728 x 90

افزایش همزمان دریافت مالیات از مردم و بودجه ارگانهای سرکوب در بودجه ۹۸

بودجه ۹۸ رژیم
بودجه ۹۸ رژیم

در حالی که بودجه نهادهای سرکوب و ترور رژیم افزایش یافته، زنگنه وزیر نفت کابینه روحانی اعتراف کرد که در لایحه بودجه به جای افزایش قیمت سوخت، میزان دریافت مالیات از مردم افزایش پیدا کرده است. وی گفت: دولت به‌دنبال کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی در بودجه است، به همین دلیل، مالیاتها در سال آینده افزایش پیدا کرده است. اما قیمت حاملهای انرژی سال آینده تغییر نمی‌کند.

همچنین نوبخت رئیس سازمان برنامه بودجه رژیم اعلام کرد که از بودجه دستگاههای اجرایی که شامل نهادهای آموزشی نیز می‌شود، ۲۷هزار میلیارد تومان کاسته شده است.

نوبخت همچنین یکی از ویژگیهای بودجه سال ۹۸ را افزایش درآمدهای مالیاتی از مردم توصیف کرد.

 

رقم سازی لایحه بودجه ۹۸

نوبخت ضمن مجیزگویی از خامنه‌ای به‌خاطر این‌که اجازه داده یک میلیارد دلار از صندوق ملی توسعه برای بودجه دولت برداشت شود، درباره محتوای رقم‌سازی لایحه بودجه در مورد کاهش وابستگی به نفت گفت:

سال جاری ما ۲۷میلیارد دلار در آمدهای نفتی را توی بودجه آوردیم سال آینده ۲۱میلیارد دلار است یعنی ۲۸درصد ما نسبت به سال جاری سال آتی وابستگی‌مان را به نفت کمتر کردیم این نه به این دلیل است که اراده ما است اصلاً اجباری است که ولی عملاً این‌طور شده درسته که ما قبلاً هر دلار را در ۳۵۰۰ یا ۳۸۰۰ضرب می‌کردیم الآن مثلاً در ۴۲۰۰ضرب می‌کنیم ریالش یک خرده بزرگتر نشان میده ولی اصل آن دلارش این ماستی که باهاش داریم دوغ درست می‌کنیم خود این مایه ماستش تقلیل پیدا کرده است.

در همین حال گزارشها حاکیست به‌دنبال سخنرانی آخوند روحانی، قیمت دلار از حدود ۱۰هزار تومان در دو هفته پیش به حدود ۱۲هزار تومان در روز سه‌شنبه رسید. در روز چهارشنبه ۵دیماه نیز دلار به بهای ۱۱هزار و ۷۰۰تومان خرید و فروش شد.

لازم به ذکر است که آخوند روحانی هنگام ارائه بودجه ۹۸ به مجلس ارتجاع طی سخنانی گفت: دی سال گذشته با مشکلاتی مواجه شدیم. همان حوادث دیماه باعث شد آمریکایی‌ها با برداشت غلط و تصور ناروا اواخر دیماه موضعگیری جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران و توافق هسته‌یی اعلام کنند و بعد هم در هر مقطعی قدمی فریادی صحبتی کردند تا به خیال خامشان به اهداف مورد نظر خودشان دست پیدا کنند.

وی افزود: آمریکایی‌ها دنبال دو هدف اصلی بودند،‌ یکی ناامیدی مردم ایران نسبت به آینده کشور و دیگری القای ناکارآمدی نظام بود که مردم تصور کنند دولت بر اوضاع مسلط نیست و به تعبیر برخی سایتها و روزنامه‌هایی که متأسفانه گاهی تعبیرهایشان نادرست و ناپسند است گفتند دولت کشور را رها کرده است و اقتصاد کشور از کنترل خارج شده است. حتی دیدید بعضی‌ها که اقتصاد هم کمی بلد هستند از "اَبَرتورم" حرف زدند و بعضی‌ها از این‌که ایران به‌زودی ونزوئلا خواهد شد در روزنامه‌ها نوشتند و تلاش کردند مردم را ناامید کنند و دولت را ناکارآمد کنند هر چند ممکن است اینها هدف سویی نداشته باشند اما دوستانی که در زمان سختی حرف دشمن را تکرار می‌کنند متأسفانه آثارش برای ملت و نظام خطرناک خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید

ارائه بودجه صوری سال ۹۸در مجلس ارتجاع

بودجه ۹۸، صوری و روی هوا

دولت روحانی روز پنجشنبه ۱۵آذر بودجه سال ۹۸را به مجلس ارتجاع ارائه داده است.

سؤالاتی درباره این لایحه بودجه مطرح است، از جمله این که:

خطوط و ویژگیهای اصلی بودجه سال آینده چیست؟ اگر آن طور که اعلام شده، این لایحه غیرواقعی و صوری است و درآمدها واقعی نیست، پس طرح و برنامه واقعی رژیم برای اداره امور چیست؟

و سرنوشت مردم، به‌خصوص اقشار محروم و زحمتکش با این لایحه چه خواهد شد؟

در کنفرانس خبری روز پنجشنبه ۱۵آذر ۹۷سازمان برنامه و بودجهٔ رژیم، تا حدودی ویژگیهای بودجه ۹۸را از زبان مقامهای این سازمان اعلام کرد.

در این نوشته می‌خواهیم ویژگیها و خطوط اصلی این بودجه را از زاویه‌یی دیگر نگاه کنیم:

 

ویژگی اصلی بودجه ۹۸

ناظران معتقدند ویژگی اصلی بودجه سال ۹۸، صوری بودن آن است. یعنی غیرواقعی و غیرعملی است، در این‌باره باید گفت: این البته یک توصیف واقعی از یک بودجه روی کاغذ است. این بودجه صرفاً یک صورت‌سازی است و ربطی به واقعیت ندارد:

  • اول در ستون درآمدها، درآمد نفتی با احتساب بشکه‌یی ۵۴دلار و صادرات روزانه ۱میلیون و ۲۰۰هزار بشکه تنظیم شده که هر دو روی هواست. همین الآن صادرات نفت کمتر از ۱.۲میلیون بشکه است. خبرگزاری رویترز در اواسط مهرماه گذشته در گزارشی که منتشر کرده بود می‌گفت صادرات نفت ایران در هفته اول ماه اکتبر به ۱.۱میلیون بشکه سقوط کرده و هیچ نفتی راهی اروپا نشده است. با توجه به این‌که صادرات نفت مداوماً کاهش پیدا می‌کند و منابع نفتی بین‌المللی در مهرماه گذشه پیش‌بینی کردند که صادرات نفت ایران به نیم‌میلیون بشکه در ماههای آتی کاهش می‌یابد و در آینده نهایتاً می‌تواند به صفر برسد. بنابراین بنا کردن بودجه بر صادرات روزانه ۱.۲میلیون بشکه کاملا خیالی است.

 

پیش‌بینی‌های بی‌خاصیت نوبخت

پیش از این و در مهرماه گذشته خود نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، با اذعان به این‌که سال سختی در انتظار رژیم است گفته بود: «دولت بودجه سال ۱۳۹۸ را با توجه به شرایط پیش رو و تحریم‌های احتمالی برای شرایط سخت از لحاظ درآمدهای نفتی و سایر درآمدها تدوین می‌کند تا بتواند پاسخگوی هزینه‌ها به‌ویژه هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر بوده و آن را مدیریت کند»‌. اما در عمل می‌بینیم که هیچ از آن پیش‌بینی خبری نیست.

همه می‌دانند که اقتصاد ایران مبتنی بر درآمد نفت است، حتی مالیاتها هم تنها در شرایطی که اگر درآمد نفت باشد و تولید روبه‌راه باشد قابل وصول است و اگر درآمد نفت زیر سؤال برود از درآمدهای مالیاتی هم خبری نخواهد بود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/adf01bb3-318d-4cea-8f52-d6b60e2ab3e0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات