728 x 90

افزایش گشت‌زنی کشورهای عربی در خلیج‌ فارس و دریای عمان

خلیج فارس
خلیج فارس

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای تامین امنیت در آب‌های منطقه حضور نظامی − امنیتی خود را در خلیج‌ فارس و دریای عمان افزایش داده‌اند. مقامهای آمریکایی با اعلام این خبر گفتند تشدید این گشت‌زنی‌ها از روز شنبه ۲۸اردیبهشت شروع شده است. 

 آمریکا در هفته‌های گذشته دست به افزایش نیروهای نظامی خود در خلیج فارس و دریای عمان زد. عربستان سعودی، امارات، عمان، کویت، قطر، بحرین و عمان اعضای شورای همکاری خلیج فارس هستند.

 

عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی بامداد روز یکشنبه ۲۹اردیبهشت در یک کنفرانس خبری گفت: هر کاری بتواند انجام می‌دهد تا از جنگ جلوگیری شود در عین‌حال تأیید کرد که در صورتی که طرف دیگر جنگ را انتخاب کند این پادشاهی با تمام نیرو و عزمش پاسخ می‌دهد و از خود و منافعش دفاع خواهد کرد.

 

خبرگزاری رویترز با مخابره این خبر افزود:‌ ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی روز یکشنبه ۲۹اردیبهشت از رهبران خلیج‌فارس و عربی دعوت کرد تا نشستهای اضطراری را در مکه روز ۹خرداد برگزار کنند و پیآمد این حملات را مورد بررسی قرار بدهند.

 

رویترز در ادامه نوشت: ریاض تهران را متهم کرد که دستور حملات با پهپاد روز سه‌شنبه ۲۴اردیبهشت علیه دو ایستگاه نفتی در این امیرنشین را صادر کرده که گروه حوثی وابسته به رژیم ایران انجام داده بود. این حمله دو روز بعد از حمله به ۴کشتی نفتکش است که در ساحل امارات مورد حمله خرابکارانه قرار گرفتند.

 

وزیر خارجه امارات طی اطلاعیه‌یی به خبرگزاری دولتی وام گفت شرایط حساس فعلی ایجاب می‌کند که کشورهای عربی و خلیج موضعی واحد نسبت به چالشها و ریسکهای موجود اتخاذ کنند.

 

حمله به ایستگاههای نفتی عربستان در هفته گذشته را حوثیها برعهده گرفتند. این حملات صادرات نفت بزرگترین صادر کننده نفت را مختل نساخت.

یک شرکت بیمه هلندی اعلام کرد که حمله به نفتکشها به احتمال قوی توسط سپاه پاسداران تسهیل شده است.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان طی تماسی تلفنی با مایک پمپئو تحولات منطقه شامل تلاشها برای تقویت امنیت و ثبات را مورد بحث قرار داد.

در یک علامت تشدید تنش در سراسر این منطقه، اکسان موبیل نیز کارکنان خارجی خود را از همسایگی نفت‌خیز عراق تخلیه کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/10dfc101-0810-4ebd-94fa-edbccf48cad8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات