728 x 90

۱۷ اعدام در چهار روز از جمله اعدام یک زندانی زن در سبزوار، قتل یک دانشجوی ۱۹ ساله بلوچ

اطلاعیه شورای ملی مقاومت ایران
اطلاعیه شورای ملی مقاومت ایران

شورای ملی مقاومت ایران -سربرگ

۱۷ اعدام در چهار روز از جمله اعدام یک زندانی زن در سبزوار، قتل یک دانشجوی ۱۹ ساله بلوچ

 

دژخیمان خامنه‌ای در فاصله روزهای ۸ تا ۱۱ بهمن ۱۷ زندانی را اعدام کردند. شمار اعدامهای ثبت شده در ماه ژانویه ۲۰۲۴ به ۸۳ زندانی بالغ می‌شود.

روز ۱۱ بهمن یک زندانی زن به‌نام زهرا نظریان را در سبزوار و دو زندانی مهدی آذریون و حسین حبیبی را در ارومیه و روز ۱۰ بهمن دو زندانی به‌نام اسماعیل چپه و پیام را در کرج حلق‌آویز کردند. روز ۹ بهمن علاوه بر چهار زندانی که اعدام آنها قبلاً اعلام شد، جواد عجمیان، محمد حسن جعفری و محمد حسین اسماعیلی در کرج و علی رجبیان در زندان قزلحصار اعدام شدند. روز ۸ بهمن نیز ۴ زندانی دیگر در زندانهای بیرجند و قزلحصار اعدام شده بودند.

در یک جنایت دیگر مأموران اطلاعات سپاه سپهر شیرانی دانشجوی ۱۹ ساله دانشگاه سیستان و بلوچستان را روز ۱۰ بهمن در زاهدان دستگیر کردند و دو روز بعد خانواده‌اش با پیکر بی‌جان او مواجه شدند در حالی‌که از ناحیه سر مورد اصابت گلوله واقع شده و آثار شکنجه و شلاق، کبودی و شکستگی بر بدن او دیده می‌شد. روز جمعه ۱۳ بهمن مراسم تشییع و خاکسپاری او در زادگاهش در شهر فنوج سیستان و بلوچستان با حضور گسترده مردم برگزار شد.

از سوی دیگر زندانی سیاسی حامد قره‌اوغلانی در اعتراض به محرومیت از امکانات درمانی از ۲۲ روز پیش در زندان ارومیه در اعتصاب به‌سر می‌برد. دژخیمان او را تهدید کرده‌اند که در صورت ادامه اعتصاب تبعید خواهد شد. سلول او بسیار سرد، کثیف، غیربهداشتی و فاقد امکانات اولیه است. او در تیر ۱۳۹۹ دستگیر و در بیدادگاه ضد انقلاب ارومیه به اتهام «محاربه از طریق عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران» و «شرکت در دوره‌های نظامی و حمله به پایگاههای بسیج، تبلیغ علیه نظام، توهین به مقدسات، توهین به رهبری» به ۱۴ سال زندان محکوم شد.

سایت حکومتی اعتماد آنلاین ۱۲ بهمن نوشت: «برخی جریانهای تصور می‌کنند با مجازات‌های خشن می‌توانند مردم را بترسانند... طبیعی است که جامعه از این اعدام به‌عنوان یک رفتار عادلانه قانونی اقناع نشود و واکنش نشان دهد... و شکاف بین قدرت و جامعه افزایش می‌یابد. از سوی دیگر می‌تواند موجب بروز کینه در جامعه شود. در حقیقت علاوه بر خانواده‌های محکومین، ممکن است جامعه نیز نگاه کینه‌توزانه‌ای به این رفتارها پیدا کند».

مقاومت ایران بار دیگر ملل متحد و ارگانهای ذیربط و اتحادیه اروپا و کشورهای عضو را به اقدام فوری برای توقف ماشین شکنجه و اعدام فرا می‌خواند و بر ضرورت بازدید هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی از زندانهای ایران و دیدار با زندانیان به‌ویژه زندانیان سیاسی تأکید می‌کند.

 

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران

۱۵ بهمن ۱۴۰۲ (۴ فوریه ۲۰۲۴)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c80ef8b9-61b8-41da-ba91-042588293d9b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات