728 x 90

اعدامها در ایران و نقش دادگاهها و قضاییه جلادان در نقض حقوق‌بشر

محاکمه زندانی قیامی محمد مهدی کرمی توسط قضاییه جلادان
محاکمه زندانی قیامی محمد مهدی کرمی توسط قضاییه جلادان

سایت خبری سیدنی در گزارشی به قلم پروفسور سایمون رایس از دانشکده حقوق سیدنی به تاریخ ۲۳دی به نقش بیدادگاههای ارتجاع پرداخته و می‌نویسد «دادگاهها در ایران نقش عمده‌یی در نقض حقوق‌بشر دارند».
مقاله در ادامه با اشاره به قیام سراسری اخیر در ایران اضافه می‌کند: «حکومت ایران تلاش کرده است تا اعتراضات گسترده‌یی را پس از کشته شدن مهسا امینی، سرکوب کند.
دادگاهها در رژیم ایران محاکمه‌هایی را انجام داده‌اند که به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته و منجر به حداقل چهار اعدام شده است، و این در حالیست که بیش از ۱۰۰معترض در خطر اعدام قریب‌الوقوع قرار دارند».
گزارش در ادامه با اشاره به اعدامهای انجام شده در ایران توسط رژیم می‌نویسد: «حلق‌آویزهایی از این دست توسط احزاب اپوزیسیون در تبعید به‌عنوان تلاش‌های مذبوحانه برای جلوگیری از سرنگونی اجتناب‌ناپذیر رژیم، و توسط وزارت‌خارجه آمریکا تلاش‌هایی برای ارعاب ایرانیان و سرکوب مخالفان توصیف شده است».
پرفسور سایمون در انتهای مقاله خود با اشاره به ضرورت تحریم‌های جهانی علیه رژیم آخوندی تأکید می‌کند: «حداقل کاری که تحریم‌های بین‌المللی و خشم جهانی ممکن است انجام دهد این است که به معترضان جرأت و امید می‌دهد و به آنها کمک می‌کند که جهان در حال نظاره و همراهی آنهاست».

 

خبرگزاری رویترز روز ۲۳دی نوشت: حکومت ایران تلاش کرده است تا اعتراضات گسترده‌یی را که پس از کشته شدن مهسا امینی ۲۲ ساله در سپتامبر ۲۰۲۲ در بازداشت پلیس آغاز شده بود، سرکوب کند. مرکز پاسخ ایران، «دادگاه‌های» این کشور بوده است. آنها محاکمه‌هایی را انجام داده‌اند که به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته است که منجر به اعدام حداقل چهار نفر شده است، در حالی که بیش از ۱۰۰معترض در خطر اعدام قریب‌الوقوع هستند. محاکمه‌های کیفری در این دادگاه‌ها اغلب پشت درهای بسته به ریاست [آخوندها] برگزار می‌شود و هیچ‌یک از ضمانتهای استاندارد آیین دادرسی کیفری مانند اعطای زمان و دسترسی به وکلا برای تهیه دفاع وجود ندارد... .
حلق آویزهایی از این دست توسط احزاب مخالف در تبعید به‌عنوان تلاشهای مذبوحانه برای جلوگیری از سرنگونی اجتناب‌ناپذیر رژیم و توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده به‌عنوان تلاش‌هایی برای ارعاب ایرانیان و سرکوب مخالفان توصیف شده است... . به‌رغم محکومیت گسترده بین‌المللی، ایران به تعهد خود مبنی بر ادامه سرکوب اعتراضات عمل می‌کند.

 

اسکای نیوز استرالیا، روز ۲۳دی نوشت:
دولت استرالیا از اعدام معترضان توسط رژیم ایران انتقاد می کند: 'تلاش شرم آور برای ارعاب و ساکت کردن شهروندان'
دولت استرالیا رژیم ایران را به دلیل استفاده از مجازات اعدام برای 'ارعاب و ساکت کردن شهروندان' مورد انتقاد قرار داده است، اما ائتلاف از حزب کارگر می‌خواهد تا اقدامات بیشتری انجام دهد.
پاتریک هانافورد در این مطلب نوشت: دولت استرالیا استفاده 'شرم آور' ایران از مجازات اعدام علیه معترضان را به شدت محکوم کرده است.
مارک دریفوس، دادستان کل فدرال گفت که دولت به 'حمایت' از کسانی که با قتل های 'شرم آور' مورد تایید دولت مواجه هستند، ادامه خواهد داد.
آقای دریفوس در توییتی نوشت: «اعدام مداوم معترضان توسط ایران، تلاشی شرم آور برای ارعاب و ساکت کردن شهروندان است.
 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6c0cc327-5cd8-4eff-a62a-920aa63cc6aa"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات