8-f695f1a93c92"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات