728 x 90

اعتراف به استثمار شدید کارگران معدن

کارگران معدن در کرمان
کارگران معدن در کرمان

خبرگزاری حکومتی ایلنا، در گزارش تکان دهنده‌ای به استثمار شدید کارگران زحمتکش ایران توسط حاکمیت خامنه‌ای، اعتراف کرد. این خبرگزاری حکومتی در این گزارش به یک نمونه، یعنی کارگران معادن کرمان پرداخته است.

بخش‌هایی از این گزارش:

خبرگزاری حکومتی ایلنا در گزارشی به استثمار شدید کارگران معادن ایران توسط رژیم خامنه‌ای اعتراف کرد. در این گزارش آمده:

پیمانکاران معادن کرمان از هر کارگر می‌خواهند روزانه ۵ واگن زغال استخراج کنند و در برابر این کار طاقت‌فرسا، تنها ماهی ۳ تا ۴میلیون تومان دستمزد می‌دهند. مسئولان هر تن زغال را ۳میلیون و ۸۰۰هزار تومان می‌فروشند، اما از این درآمد تنها ۳۵هزار تومان، یعنی کمتر از یک درصد، به‌کارگر می‌دهند.

کارگران می‌گویند «برخی از همکارانمان باید برای دخترانشان جهیزیه جمع کنند، برخی اجاره‌خانه دارند، برخی بدهکارند و برخی پسران در آستانه‌ٔ سن ازدواج دارند، اما باید جان بکنند تا حداقل‌های مزدی را دریافت کنند؛ آن‌چنان که برایِ استخراج زغال بیشتر، ایمنی و امنیت جانی خود را رها می‌کنند و مرگ را به چشم خود می‌بینند».

کارگران می‌گویند که مزد کار در عمق هزار متری زمین، پول جانشان است؛ «چرا که حتی اگر زنده بمانیم و به بازنشستگی برسیم، به‌دلیل آثار ناشی از استخراج زغال‌سنگ به شیوه‌های سنتی و پرتلفات، و ریه‌ها و قلب آسیب‌دیده، خیلی عمر نمی‌کنیم».

کارگران می‌گویند ما با کارمان ۲۹روز در ماه، اسباب فراغت مسئولان را با «دستمزدهای بی‌مقدار» فراهم می‌کنیم! (خبرگزاری حکومتی ایلنا ۱۵مهر۱۴۰۰)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5e7244f8-b664-42fc-af32-57dbd2a8f524"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات