728 x 90

اعدام یک زندانی در ملأعام در جهرم توسط دژخیمان خامنه‌ای و رئیسی

اعدام در ایران
اعدام در ایران

دژخیمان خامنه‌ای و رئیسی صبح روز‌ پنجشنبه ۲۳اسفند، یک زندانی در شهرستان جهرم را در ملأعام اعدام کردند.

آنان همچنین روز دوشنبه ۲۰اسفند سه زندانی را در زندان بیرجند به اتهام قتل دو مأمور انتظامی در یک درگیری مسلحانه اعدام کردند. دو نفر از اعدام شدگان نسبت پدر و فرزندی با هم داشتند.

علاوه بر این اعدامها روز یک‌شنبه ۱۹اسفند نیز یک زندانی در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد. این زندانی ۳۳ساله متأهل و دارای دو فرزند‎ که برخی منابع خبری از او به‌عنوان عضو سابق تیم ملی کیک ‌بوکسینگ ایران نام برده‌اند.

 

لازم به یادآوری است آخوند جلاد ابراهیم رئیسی در سخنرانی خود در مراسم تحویل گرفتن پست ریاست دستگاه قضایی رژیم، بر رویه قتل‌عام و اعدام و سرکوبی که خمینی و خامنه‌ای در چهل سال گذشته برای حفظ نظام ولایت فقیه دیکته کرده‌اند تأکید کرد و برای پیشبرد امور قضایی در خلافت ارتجاع، از چماقداران حزب‌اللهی خواست در صحنه به او کمک کنند. وی بیانیه گام دوم خامنه‌ای راهم منشور قوه قضاییه دیکتاتوری آخوندی اعلام و تا کید کرد امنیت نظام اولویت مطلق و عدالت فرع بر امنیت است.

 

آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل و جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل در امور ایران در تازه‌ترین گزارشات خود از رژیم ایران خواسته بودند که از اجرای حکم اعدام در ملأعام خودداری کند.

بر اساس گزارش سالانه سازمان حقوق‌بشر ایران، در سال ۲۰۱۸دست‌کم ۱۳مورد اعدام در ملأعام در ایران انجام شده است.

 

در جریان برگزاری چهلمین اجلاس شورای حقوق‌بشر در ژنو، جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق‌بشر در ایران، ضمن ارائه آخرین گزارش خود به شورای حقوق‌بشر گفت: بسیاری از مردم ایران نگرانی‌هایشان را از طریق تجمعات اعتراضی، تظاهرات و اعتصابها ابراز می‌کنند. اقشار مختلف از رانندگان کامیون گرفته تا معلمان و کارگران کارخانه‌ها در سراسر کشور دست به اعتراض زده‌اند. به‌دلیل افزایش چالشها، نگرانی‌ها نسبت به نقض حقوق‌بشر از جمله آزادی تجمعات و گردهمایی افزایش یافته است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل افزود: نمونه‌های نگران‌کننده ارعاب، دستگیری، پیگرد قانونی و بدرفتاری با مدافعان حقوق‌بشر، وکلا و فعالآن حقوق کارگری نشان‌دهنده واکنش افزایش یابنده و سخت‌تر رژیم ایران است. دستگیریها با روند غیرقانونی و بر اساس اتهامات کلی، شکنجه و بازجویی در شرایط نامناسب و خودداری از ارائه امکانات پزشکی کافی به زندانیان ادامه دارد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل خواستار آزادی کسانی که به‌خاطر استفاده از حق آزادی بیان و شرکت در تجمعات مسالمت‌آمیر دستگیر شده‌اند، گردید.

وی همچنین در سخنرانی خود به وضعیت نامناسب زندانیان دو تابعیتی و سرکوب اقلیتهای قومی و مذهبی اشاره کرد.

جاوید رحمان درباره زندانیانی که بهنگام دستگیری زیر سن قانونی بوده‌اند گفت: از سال ۲۰۱۳ دست‌کم ۲۱کودک محکوم به اعدام شده و حداقل ۳۳کودک اعدم شده‌اند. ۸۵نفر از این افراد نیز در انتظار اعدام در زندان به‌سر می‌برند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/40b51d0c-f753-444e-9f11-0255aaa36fbb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات